• DJkillen

Nu har det fan gått för långt (invandring)

De senaste 15-20 åren har det gått utför med Sverige. Invandringspolitiken har som ni vet helt havererat. Idag läste jag en artikel som fick mig att känna riktig avsmak. Det har fan gått för långt!

Läs artikeln här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14306065.ab

Myndigheterna är beredda att göra nästan ALLTING för att "kasta ut" dem! Hur kan man låta uniformerade poliser behandla flyende vuxna och barn som brottslingar? Människor som varit utsatta för förtryck ska i Sverige mötas med batonger? Fyfan. Och hur kan man låta äldre människor som inte begått något brott sitta inspärrade i 10 timmar utan mat?

Sverige är ett vidrigt land där man inte längre drar sig för att bryta mot internationella överenskommelser om flyktingmottagande eller mänskliga rättigheter.

Hur ska vi göra för att komma till rätta med detta? Hur ska vi få en mer mänsklig flykting- och invandringspolitik där de som kommer hit behandlas som MÄNNISKOR? 

• Svar på tråden Nu har det fan gått för långt (invandring)
  • gugeligu
    DJkillen skrev 2012-02-06 18:38:25 följande:
    De senaste 15-20 åren har det gått utför med Sverige. Invandringspolitiken har som ni vet helt havererat. Idag läste jag en artikel som fick mig att känna riktig avsmak. Det har fan gått för långt!

Läs artikeln här: www.aftonbladet.se/nyheter/article14306065.ab

Myndigheterna är beredda att göra nästan ALLTING för att "kasta ut" dem! Hur kan man låta uniformerade poliser behandla flyende vuxna och barn som brottslingar? Människor som varit utsatta för förtryck ska i Sverige mötas med batonger? Fyfan. Och hur kan man låta äldre människor som inte begått något brott sitta inspärrade i 10 timmar utan mat?

Sverige är ett vidrigt land där man inte längre drar sig för att bryta mot internationella överenskommelser om flyktingmottagande eller mänskliga rättigheter.

Hur ska vi göra för att komma till rätta med detta? Hur ska vi få en mer mänsklig flykting- och invandringspolitik där de som kommer hit behandlas som MÄNNISKOR? 
    Om man ska skicka ut folk till platser där de kan bli torterade, svälta ihjäl eller bli mördade är det enklast att inte se dem som människor. Jag har undrat samma sak som dig väldigt länge. Man skickar ut barn, man skiter i deras framtid.. varför? du lär få svaret här snart, familjeliv tenderar att representera en stor del av dessa osympatiska personer
  • neonguy

Tycker inte den där artikeln representerar Sverige, då Sverige anses ha den snällaste och liberalaste invandringspolitiken already. Om man begränsar antalet invandrare så kan man börja satsa på kvalité i mottagande, information osv, istället. Alternativt att man låter alla som kommer gå efter egen förmåga (utan bidrag), vilket dock skulle resultera i väldigt få sökande till Sverige.

Alla som kan/har råd att ta sig hit är ju ändå inte dom värst drabbade/utsatta globalt sätt. Det är en ganska enkel logik. Många svaga kvinnor och undernärda barn har inte möjlighet att fly.

Jag tycker att istället för att strö socialbidrag och kvotera lägenheter hit och dit till alla nyanlända kan man bygga sjukhus och anställa arbetslösa personer där (eller varför inte arbetslösa svenskar) på plats i utsatta områden. Det skulle nog vara både effektivare och billigare, framförallt då valutorna inte är lika starka där. Plus mycket mer rättvist mot dom som faktiskt inte har förmåga att förflytta sig över halva jordklotet. Detta samtidigt som det ordnar upp sig här hemma med både bostadsbrist och arbetslöshetsbrist.

• DJkillen
    neonguy skrev 2012-02-06 19:18:41 följande:
    Tycker inte den där artikeln representerar Sverige, då Sverige anses ha den snällaste och liberalaste invandringspolitiken already. Om man begränsar antalet invandrare så kan man börja satsa på kvalité i mottagande, information osv, istället. Alternativt att man låter alla som kommer gå efter egen förmåga (utan bidrag), vilket dock skulle resultera i väldigt få sökande till Sverige.

