• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Solkattan skrev 2014-04-23 11:27:50 följande:
    Lill: kram kram kraaaaaaaaam!
    Det är tur att vi har varandra...!!!
    Vad jobbigt med lunginflammation...!! Det positiva kanske är att pencillinet kan ta dö på både det ena o det andra..? Visa går ju på starka kurer för att döda mykoplasma..? (men det kanske inte är samma slags penicillin?). Boosta låter bra. Finns det nån boost för psyket också tro..?
    Hur många försök har du gjort..? Blir nyfiken på detta med rekommendationen med ÄD..? Hur motiverade dom det...?
    Vi kör ju redan med spermiedonation så då skulle det för våran del bli snack om embryodonation. Typ åka till Tjeckien eller motsvarande. Fattar inte varför det inte GÅR. Ser era ägg också "fina" ut...? 
    Vårt 10 celliga ägg hade runda fina celler... o knappt nåt fragmentering. Såg i embryoskopets snabbspolning hur det delade sig preeecis sådär från 2-4-6-8 osv. Allt perfekt. Embryologen var sååå positiv.
    På nåt sätt hade det känts "lättare" om de sagt att det såg dåligt ut. Då hade man kanske kunnat säga till sig själv att det faktiskt inte är lönt längre.
    Jag har själv 3 orsaker som jag tror på varför detta misslyckades:
    1. De sabbade allt med att mosa ägget vid återföring. Såg blod på kvällen efter ET.
    2. Jag hade på tok för högt E2 värde (7000 efter ET)... det triggade min kropp att producera fler NK celler som dödade embryot på ruvardag 7-10.
    3. Jag har ätit osunt. Gått upp 5 kg på kort tid. Varit uberstressad över allt med IL-dropp osv.

Googlat lösningar på ovanstående. På Agate sida så står det om tocolytics. Ska vara nån medicin som gör att man slappnar av innan återförande av ägg. Så att inte livmodern krampar ihop vid införandet. Är så himla trött på att se blod efter ET...(FET)... :(. Är det någon som testat detta..?
    För nr 2 så är det väl FET som gäller. Då har man ju inte E2 påslaget.
    3. Stressa mindre, motionera o leva mer nyttigt...

På fredag är dagis stängt. Då ska jag ägna HELA dagen åt sonen. Bara göra det som han vill... försöka kompensera för min frånvaro. Och njuta av det barn som vi faktiskt har. För hur "krävande" han än må vara ibland så är han ändå den största källan till glädje... det är ju hans närvaro som gör att man orkar fortsätta.
    Och för hans del så spelar syskon ingen roll alls i nuläget. Han har sedan länge räknat ut att ju fler barn desto mindre uppmärksamhet från mamma o pappa...
    TACK rara du, är sååå glad att jag har er här inne - hade totalt gått under annars...

Jag har med jättedåligt samvete vad gäller sonen - älskar honom så vansinningt, så därav att vi överväger att bara försöka naturligt och går det så går det - orkar som sagt inte mer...

Mitt psyke som du säger är heeelt uttömt och jag är ionstabil och blir förbannad på honom utan anledning - bara för att jag är så dränerad....
    detta kämpande som vi alla får genomgå är såå uttömmande...

Ja, tycker med det är knepigt att de redan pratar ÄD även om jag absolut inte är främmande för det, har ju dock ingen ekonomi då allt hittils kostat massor med dropp, aten osv, ja ni vet vad jag menar...

Japp, tänkte som du att peniciliner biter på andra saker i kroppen, myckoplasma?? Någon som vet, fick ett jättebrett penicilin så kanske...ngt positivt iaf...

Undrar ju mer såklart varför jag blivit så sjuk, IVFEn kanske eller rent av att immunförsvaret är så nedtryckt??

Åt jnu 15 mg kortison de sista 7 dagarna av ruvandet, men vad hjälpte det...:((

Vi har bara gjort ett IVF försök - har ju lätt blivit gravid innan, men inte längre - kanske är äggen ändå?

Mitt embryo jag fick tillbaka kunde inte blivit bättre helt perfekt...

