• Bittermandel

Någon som fått bedömningen "autistiska drag" vid en utredning?

Någon som har barn eller känner någon som fått bedömningen autistiska drag vid en utredning? Alltså inte diagnosen autism eftersom alla diagnoskriterier inte blivit uppfyllda. Vid vilken ålder har detta skett? Hur har det gått sedan?

Undrar för att jag har en dotter på 3 år som kanske ska utredas. Barnpsykologen har pratat just om autistiska drag.

Hasta la vista, baby..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-02 11:50
    Kan tillägga att dottern är 3 år och 4 månader.
  • Svar på tråden Någon som fått bedömningen "autistiska drag" vid en utredning?
  • Ronjami

Vi fick Autistska drag som en preliminärbedömning av skolpsykologen men senare diagnosen AS av bup. Det kan bara användas som komplement til en diagnos typ ADHD med autistiska drag.

• hannalood

Måste fråga! Hur är din dotter? Har en dotter på 4,5 år och vi fundera själva på om hon har något slag av autism. Hon har fått diagnosen utvecklingsförsening, men det är ju en "slasktratts diagnos".

MVH Hanna

• Bittermandel
    Ronjami skrev 2012-02-02 10:57:19 följande:
    Vi fick Autistska drag som en preliminärbedömning av skolpsykologen men senare diagnosen AS av bup. Det kan bara användas som komplement til en diagnos typ ADHD med autistiska drag.
    Så ett barn som inte har någon diagnos sedan tidigare och inte heller har tendenser till ADHD/ADD etc kan inte endast få bedömningen "autistiska drag"?

Dottern ska som sagt förmodligen utredas med de som träffar henne, BVC, specialpedagog och barnpsykolog, säger att hon har autistiska tendenser i samspel, kommunikation och språk men inget alls i lek, intressen, fantasivärld, inlevelse, mat, sömn etc. Blir så fundersam..
    Hasta la vista, baby..
  • mamma al

Har en son, nu 5,5 år, som började sin utredningsresa hösten 2009. BHV gjorde då ett WPPSI test och resultatet blev utvecklinsförsening med autistiska drag. När BUP sedan utredda honom fick han diagnosen autism.

Nu ska vi göra ett nytt WPPSI inför skolstarten för både vi föräldrar, förskolan och habiliteringen tror att han är normalbegåvad.Glad Då tillhör han grundskolan.

• Bittermandel
    hannalood skrev 2012-02-02 11:00:33 följande:
    Måste fråga! Hur är din dotter? Har en dotter på 4,5 år och vi fundera själva på om hon har något slag av autism. Hon har fått diagnosen utvecklingsförsening, men det är ju en "slasktratts diagnos".

MVH Hanna
    Dottern har svårt med:

* Socialt samspel: Samspel med framförallt andra barn. Hon visar ett för åldern väldigt litet intresse för lek med jämnåriga. Är intresserad av att vara i närheten av andra barn, följer ofta en "barngrupp" som leker på förskolan men håller sig på sin kant och leker med sitt. Följer med andra barn, skrattar och babblar, men bara med sig själv på sitt hörn. Bjuder däremot gärna in till lek och visar aktivt att hon vill leka med sin lillebror på 8 månader, äldre barn eller vuxna.

* Språklig och kommunikativ förmåga: Något sen språkligt men inte så "farligt" ändå enligt förskolan och specialpedagog. Pratar i 4-5 ords meningar. Ganska bra uttal och ordförråd. Kommunikativt har hon svårare. Har ett ganska stort register av meningar, men hon använder meningarna varje dag, alltid i samma ordföljd. Hon använder t.ex. meningen "ska gå på trottoaren inte gatan" varje gång vi går till förskolan, använder meningen "akta tårna" varje gång hon öppnar ett skåp i köket där det står konserver som lätt ramlar ut, använder alltid meningen "nej du får inte Stina" när hon (Stina) är frustrerad över att hon inte får något, etc. Detta bidrar till att jag känner att språkutvecklingen går ganska långsamt. Det är svårt att föra en dialog med henne, hon tittar på mig och uppmärksammar det jag säger men kan oftast inte svara om det är för invecklat. Man måste vara väldigt tydlig, t.ex. visar jag mjölkpaketet och frågar samtidigt "vill du ha mer mjölk", Stina svara då "nej" om hon inte vill ha eller "vill ha mjölk" om hon vill ha, säger aldrig "ja" av någon anledning. Kan inte återberätta, bara det enklaste, t.ex. om farfar har varit på besökt och lekt med henne och sen säger hej då och går, frågar man Stina ganska snart efteråt "vem har varit här och lekt med dig" svarar hon "farfar". Blir det mer komplicerat än så fixar hon det inte. Pratar även i ekotal. Upprepar gärna det hon säger själv ett antal gånger men hon härmar aldrig oss. Går att bryta ekotalet genom att bekräfta henne.

Det ovanstående har dottern svårt för, men hon har även lätt för väldigt mycket.

Dottern har lätt med:

* Lugn och koncentrerad. Är en väldigt lugn tjej som har lätt att koncentrera sig.
    * Leker varierat, leker med allt. Fantasifull. Ingen tendens till specialintressen.
    * Bra ögonkontakt.
    * Är försiktig med saker, har aldrig sönder något. Har t.ex. aldrig kastat med saker utan lägger ifrån sig.
    * Älskar mat, äter allt och sover 12 timmar i sträck, varje natt, har alltid gjort.
    * Älskar närkontakt. Kramas, pussas, är underbar med sin lillebror och ger honom saker, klappar etc. Gillar att bli kliad på ryggen och sova nära.
    * Har aldrig någonsin "brukat våld". Aldrig slagit oss eller någon annan. Har aldrig gjort illa sig själv. Kan naturligtvis bli arg men det går över snabbt, aldrig något problem.
    * Inte särskilt beroende av rutiner tycker jag. Går gärna med på snabba förslag som t.ex. om jag säger "äh, vi åker förbi mormor och morfar och säger hej" när det egentligen är dags att sova. Stina är då på direkt, tjuter av glädje och springer och tar på sig skorna. Flexibel.