Alla som kan/har råd att ta sig hit är ju ändå inte dom värst drabbade/utsatta globalt sätt. Det är en ganska enkel logik. Många svaga kvinnor och undernärda barn har inte möjlighet att fly.

Jag tycker att istället för att strö socialbidrag och kvotera lägenheter hit och dit till alla nyanlända kan man bygga sjukhus och anställa arbetslösa personer där (eller varför inte arbetslösa svenskar) på plats i utsatta områden. Det skulle nog vara både effektivare och billigare, framförallt då valutorna inte är lika starka där. Plus mycket mer rättvist mot dom som faktiskt inte har förmåga att förflytta sig över halva jordklotet. Detta samtidigt som det ordnar upp sig här hemma med både bostadsbrist och arbetslöshetsbrist.
    Vad pratar du om? Vem anser att Sverige har den snällaste och mest liberala invandringspolitiken? Artikeln handlar om verkligheten i Sverige idag.

Den svenska politiken har blivit värre de senaste 20 åren och människor utvisas idag till krig och tortyr. Sverige har fått kritik av FN:s flyktingorgan för att vi utvisar människor till Irak och det har jag inte hört nåt annat EU-land som har fått.

Visst är det sant att t.ex. Italien skjuter på flyktingar som kommer med båtar eller att romer utsätts för förföljelse i många länder, men det försvarar väl inte att svenska myndigheter behandlar människor från andra länder som djur och skickar ut dem till tortyr och förtryck.

Bistånd är bra, men att bygga sjukhus hjälper inte de som flyr pga krig eller förföljelse på grund av etnicitet, sexuell läggning eller politisk åsikt.

Varför ska vi inte låta de som kommer hit och är förfölja få stanna? Varför ska vi inte behandla de som söker asyl som medmänniskor? 
  • neonguy
    DJkillen skrev 2012-02-06 19:34:22 följande:
    Vad pratar du om? Vem anser att Sverige har den snällaste och mest liberala invandringspolitiken? Artikeln handlar om verkligheten i Sverige idag.

Den svenska politiken har blivit värre de senaste 20 åren och människor utvisas idag till krig och tortyr. Sverige har fått kritik av FN:s flyktingorgan för att vi utvisar människor till Irak och det har jag inte hört nåt annat EU-land som har fått.

Visst är det sant att t.ex. Italien skjuter på flyktingar som kommer med båtar eller att romer utsätts för förföljelse i många länder, men det försvarar väl inte att svenska myndigheter behandlar människor från andra länder som djur och skickar ut dem till tortyr och förtryck.

Bistånd är bra, men att bygga sjukhus hjälper inte de som flyr pga krig eller förföljelse på grund av etnicitet, sexuell läggning eller politisk åsikt.

Varför ska vi inte låta de som kommer hit och är förfölja få stanna? Varför ska vi inte behandla de som söker asyl som medmänniskor? 

Aftonbladet är ju inte direkt kända för at beskriva verkligheten. Jag läste den mkt när jag var mindre men i takt med att verkligheten (undantaget sthlms-södermalmsbor) förändrades så hann blaskan inte med och blev således ointressant.

Möjligt att vi utvisar något fler nu, men nettoinvandringen är klart mkt större nu än förr. Samma organ har ju gått ut med att bara 5% av dom som kommit hit har varit riktiga flyktingar så det är lite motsägelsefullt av dom, om det du skriver stämmer. Man kan ju fråga sig varför dom inte kritiserar t ex Danmark eller Finland av samma anledning då..

Det kanske inte hjälper dom homosexuella nej. Men den politik du tycker är bra hjälper ju inte heller dom afghanska flickorna som säljs som sexslavar heller. Eller extremt fattiga asiater. Osv. Finns ju massvis med exempel på folk som har det dåligt där ute, på olika sätt.

