neonguy skrev 2012-02-07 01:00:19 följande:
Jag vet, det finns många helknepiga fall där man skickat ut folk men som borde fått stanna. Dessa statuerade exempel används för att skapa opinion och få lättlurade människor att tro att vi minsann har en hård politik. Samtidigt är det ju många som inte borde få stanna som får stanna, t ex en del av dom som begår grova brott. Båda teserna indikerar på en upp-och-ned vänd invandringspolitik där dom sju gamla partierna är överens av någon nyckfull anledning.
Jag har aldrig sagt att jag tycker det är rätt med orättvisor i världen, jag väljer att se på det hela ur ett större perspektiv dock. Ang bistånd så ska man göra det på ett övergripande sätt och ur ett etiskt perspektiv.
Hänger inte på nån rasistisk hemsida såvitt jag vet, hur kom du in på ras? Däremot hänger jag på en del oberoende bloggar som inte får presstöd och slickar etablisemanget i röven bara för att verka korrekta. Där hänger iaf många invandrare också. Dom som också är less på hur politiken bedrivs idag.
Jag vet inte om det är bra att vi blir fler, för vem är det bra och varför? Överbefolkning i allmänhet är ju ett problem. Men det är ju klart att det är skillnad på att befinna sig i ett land rent fysiskt och att vara inslussad i ett system som innebär livstidsförsörjning av oss skattebetalare. Det är det senare jag vänder mig emot främst.
Jag hade inte stängt dörren. Däremot verkar ju du tycka det är rasism ifall en mamma inte vill prioritera ett okänt barn i Afrika framför sitt eget barn. Det är väl ganska mänskligt att prioritera sig själv och sin familj i första rummet? Det är ju du som förespråkar godhet och solidaritet.. Kom igen, varför säljer du inte datorn och skänker till Röda Korset? Eller är det bara så att du vill påtvinga andra solidaritet och vill "verka" god?
Jag tror på system och samhällslösningar som gynnar människorna och hjälper folk i nöd och inte på välgörenhet. Jag kan göra ganska lite skillnad själv, men Sverige som land kan göra ganska mycket. Med det sagt så är jag både ideellt engagerad och skänker pengar till olika organisationer, om det nu är relevant.
Överbefolkning är knappast ett problem i Sverige med 1 invånare per två kvadratkilometer. Med fler invånare växer ekonomin och det tjänar vi alla på.
Det är konstigt att de överväldigande många fall där flyktingar far illa bara är enskilda exempel medan rasistsidornas påståenden om grovt kriminella som inte utvisas och att alla tydligen söker asyl utan skäl för det är sanningen. Kanske dags för dig att ta en funderare över utifrån vilken vinklad världsbild du läser fakta?
För övrigt kan jag informera om att nästan inga av de som söker asyl i Sverige får asyl, så om det är så att det är många som söker utan riktiga skäl är det nog redan åtgärdat. Plus att man även utvisar de som faktiskt HAR skäl. Jag kan även påpeka att enligt svensk lagstiftning så leder grova brott till utvisning efter avtjänat straff.
Jag förstår inte varför mamman ska välja mellan sitt eget barn och ett från Afrika. Vi har resurser att mätta båda, speciellt om vi hade en annan ekonomisk politik.
Så vad är din lösning då? Fortsätta att kasta ut så många som möjligt och även till krig och förföljelse? Och det gör vi ju redan, så vad är det vi ytterligare borde göra? Trakassera de som redan är här lite hårdare?