Folk som inte förstår...
Diabetikern Jojo skrev 2012-02-22 22:48:47 följande:
Jag är inte själv adopterad eller så men jag upplever när jag är med kompisar som der utländska ut att det automatiskt blir en av de första tre frågorna: var kommer du ifrån?
Jag har framförallt en kompis som är född i Sverige, pratar flytande svenska då också och hon svarar alltid sina föräldrars hemland! Jag har tragglat med henne jättelänge att hon ska utmana folks fördomar och tankar genom att svara den stad hon kommer ifrån! Om man utmanar folk så kanske man så smått kan börja ändra folks tankebanor! Kanske...
Har alltid känt det som att det är lika bra att tala om det först, utifall att nya personer ev. ska få chansen att välja bort att bli vän med en - hellre det än att först bli vän och sen bli ratad.
Bygger definitivt på rädsla och de separationer jag genomgått i livet.
Ts - Känner igen det där med att bli tagen för invandrare, särskilt när det kom flyktingar från mitt land till den svenska stad där jag är uppvuxen. Men ingen av dem var någonsin negativ mot mig, de som var det var främst svenskar.
Därför trivdes jag alldeles utmärkt med att lämna småstaden o. så flytta till Gbg, ickesvenska utseenden var betydligt vanligare, så skönt att inte sticka ut. Så som det var under tex. grundskoletiden när det bara var jag som var adopterad o. två invandrartjejer som inte var blonda o. blåögda.
Förlåt om jag inte tillförde något, men det var skönt att skriva av sig.