Blir orolig där nu om det hade kunnat gå sönder vid ET?? Det du beskriver??  Mosa ägget, kan det ske???

Jag fick liiite brunt efter ET...

Fattar inte heller varför inget går((

Hade ju immunstöd samt ett toppembryo och allt....

Suck...

Boosta psyket, ja, det behövs....träning och vara med familjen är det som boostar mitt psyke, men träning kan jag glömma nu:((

Funderar som sagt på att ta paus och köra Q 10, melatonin, dhea och eventuellt köra ny IVF till augusti...
    kliniken pratade om att testa Menopur ist för Gonal-f...

Jag har ingen aning....??

Tack Solkattan för inlägg...kram, kram!!!
  • lill111
    Snart lycklig skrev 2014-04-23 14:09:52 följande:
    Jag känner också hopplösheten som ni känner, varför kan det bara inte fungera. Jag har tidigare återfört totalt 19 perfekta embryon utan resultat. Jag har ju inte tjuvtestat ngn gång, så jag vet inte om det varit ngt på gång, som sedan ändå resulterade i mens.

Jag tänker, varför ska det funka nu när det blir dags för FET, men jag får inte tänka så. Nu övar jag att tänka på att det borde ju vara dags nu, ja, min tur!!!! Ha ha det låter ju enkelt, men........

Ja, det är verkligen heeelt sjukt INGEN ska behöva gå igenom detta - åhhh, blir galen!!

Det bara ska fungera med dina frysisar!! !9 perfekta fina embryon - usch, gör såå ont i mig...kraam
  • lill111
    trex2013 skrev 2014-04-23 16:03:37 följande:
    lill111 och Solkattan - jag känner så igen mig  i era tankar och hur ni känner er, fastän jag inte genomgått lika många behandlingar och tråkigheter ännu. Det där svara hålet man hamnar i titt som tätt som slukar en totalt. Att gå upp ur sängen på morgonen och orka jobba (med "happyface" påslaget) är en bedrift bara i sig.
    Många kramar {#emotions_dlg.flower}

Tack gulliga du - ja det där falska leendet, avskyr verkligen det det är såååå omig....jag som alltid var den goa superglada tjejen som alla sa till mig att det är så kul att se och möta dig, för du är alltid så glad, man blir på bra humör av att träffa dig - det stärkte verkligen - nu är det ingen glad tjej längre----detta tar verkligne döööd på mig...usch, sorry, men ville bara beskriva känslorna - jobbar varje dag för att hitta tillbaka - och när man väl är där, då är det dags igen för det svarta hålet - så har det varit för oss...

Hoppas det går bra för dig nu!! Kram
  • lill111

Hej, hej igen - måste bara fråga har den merst värdelösa cykel någonsin, är det vanligt efter IVF??

Började blöda i samband med vad jag trodde var ÄL, men testerna visade bara på en stegring, blev inte lika starkt sträck - första gången det händer? Har alltid fått ustlag på ÄL-tester.

Anar att jag inte hade någon ÄL?

Nu har två gynekologer sagt till mig att mina spottings beror på att jag har få och dåliga ägg kvar, därav att jag har mellanblödningar tänker ju även på dig Zwillinger som lider av samma sak...har du med fått det svaret??

Nu till mina funderingar: är det någon ide att påbörja DHEA och Melatonin? Visst hade du prövat Zwillinger??

Varför gör inte någon Gyn något åt mellanblödningar utan säger bara att så är det i din ålder du får bara finna dig i detta??

Är otroligt trött, äter ju inte kortison nu - kan ÄL utebli om man äter kortison innan ÄL?

Oj, många frågor hoppas ni orkar svara!

Härligt att Aylak är tillbaka...

Jag funderar på att ta kontakt med någon hormonexpert, visst fanns det någon i STHLM kanske GBG rent av??

Usch, när ska man ge upp -

kram alla fina!

• lill111
    aylak skrev 2014-04-28 19:38:00 följande:

Hej alla!!!