Jag samt ALLA andra i min omgivning tycker att Stina är ett väldigt "lätt" barn. Aldrig några problem, men hon HAR påtagligt svårt för socialt samspel och språk och kommunikation. Har lite svårt att få ihop det själv bara. När jag berättar att jag har en dotter som kanske ska utredas inom autism säger alltid folk "men åhh förstår att ni har det jobbigt" och jag bara tänker "vaddå, hon är ju VÄRLDENS lättaste".

Allt är så snurrigt för mig just nu..

Har faktiskt också funderat på det här med utvecklingsförsening. Hur har det yttrat sig för din dotter? Varför misstänker du autism?
    Hasta la vista, baby..
  • Bittermandel
    mamma al skrev 2012-02-02 11:05:36 följande:
    Har en son, nu 5,5 år, som började sin utredningsresa hösten 2009. BHV gjorde då ett WPPSI test och resultatet blev utvecklinsförsening med autistiska drag. När BUP sedan utredda honom fick han diagnosen autism.

Nu ska vi göra ett nytt WPPSI inför skolstarten för både vi föräldrar, förskolan och habiliteringen tror att han är normalbegåvad.Glad Då tillhör han grundskolan.
    Hoppas att sonen har utvecklats och klarar testet bättre denna gång. WPPSI-test, hur fungerar det ungefär? Från vilken ålder kan man göra detta test? Nu när ni ska göra om testet, kommer då diagnosen autism prövas på nytt?
    Hasta la vista, baby..
  • mamma al

WPPSI mäter bara begåvningen vilket visar i detta fall om sonen till hör särskola eller grundskola. Vi är ganska säkra på att det är grundskolan. Sonen var 3 år när han gjorde det. Vi fick remiss från BVC till Barnhälsovården där en psykolog utförde testet.

WPPSI utgörs av en rad olika "uppgifter" som barnet ska utföra. Både språkliga och mera praktiska. T ex lägga pussel, peka på biler, lägga bilder i rätt ordning o s v.

I dagläget är det inte aktuellt att ompröva autismdiagnosen.

• Little Ms Chatterbox

Jag sitter på bussen nu och skriver från mobilen, kan inte radbryt och annat men vill skriva lite ändå...... /// .... När man säger "drag av autism" eller "autistiska drag" är det lite övergripande ungefär som NAN säger luftrörsinfektion, tar halsprov och får fram en exakt doagnos för man vet vad det är för bacill/virus man har. .....///.... Min son har en diagnos som heter Atypisk Autism. Det innebär att han har en del av kriterierna för autism men inte alla. Bla så var han "normal" i utvecklingen fram till ha var ca 3 år. (Ok, han har en ADHD dignos också så helt normal är han inte ). Han har ett helt fullt utvecklat tal och kan vara lite allmänt social, om han vill. Han förstår skämt och oerhört smart men han snöar ofta in på sina intressen. Ibland tvivlar jag på atypiska autismdiagnosen men ibland är det helt klart att han har mer än bara ADHD.....///.... De tester som man gör är olika utifrån hur gammalt barnet är. Sen så är de uppdelade i olika områden, ett test kolla arbetsminnet, ett koncentrationen, ett logiskt tänkande osv. Då får man en bild på barnets starka och svaga sidor. Tex om barnet har högt på logiskt tänkande och språk men lågt på på koncentrationen och arbetsminnet så kan det vara en fingervisning om att det kan vara tex ADHD. Sen väger man in det i alla olika teater och föräldraenketer och får en större helhet. Ibland kanske man inte får någon konkret diagnos, mer än att det är låg (inte åldersadekvat) ko.centration och närminnw och så gör man insatser efter det. Tex minnesträning, stöd i skolan och planering för att barnet inte ska känna sig stressad av situationen och kan lägga tid på att förbättra sina svaga sidor, ofta med hjälp av de starka sidorna.....///.... Jag förstår att man vill ha en "riktig" diagnos, och det hoppas jag att ni får på er dotter. Sen är det såhär att just nu har de gjort om lite bland diagnoserna, DSM-manualen. Tex aspergers kommer ingå i autismdiagnosen på ett annat sätt.

• sirisdotter
    mamma al skrev 2012-02-02 12:07:11 följande:
    WPPSI mäter bara begåvningen vilket visar i detta fall om sonen till hör särskola eller grundskola. Vi är ganska säkra på att det är grundskolan. Sonen var 3 år när han gjorde det. Vi fick remiss från BVC till Barnhälsovården där en psykolog utförde testet.

WPPSI utgörs av en rad olika "uppgifter" som barnet ska utföra. Både språkliga och mera praktiska. T ex lägga pussel, peka på biler, lägga bilder i rätt ordning o s v.

I dagläget är det inte aktuellt att ompröva autismdiagnosen.
    Menar du att man kan testa  en 3-åring  och redan när barnet är i den åldern  avgöra om han hör till särskola eller ej?
Svar på tråden Någon som fått bedömningen "autistiska drag" vid en utredning?