Inlägg från: Diabetikern Jojo |Visa alla inlägg
  • Diabetikern Jojo

Folk som inte förstår...

Jag är inte själv adopterad eller så men jag upplever när jag är med kompisar som der utländska ut att det automatiskt blir en av de första tre frågorna: var kommer du ifrån?

Jag har framförallt en kompis som är född i Sverige, pratar flytande svenska då också och hon svarar alltid sina föräldrars hemland! Jag har tragglat med henne jättelänge att hon ska utmana folks fördomar och tankar genom att svara den stad hon kommer ifrån! Om man utmanar folk så kanske man så smått kan börja ändra folks tankebanor! Kanske...   

• Diabetikern Jojo
    LaYa01 skrev 2012-02-24 21:32:32 följande:
    Ja, det kan man försöka. Jag svarar att jag kommer ifrån stället där mina föräldrar bor just nu, men då får jag bara en följdfråga "Men vart kommer du ifrån egentligen?". ...inte så lyckat direkt!
    Nä det får hon också men jag tänker mer att ju mer man utmanar folk desto mer tvingas de att tänka efter vad det är de faktiskt frågar om! 

Det kanske inte blir bättre nu men jag tänker att det kan bli bättre för framtiden! Hoppas det i alla fall!

När jag var liten bodde jag i en liten stad och där fanns en pojke som var adopterad från Afrika - han var den enda med utländsk påbrå i hela det samhället när vi var små! Vi gick i samma dagis, skola och klass så vi tänkte aldrig så mycket på att han var annorlunda eftersom vi var uppvuxna tillsammans. Men på den tiden förutsatte man nästan att alla med utländskt påbrå var just adopterade medan det är helt tvärtom idag! Det är en rätt snabb förändring på bara 20 år!

Jag försöker alltid att inte förutsätta något om någon - man måste börja någonstans liksom och då får man ju börja med sig själv! 
  • Diabetikern Jojo
    LaYa01 skrev 2012-02-24 23:51:46 följande:
    Jo, det är sant. Jag tycker vi ska kunna se alla som de personer de är. Jag vill bli sedd för den jag är. Säger jag att jag är adopterad, har svenska föräldrar och är uppväxt i svensk kultur så vill jag att folk ska förstå och inte börja fråga en massa frågor.
    Ja jag förstår det! Det kan inte vara lätt! Jag hoppas att världen blir bättre och att alla bara kan vara den de är utan att mötas av fördomar! Jag väljer att vara optimist och tror att den tiden kommer att komma! En klen tröst jag vet!
    Den vita staden skrev 2012-02-26 19:51:11 följande:
    Det där svaret sitter i ryggmärgen på mig precis som på din kompis men då är jag däremot adopterad.
    Har alltid känt det som att det är lika bra att tala om det först, utifall att nya personer ev. ska få chansen att välja bort att bli vän med en - hellre det än att först bli vän och sen bli ratad.
    Bygger definitivt på rädsla och de separationer jag genomgått i livet.
    Ja jag har märkt det och det är ju faktiskt det som folk frågar om utan att förstå att det ligger vardagsrasism bakom det! Synd bara att det ska behöva vara så!

• Diabetikern Jojo
    inväntande skrev 2012-02-26 21:58:35 följande:
    Frågan är ska man tordas ställa sig i adoptions kö? Eller blir det avigt hur man änn gör?

Det är lite därför jag har engagerat mig här! Jag har diabetes och vi ska försöka bli gravida med vårt första barn snart men det är komplicerat med diabetes och graviditet och vi har diskuterat adoption också! Men som jag skrivit ovan så är jag optimist i detta och tror/hoppas att världen snart blir bättre så att alla bara kan vara utan att det är så mycket fokus på var man är ifrån och vem man liknar! Det kanske blir en av effekterna av globaliseringen - att man blir så van vid att se personer med påbrå från världens alla länder att det inte längre är det som är det intressanta utan det intressanta är människan i sig! 
Svar på tråden Folk som inte förstår...