Samtidigt finns det ju mkt som tyder på att inte alla som söker asyl har riktiga asylskäl med tanke på arabiska hemsidor som beskriver i detalj vad man ska göra och säga för att lyckas få PUT och livstidsförsörjning. Dessa system kan utnyttjas precis lika mycket som svenskar utnyttjar sjukförsäkringar.

På nyheterna har vi sett hur dessa "flyktingar" åker tillbaka till sina hemländer på semester. Då har vi fått förklaringen att norra (eller om det var södra) Irak är lugnt medan andra halvan är orolig. Ingen ställer då frågan varför dom valde att fly till Sverige istället för till den andra halvan av landet. Alla vet varför.

Hade politiker och Aftonbladet-journalister själva (som har dom åsikterna du har) bistått med det som dom tycker borde prioriteras med egna plånböcker hade jag inte lagt mig i. Nej, istället är det alla andra - som inte blivit tillfrågade till att börja med - som ska stå för notan. Inte bara ekonomiskt utan även socialt m.m. Allt, och inget undantag, ska tydligen offras på den heliga invandringpolitikens altare.

Med andra ord, du behöver inte vara orolig, vi i Sverige är jättesnälla redan. Möjligt att AB lyfter fram nån enstaka incident för att få det att låta mer regel än som undantag.

• DJkillen

Nej, det handlar inte bara om AB-artikeln som visar hur vidrigt Sverige är och hur långt det har gått. Om andra länder är värre på vissa punkter saknar betydelse. Det handlar om familjen från nån stad i norra Sverige som blev utvisad efter jättemånga år i Sverige där flera av barnen bara kunde svenska flytande, om 90-åringen med demens som skulle utvisas från sina släktingar här i Sverige, om den homosexuella kvinnan som utvisades till sitt hemland trots att hennes hus blivit nedbränt och hennes sambo mördad eftersom de var homosexuella, om att Sverige fått allvarlig kritik från FN och Amnesty om att vi utvisar till Irak och så vidare. Listan kan göras lång.

Du kanske tycker att det är rätt? Att invandrarna får skylla sig själva för att de råkar vara födda i fel land eller vara homosexuella?

Du beskriver bara massa trams som du läst på rasistiska internetsidor, men inget som har med verkligheten att göra. 

Varför skulle invandring överhuvudtaget vara ett problem? Det är bra att vi blir fler i detta glest befolkade land. Anser dock inte att detta är anledningen till att vi ska ta emot flyktingar. Det ska vi göra för att det är vanlig jävlig anständighet att hjälpa folk i nöd, men jag antar att om ett hungrigt barn knackade på din dörr och bad om mat så skulle du smälla igen dörren och äta en extra portion själv...

Jag är inte emot för övrigt bistånd. Tvärtom. Det ena utesluter dock inte det andra.

• neonguy
    DJkillen skrev 2012-02-06 22:23:05 följande:
    Nej, det handlar inte bara om AB-artikeln som visar hur vidrigt Sverige är och hur långt det har gått. Om andra länder är värre på vissa punkter saknar betydelse. Det handlar om familjen från nån stad i norra Sverige som blev utvisad efter jättemånga år i Sverige där flera av barnen bara kunde svenska flytande, om 90-åringen med demens som skulle utvisas från sina släktingar här i Sverige, om den homosexuella kvinnan som utvisades till sitt hemland trots att hennes hus blivit nedbränt och hennes sambo mördad eftersom de var homosexuella, om att Sverige fått allvarlig kritik från FN och Amnesty om att vi utvisar till Irak och så vidare. Listan kan göras lång.

Du kanske tycker att det är rätt? Att invandrarna får skylla sig själva för att de råkar vara födda i fel land eller vara homosexuella?

Du beskriver bara massa trams som du läst på rasistiska internetsidor, men inget som har med verkligheten att göra. 

Varför skulle invandring överhuvudtaget vara ett problem? Det är bra att vi blir fler i detta glest befolkade land. Anser dock inte att detta är anledningen till att vi ska ta emot flyktingar. Det ska vi göra för att det är vanlig jävlig anständighet att hjälpa folk i nöd, men jag antar att om ett hungrigt barn knackade på din dörr och bad om mat så skulle du smälla igen dörren och äta en extra portion själv...

