Inlägg från: Den vita staden |Visa alla inlägg
  • Den vita staden

Folk som inte förstår...

Diabetikern Jojo skrev 2012-02-22 22:48:47 följande:

Jag är inte själv adopterad eller så men jag upplever när jag är med kompisar som der utländska ut att det automatiskt blir en av de första tre frågorna: var kommer du ifrån?

Jag har framförallt en kompis som är född i Sverige, pratar flytande svenska då också och hon svarar alltid sina föräldrars hemland! Jag har tragglat med henne jättelänge att hon ska utmana folks fördomar och tankar genom att svara den stad hon kommer ifrån! Om man utmanar folk så kanske man så smått kan börja ändra folks tankebanor! Kanske...   

Det där svaret sitter i ryggmärgen på mig precis som på din kompis men då är jag däremot adopterad.
    Har alltid känt det som att det är lika bra att tala om det först, utifall att nya personer ev. ska få chansen att välja bort att bli vän med en - hellre det än att först bli vän och sen bli ratad.
    Bygger definitivt på rädsla och de separationer jag genomgått i livet.

Ts - Känner igen det där med att bli tagen för invandrare, särskilt när det kom flyktingar från mitt land till den svenska stad där jag är uppvuxen. Men ingen av dem var någonsin negativ mot mig, de som var det var främst svenskar.
    Därför trivdes jag alldeles utmärkt med att lämna småstaden o. så flytta till Gbg, ickesvenska utseenden var betydligt vanligare, så skönt att inte sticka ut. Så som det var under tex. grundskoletiden när det bara var jag som var adopterad o. två invandrartjejer som inte var blonda o. blåögda.

Förlåt om jag inte tillförde något, men det var skönt att skriva av sig.
    Jag är ÖVERTYGAD om att män och kvinnor är olika. Jag <3 de olikheterna.
  • Den vita staden
    LaYa01 skrev 2012-02-27 19:25:27 följande:
    Är det bara jag som känner att jag hellre är ett gatubarn än adopterad just nu?
    Att adoptera finns inte på kartan här alls, inte ens under de år jag och min man trodde vi skulle förbli barnlösa.
    Skulle aldrig riskera att utsätta någon annan för det jag gått igenom.

Har numera fått kontakt med min biologiska släkt och önskar att det funnits personer som min kusin o. hennes man i min närhet när jag var liten. De har tagit till sig en liten handikappad flicka som sin egen o. älskar henne, istf att hon behöver växa upp på ett barnhem. Gör det jag kan för att hjälpa denna lilla med, de har blivit rekommenderade att ge henne Omega-3 olja(för att de tror att det då kommer bli lättare för henne att lära sig gå), ngt som inte finns att få tag i där nere, skickar ett par flaskor varannan mån. för att försöka vara till iaf lite hjälp.
    Hade det funnits sådana människor i närheten hade jag kanske varken behövt förlora språk, kultur eller annan tillhörighet.
    Diabetikern Jojo skrev 2012-02-26 21:42:06 följande:
    Ja jag har märkt det och det är ju faktiskt det som folk frågar om utan att förstå att det ligger vardagsrasism bakom det! Synd bara att det ska behöva vara så!

Ja, önskar verkligen att det inte behövde vara så.
  • Den vita staden
    LaYa01 skrev 2012-02-28 13:11:09 följande:
    Jag bara failar i allt Lets pass away
    *Kram* .. du verkar behöva en..
  • Den vita staden

Har tänkt på dig, hur är det idag?

• Den vita staden
    Lotus73 skrev 2012-03-06 17:42:18 följande:
    Nä men lägg ner det där! 
    Är nog lättare sagt än gjort

LaYa01 - Inboxa mig gärna om du känner att du vill skriva av dig.
  • Den vita staden
    Lotus73 skrev 2012-03-06 19:31:01 följande:
    Börjar fundera om det är troll som går i tråden. ...
    Har mått tillräckligt dåligt själv för att inte ropa det i första taget..
  • Den vita staden
    Ulrikak skrev 2012-03-06 23:59:47 följande:
    Tråkigt att höra allt du fått utstå! Det ska ingen behöva! Har inte läst hela tråden här så det kanske redan framkommit.. Men var i Sverige bor du? Jag skulle kunna tänka mig att storstäderna är lite mer "toleranta"? Jag är nämligen själv adopterad (med icke svenskt utseende) och har aldrig upplevt det du beskriver. Endast lite rasism men det har verkligen varit få gånger! Men det betyder ju inte att det är okej! Förr brukade jag bli ledsen nu blir jag mest irriterad... Stor kram till dig! Kom ihåg du är viktig och hör hemma här precis lika mycket som resten av Sveriges befolkning!
    Delar din erfarenhet av att en storstad som i mitt fall Gbg, var betydligt lättare att smälta in i (i jmf med den västsvenska håla jag bor i nu). Rekommenderar den som kan att flytta till större orter. Synd bara att det ska behövas .
  • Den vita staden
    LaYa01 skrev 2012-03-07 17:14:47 följande:
    Nej, rasism är inte okej alls. Men mot mig är det tydligen okej. Jag längtar tills jag får lämna Sveriges land.

Hade tänkt flytta till storstad senare i livet. Inte fan att jag ska stanna här inte.

Jag tål också nyfikenhet. Det är okej att fråga mig "Varför är du så brun"men det är inte okej att srkika "neger" åt mig.
    Den dagen jag får lämna Sverige helt, det är en lyckodag.
    Nej, rasism är aldrig ok. inte ens mot oss adopterade.
    Vi har också planer på att lämna Sverige så småningom, om inte helt och hållet så iaf större delen av året, och då för mitt ursprungslands skull och för att komma nära min biologiska släkt som jag känner enorm gemenskap med.

Hade stannat I Gbg om inte ett oförutsett alldeles för tidigt dödsfall inträffat så att jag kände mig tvungen att flytta. Allt råder man ju inte över.

Det där med brun skulle ju lätt kunna komma från barn o. är ju eg. mer gulligt än elakt, önskar jag hade en lösning på problemen de andra måste ha.. men tyvärr ..
    Ulrikak skrev 2012-03-07 14:57:24 följande:
    Jag håller med dig, verkligen synd att det ska behövas! Men what to do liksom? Rynkar på näsan
    Det är väl antingen "acceptera" läget som det är och bo kvar, flytta eller ändra en hel bys, stad, hålas attityd (vet ju inte var TS bor hehe)
    Den enda man med säkerhet kan ändra på är sig själv o. sin bostadsort i det fallet. Inte andras inställning, men håller med om att det är förfärligt att tvingas till fler uppbrott o. flyttande i livet pga. #&%$#!! idioter..
    Ännu värre iom att mer än en kan ha problem med separationer med.
  • Den vita staden
    LaYa01 skrev 2012-03-07 19:57:58 följande:
    Jo, angående "varför är du så brun" kommer från barn och det tar jag inte illa upp, men däremot "neger" som jag skrev.
    Klart jag bara kan ä'ndra mig själv, men tycker det är förjävligt att andra ska tycka illa om mig p.g.a. falska rykten eller hudfärg...
    Nej N-ordet är hemskt att höra, man blir ledsen då, jag vet(för min del beror det på mitt hår).
    Falska rykten.. usch låter verkligen som att du skulle behöva ett miljöombyte o. börja på nytt någon annanstans.
    *Kram*
Svar på tråden Folk som inte förstår...