• ElinC

Bästa barnboken?

Hej!

Jag lade ut denna under allmänna rubriker också men kom på att den kanske passar bättre här.

En liten undersökning!

Jag tänkte ställa några frågor som jag hoppas att så många som möjligt vill svara på.

1. Vilken är den bästa barnboken, enligt dig?

2. Vilken är den bästa barnboken, enligt ditt barn?

3. Hur gammalt är ditt barn?

4. Varför är just den/dessa böcker så bra?

• Svar på tråden Bästa barnboken?
  • Saian

1. Jag är inte sömnig!
    2. Samma som ovan + Totte städar
    3. 2år
    4. Jag gillar den för att ugglan är sjukt söt o rätt rolig. Tror dottern gillar den för att den är upprepande, samt innehåller känslor och situationer som hon relaterar till. Samma med Totte städar.

• finliraren

Har tre som ligger mig extra varmt om hjärtat:

Lilla nollan bakom berget

Hattjakten

Minus och stora världen

Har inga barn.

-

För att vokabulären i böckerna är bra och varierade. Eller, minus och stora världen och nollan bakom berget är räkneböcker, men de innehåller bra ord och fraser.

Jag är fjorton år nu, men kommer ändå ihåg i bakhuvudet böckernas handling och målande bilder samt karaktärerna och deras drag. Mamma läste alltid böcker för mig på kvällarna, och jag tror det har ökat min intelligentförmåga mycket. Har toppbetyg i nästan allt och är allmänbildad till tusen utan att egentligen läsa på. Allt bara sitter där.

Ung och klok - det är jag det.
  • finliraren
    finliraren skrev 2012-04-13 00:59:19 följande:

Har tre som ligger mig extra varmt om hjärtat:

Lilla nollan bakom berget

Hattjakten

Minus och stora världen

Har inga barn.

-

För att vokabulären i böckerna är bra och varierade. Eller, minus och stora världen och nollan bakom berget är räkneböcker, men de innehåller bra ord och fraser.

Jag är fjorton år nu, men kommer ändå ihåg i bakhuvudet böckernas handling och målande bilder samt karaktärerna och deras drag. Mamma läste alltid böcker för mig på kvällarna, och jag tror det har ökat min intelligentförmåga mycket. Har toppbetyg i nästan allt och är allmänbildad till tusen utan att egentligen läsa på. Allt bara sitter där.

Ojdå, kom just på att boken heter lilla nollan och de andra. Gud vad nostalgisk man blir när man tänker tillbaka på de första åren.
    Ung och klok - det är jag det.
  • amorvincitomniia

Nu har jag ju inga egna barn än men ååh jag bara måste få nämna kramkrokodilen! Det var min absoluta favorit tätt följt utav morfar är sjörövare och det röda äpplet :)

de två senare var pappa så trött på att han vägrade läsa som gonattsaga haha :)

• Rödtott

Intressant tråd! =) Dock omöjligt att välja bara en..

1. Rut och Knut - böckerna + Vem-böckerna (wirsén) + Knacka på! 

2. Just nu Lotta på Bråkmakaregatan + Kenta och Barbisarna + Rapunzel

3. 4år och 10mån

4.Rut och Knut: (-leker doktor, abc, Rut, Knut och lilla Tjut) Underbara busiga rim som man kan skratta åt tillsammans! Dottern älskade "ängeln som slickar på tvålen" i abc-boken. Roligt för både vuxna och barn. Väldigt söta bilder!

Vem-böckerna: Underbart tecknade små nallefigurer med mycket känslor och välbekanta teman för de minsta. Ilska, leka tillsammans, komma bort i affären, vilja bestämma, osv osv. 

Knacka På!: Interaktiv bok för små som var omåttligt populär. Man knackar på dörrar med olika färger och får se vad som döljer sig innanför. Starka färger och enkel text som blir som en ramsa. 

Lotta: Tror att hon gillar den för att det är stor igenkänningsfaktor för en liten 4-åring att läsa om en liten tjurig envis unge som vill lära sig att cykla.  

Kenta och Barbisarna: Skapade stor förvirring och irritation när Kenta dansar runt i prinsessklänning och vill leka med Barbie istället för att spela fotboll. Kul att läsa om en dag på förskolan. Hon ville läsa den om och om igen och gärna diskutera allt som händer. Roligt för den vuxne att Gittan går på samma dagis och att de läser "nån bok om en tjej och några vargar"     

Svar på tråden Bästa barnboken?