Jag är inte emot för övrigt bistånd. Tvärtom. Det ena utesluter dock inte det andra.

Jag vet, det finns många helknepiga fall där man skickat ut folk men som borde fått stanna. Dessa statuerade exempel används för att skapa opinion och få lättlurade människor att tro att vi minsann har en hård politik. Samtidigt är det ju många som inte borde få stanna som får stanna, t ex en del av dom som begår grova brott. Båda teserna indikerar på en upp-och-ned vänd invandringspolitik där dom sju gamla partierna är överens av någon nyckfull anledning.

Jag har aldrig sagt att jag tycker det är rätt med orättvisor i världen, jag väljer att se på det hela ur ett större perspektiv dock. Ang bistånd så ska man göra det på ett övergripande sätt och ur ett etiskt perspektiv.

Hänger inte på nån rasistisk hemsida såvitt jag vet, hur kom du in på ras? Däremot hänger jag på en del oberoende bloggar som inte får presstöd och slickar etablisemanget i röven bara för att verka korrekta. Där hänger iaf många invandrare också. Dom som också är less på hur politiken bedrivs idag.

Jag vet inte om det är bra att vi blir fler, för vem är det bra och varför? Överbefolkning i allmänhet är ju ett problem. Men det är ju klart att det är skillnad på att befinna sig i ett land rent fysiskt och att vara inslussad i ett system som innebär livstidsförsörjning av oss skattebetalare. Det är det senare jag vänder mig emot främst.

Jag hade inte stängt dörren. Däremot verkar ju du tycka det är rasism ifall en mamma inte vill prioritera ett okänt barn i Afrika framför sitt eget barn. Det är väl ganska mänskligt att prioritera sig själv och sin familj i första rummet? Det är ju du som förespråkar godhet och solidaritet.. Kom igen, varför säljer du inte datorn och skänker till Röda Korset? Eller är det bara så att du vill påtvinga andra solidaritet och vill "verka" god?

• DJkillen
    neonguy skrev 2012-02-07 01:00:19 följande:

Jag vet, det finns många helknepiga fall där man skickat ut folk men som borde fått stanna. Dessa statuerade exempel används för att skapa opinion och få lättlurade människor att tro att vi minsann har en hård politik. Samtidigt är det ju många som inte borde få stanna som får stanna, t ex en del av dom som begår grova brott. Båda teserna indikerar på en upp-och-ned vänd invandringspolitik där dom sju gamla partierna är överens av någon nyckfull anledning.

Jag har aldrig sagt att jag tycker det är rätt med orättvisor i världen, jag väljer att se på det hela ur ett större perspektiv dock. Ang bistånd så ska man göra det på ett övergripande sätt och ur ett etiskt perspektiv.

Hänger inte på nån rasistisk hemsida såvitt jag vet, hur kom du in på ras? Däremot hänger jag på en del oberoende bloggar som inte får presstöd och slickar etablisemanget i röven bara för att verka korrekta. Där hänger iaf många invandrare också. Dom som också är less på hur politiken bedrivs idag.

Jag vet inte om det är bra att vi blir fler, för vem är det bra och varför? Överbefolkning i allmänhet är ju ett problem. Men det är ju klart att det är skillnad på att befinna sig i ett land rent fysiskt och att vara inslussad i ett system som innebär livstidsförsörjning av oss skattebetalare. Det är det senare jag vänder mig emot främst.

Jag hade inte stängt dörren. Däremot verkar ju du tycka det är rasism ifall en mamma inte vill prioritera ett okänt barn i Afrika framför sitt eget barn. Det är väl ganska mänskligt att prioritera sig själv och sin familj i första rummet? Det är ju du som förespråkar godhet och solidaritet.. Kom igen, varför säljer du inte datorn och skänker till Röda Korset? Eller är det bara så att du vill påtvinga andra solidaritet och vill "verka" god?

Jag tror på system och samhällslösningar som gynnar människorna och hjälper folk i nöd och inte på välgörenhet. Jag kan göra ganska lite skillnad själv, men Sverige som land kan göra ganska mycket. Med det sagt så är jag både ideellt engagerad och skänker pengar till olika organisationer, om det nu är relevant.