Jag har kämpat med min mer omfattande hormonbehandling med fokus på binjurebarkshormonerna och tillväxthormon de senaste månaderna. Mycket jobb och klurigt, men jag mår äntligen bättre och kroppen känns bra. Fokus har behövt läggas på att få till den behandlingen och jag har inte orkat vara aktiv här. Men jag har läst lite då och då och hejat och och glatt mig och sörjt med er i tanken. Hjärta

Nu är vi igång igen för frysåterföring på fredag, med full hormonbehandling och full immunbehandling. Men jag blir lite oroad. RMC vill inte ta ett enda prov innan återföringen eller kontrollera att detta är en bra cykel. Är det vanligt att det går till så i Sverige eller är RMC Linköping ovanligt usla? I vilket falls så känns kroppen väldigt bra så jag försöker lita på det.

Ville bara säga hej. Hej alla!!!

Hej aylak härligt att se dig, om du förstår vad jag menar;) Jag är nyfiken på din hormonbehandling??

Då ajg lider stort av den nu och efter IVFen nu så har kroppen helt ballat ur - värre än någon sin, blöder direkt ianslutning till äl och ända fram till mens  - gjorde så innan även med, men nu har det blivit värre....måste få iordning på hormonerna.

Mitt tsh ligger på 1,8 men jag är så oerhört trött, finner inga ord - var ju stark och pigg innan IVfen, men inte hjälpte det...

Vad för tillväxthormon äter du??

Jag funderar ju på att stara upp med dhea, då kanske mina kortisolvärden blir bra samt att min trötthet lägger sig, men vill ju träffa någon expert på detta med hormoner - sjukvården vill ju inte ens testa östraordiolet som jag kanske tror spökar för mig...

Hade du proppsat på Levaxin vid ett tsh på 1,8??''

kram, och skönt att höra du mår fint igen:))
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2014-04-30 13:22:16 följande:

Ja som vi konstaterat tidigare så är ju våra problem likartade i mångt och mycket. Jag har haft mina två sämsta cykler nu, utebliven ÄL och mens redan på cd13 denna månad :( Har också haft värre mellanblödningar, men jag har inte fått några svar av svenska gynekologer. De har faktiskt inte ens skyllt på min (förmodade) låga äggreserv, men det kan säkert vara för att jag fortfarande är förhållandevis ung så de "vanliga" gynekologerna kommer väl inte ens tanken på att koppla ihop blödningarna med stundande klimakterium. Men det stör mig att man enbart nöjer sig att konstatera att jag besväras av konstiga blödningar.

Dr D menar ju att min hormonella obalans är mitt största problem och det som antaglugen skapar en underfunktion i äggstockarna. Dock vet inte han heller varför mina hormoner är extra galna just nu, men vi är båda överens om att mina värdelösa cykler beror på just hormonerna. Nu testar ju jag E2, FSH och prolaktin regelbundet just för att få nån form av koll på läget, men det finns förstås betydligt fler hormonprover som skulle kunna vara intressanta. Det är väl några i tråden som varit hos Hybinette på Hormonelle för mer omgattande hormonutredning. Fast det är ju väldigt dyrt :(

Jag tar pred från cd8 enligt ordination från D så jag räknar med att det inte ska påverka ägglossningen negativt.
    Önskar dig ett stort lycka till, och att vi båda slipper våra blödningar snart!
    TACK för svar!! ja nu funderar jag på om jag ändå inte ska pröva medicinera med Levaxin en liten dos - tycker jag har symptom på hypoteros trots ganska bra värden på TSH 1,6 var det nu - kan ju vara det som spölar med - eller så får jag acceptera att jag har få och dåliga ägg kvar - vdärav mina spottings.

Visst hade du prövat Melatonin och DHEA vilket jag nu funderar över om det kan vara Melatoninet som ruckade på min ÄL jag har ju alltid haft tydlig ÄL, men inte denna månad...??

Jag har ju tagit 2 mg Melatonin, DHEA har jag inte börjat med ännu - ska hämta ut idag....

Jag tror i mitt fall mycket på kombinationen kortisol, prog, östrogen och TSH-värdet....måste få balans mellan dessa hormoner - galet av mig att testa IVF egentligen nu med facit ihand....som du säger hormonerna måste ju vara i balans först...

Efter din IVF hr var din cykel då?? Kan det var ivfen som strulat till det med min kropp tro??

