• Pappa Micke

Någon kunnig djurvän?

Vi ska flytta ut på "landet" och tänker i och med det skaffa "lantgårdsdjur", 

Med hela familjens önskemål i centrum så kommer vi börja gården med att ta hand om minigrisar.
    Vi har i dagsläget 2 hundar, 1 katt, 2 kaniner och några akvariefiskar (som dessvärre måste säljas pga flytten).

Vi kommer ha minigrisarna ute på gården och vad vi undrar är:

Hur många minigrisar "kan man börja med" som nybörjare?

Vad är engångskostnaden för att införskaffa en gris?
    (Köpesumman, staket runt hagen, bygga grisens bo, ev. försäkringar m.m)

Vad kostar det i månaden att ha en minigris? (Mat, hö, osv)

★✰★ Stolt pappa och familjehem ★✰★
  • Svar på tråden Någon kunnig djurvän?
  • Pappa Micke

Jag har redan kollat där men svaren finns inte...
    Så länken är off topic.. Du ger mig en länk utan svar.

• Whitetrash86

hur kan det vara off topic?

det står att det kostar ca 3-8000kr att skaffa en gris
    iaf 2-3000kr för staket, säkert lika mycket om du bygger ett "stall" från grunden
    500kr för försäkring

maten beror ju på vart du köper det.... 

jag skulle säga att du iaf skaffar 2 grisar
    maten skulle jag iaf säga 500-1000kr.. som sagt beror på vad hö priset ligger på och vad du köper för spannmål, om du väljer att ge mycket rester.. om du får det gratis eller till en väldigt billig summa, isf skulle du säkert hamna under 500kr. 

• miss evil

Fråga på www.alternativ.nu de är väldigt kunniga.
    Get är annars ett trevligt husdjur fast det behövs bra staket. Några får blir även dessa väldigt trevliga. Fördelen emd dessa djur är att de betar på sommaren, så har man bara bete så kostar de inget. De behöver ett skjul till vintern men det tror jag räcker till gris med. Grisar är dyra i inköp om ni vill ha från kulting runt en tusing men det finns billiga omplaceringar. Två grisar är väl lagom. Har du stora hagar kan dessa klara sig bra på att böka men det blir ingen gräsmatta kvar =) Grisar går bra på el och ett flyttbart elnät är bra då ni kan flytta runt hagen. de kostar oxå runt en tusing för 50 m tror jag. Grisen äter gärna matrester men det ska vara icke- animaliskt sen brukar man ge dem grisfoder. 

JAg skulle köpt några får¨om ni har bete ( eller tagit hand om några napplamm) betäckt dem och fått egetuppfött lammkött på köpet =) Och hundarna hade fått goda ben att gnaga på =) 

• lovemark79

Varför måste du ha grisar om du inte ens vet hur du ska sköta dom? Jag menar, är intresset såpass mediokert att du inte ens vet vad kostnaden är eller hur du ska ta reda på kostnaden, så borde du kanske fundera på att skaffa dig något mer lättskött. Kanske vandrande pinnar!??!?

• Pappa Micke

LOVEMARK 79: Inte vet hur man sköter dom?? Kan du citera vart jag skrivit det är du snäll... Jag vet mycket väl vad en gris kostar och därför hjälpte inte whitetrash86's svar. Sen vet jag visst hur man tar reda på kostnaden.. Man frågar djuraffären, någon man känner eller någon annan som vet. Eftersom djuraffär inte finns här och ingen bekant vet så testade jag här. Sen kan jag inte se på vilket sätt minigrisar skulle vara så speciellt svårare att sköta om än hund, katt, Kanin och fiskar. Så om vi klarar att ta hand om våra djur nu, varför ska vi då börja med djur för nybörjare?? Om ditt intresse är så stort att du måste klaga på främlingar utan att ta reda på fakta först så kanske du ska leta upp något annat ställe kanske? Eller varför inte skriva en bok om varför det är så intressant att klaga på FL. MISS EVIL: Tackar varmt för svar!

• LittleMissL

Vi har en minigris som sällskap inomhus största delen av tiden.
    Han äter Klara 130 från Lantmännen som kostar 110kr för en stor säck (15kg?)
    Den räcker nog i snitt i ca 2-3 månader. Han får utöver det rester från oss (OBS!! Inget kött)
    Sommartid har han hage med hus ute i trädgården, vi köpte ett elnät istället för tråd till hagen eftersom vi lätt ville kunna flytta den, nätet kostade runt 1000:-
    En halmbal för honom att böka och bädda i kostar runt 20:-

• Pappa Micke
    LittleMissL skrev 2012-02-24 14:17:23 följande:
    Vi har en minigris som sällskap inomhus största delen av tiden.
    Han äter Klara 130 från Lantmännen som kostar 110kr för en stor säck (15kg?)
    Den räcker nog i snitt i ca 2-3 månader. Han får utöver det rester från oss (OBS!! Inget kött)
    Sommartid har han hage med hus ute i trädgården, vi köpte ett elnät istället för tråd till hagen eftersom vi lätt ville kunna flytta den, nätet kostade runt 1000:-
    En halmbal för honom att böka och bädda i kostar runt 20:-
    Tack så otroligt mycket! Glad
Svar på tråden Någon kunnig djurvän?