Överbefolkning är knappast ett problem i Sverige med 1 invånare per två kvadratkilometer. Med fler invånare växer ekonomin och det tjänar vi alla på.

Det är konstigt att de överväldigande många fall där flyktingar far illa bara är enskilda exempel medan rasistsidornas påståenden om grovt kriminella som inte utvisas och att alla tydligen söker asyl utan skäl för det är sanningen. Kanske dags för dig att ta en funderare över utifrån vilken vinklad världsbild du läser fakta?

För övrigt kan jag informera om att nästan inga av de som söker asyl i Sverige får asyl, så om det är så att det är många som söker utan riktiga skäl är det nog redan åtgärdat. Plus att man även utvisar de som faktiskt HAR skäl. Jag kan även påpeka att enligt svensk lagstiftning så leder grova brott till utvisning efter avtjänat straff.

Jag förstår inte varför mamman ska välja mellan sitt eget barn och ett från Afrika. Vi har resurser att mätta båda, speciellt om vi hade en annan ekonomisk politik.

Så vad är din lösning då? Fortsätta att kasta ut så många som möjligt och även till krig och förföljelse? Och det gör vi ju redan, så vad är det vi ytterligare borde göra? Trakassera de som redan är här lite hårdare? 
  • DJkillen

Symptomatiskt att alla SD:are pratar om att ingen "tar debatten" (lite oklart vad som menas), men när någon faktiskt försöker debattera hur det verkligen ser ut är det tyst som i graven. Märk väl att jag inte är den enda. Folk försöker debattera med SD hela tiden. Men oavsett debattämne är det enda som kommer från SD-sympatisörers håll lögner, överdrifter och glidningar från sakfrågan.

SD-språk:
    Att inte ta debatten = Att inte hålla med SD
    Politisk korrekt = Att inte vara rasist alt. inte ställa upp på SD:s indelning av folk i olika grupper 

• Stjärnfall76

genom att bara ta in så många som man har råd att ta hand om, dvs 0 framöver tills vi fått bukt på dem som är inne och de jobbar och försörjer sig och betalar skatt.

Skulle tro att ca 1 miljard människor behövt kommar till Sverige. Jag låter säkert elak men jag anser inet att vi har råd. Vår vård och omsorg orkar inte mer besparingar. Man måste spara även på flyktningmottagandet. Det KAN INTE få kosta hur mycket som helst, så är det.

jag vill ha en bra vård, skola och omsorg. Tycker verkligen jättesynd om alla som behöver hjälp. Men jag är inte beredd på att vår vård är så dålig som den blivit idag. Och ytterligare besparingar sker ju varje år, så det blir sämre och sämre.

Omsorgen om våra gamla är ju inget att hurra över, och barngrupperna på förskolan som blir större och större.

Nej, för mig är det inte ok, även om det synd om dem. Jag står mig själv närmast och vill ha en bra vård för mig och mina barn när vi behöver det. jag hade önskat mycket mindre barngrupper. Och en bra äldreomsorg när vi blir gamla.

• sverker11
    DJkillen skrev 2012-02-07 10:18:54 följande:
    Med fler invånare växer ekonomin och det tjänar vi alla på.
    Det är nog en av de mest spridda missuppfattningar som finns. Det är ingen naturlag att ekonomin växer med fler innevånare. Om det vore så att fler innevånare med automatik skulle betyda en bättre ekonomi skulle Rwanda och Bangladesh vara två av de rikaste länderna och det är de inte. Samma sak gäller för Sverige. En större folkmängd innebär inte i sig själv en växande ekonomi.

"Överbefolkning är knappast ett problem i Sverige med 1 invånare per två kvadratkilometer"
    Fast nu är det knappast så att människor är jämt fördelad utan de har en tendens att vilja bo på samma ställe som alla andra vilket faktiskt ger en del överbefolkningsproblem i vissa storstadsregioner.
Svar på tråden Nu har det fan gått för långt (invandring)