Hoppas att du har det bra - jag funderar ju på att göra något salivtest eller åka till Hybinett i Sthlm, men läser både ris och ros om honom...

Kram!
  • lill111
    aylak skrev 2014-04-30 15:27:05 följande:

lillbob! Härligt med en engagerad och medmänsklig gynekolog!! smile1.gif Håll fast i denna!!

lill: Tack det samma! Jag vet vad du menar! <3 Kram
    ÄL bör inte utebli pga kortison. Nu inför vår FET så knaprar jag Prednisolon redan från cd2 på Dr D.s order. 
    Har du kollat ditt prolaktin efter IVF:en? Kan ju kanske vara de höga hormondoserna som skapat obalansen? Bara en tanke... 
    Hormonbehandlingen: Jag går hos Dr Hertoghe i Bryssel och är mer än nöjd. Det är dyrt förstås, men har fungerat bra. Han behandlar vid behov med många olika hormoner. Men är inte inriktad mot infertilitet utan hormonobalanser generellt. Därför går jag kvar hos dr D också. Upplever båda som mycket duktiga.
    Blod- och urinprover tar jag hemma och budar ner till ett labb i Bryssel i god tid innan besöken (har varit där 2 ggr). Det uppdagades att jag ligger lågt på binjurebarkshormonerna - kortisol, aldosterol och dhea samt även progesteron och tillväxthormon. Men det som är bäst med dr H är att han inte, som i Sverige, enbart går på proverna utan i minst lika hög utsträckning på symptom och kroppsundersökning!! Det som är klurigt är att eftersom det är så oerhört individuellt så får man ta ett stort ansvar själv för att hamna rätt i doser, men har fått bra dokument om brist- och överdoseringssymptom. Och kan ju alltid ringa för råd. Det bråkade med mig fram till februari när jag hade mitt första återbesök - så då fick jag hjälp på kliniken i tre timmar, men sen har jag hamnat mer rätt och krafterna har kommit. smile1.gif Bl.a. har jag fått byta kortisonpreparat från hydrokortison i tablettform till injektioner (Solu-Cortef). Fast nu vid FET blir det enbart Prednisolon som är mer immunsänkande. Tillväxthormonet heter Omnitrope och tas också som injektioner. Näst lägsta möjliga dos - men det gör stor skillnad. Och progesteronet jag får är Utrogestan, tror det är samma som dr D använder. Fludrokortisonet och dhea är apotekstillverkat. Dr Hertoghe tror att jag har en underfungerande hypofys. Och faktiskt så har endokrin i Östergötland vaknat till liv och är nu - efter tio års sjukdom - intresserade av att undersöka mig. Så skulle inte vår FET lyckas så ska jag bli inlagt några dagar på US för att utredas vidare och kanske kunna få min behandling i Sverige. smile1.gif Bara en sådan sak... smile5.gif

Jag hade propsat på sköldkörtelhormonbehandling om jag hade många symptom på hypotyreos. Mer det än själva tsh-värdet. Men det låter lite högt för att vara optimalt i fertilitetssammanhang. Dr H använder sig av Erfa Thyroid som är ett sk. naturligt sköldkörtelhormon. Jag har fått det också, men mår bättre på enbart T3/Liothyronin - så som jag behandlat mig själv tidigare. Dock med tillväxthormonet (som ökar omvandlingen från T4 till T3) så behöver jag i perioder ta bort sköldkörtelhormonet.
    Hur behandlar du dig nu? 

Solkattan: Jag fick min första riktiga förkylning och feber på ett årtionde inom en vecka från mitt första IL-dropp. Men dr D såg det som ett gott tecken!

Missne: Jag hade tagit dag 14 och om det dröjt väldigt länge sen till äl, tagit ett till dag 19. Till mig säger dr D 4- 6 dagar efter IL... Antar att han gärna vill ha ett värde runt ev. infästning och då är det ju ca 8 dagar efter äl ganska lämpligt...  Tror inte det är exakt noga på dagen. Ca en vecka efter IL och ÄL kommer bli bra.
    Tyvärr verkar det behövas recept även på NaCl. Sverige är helt otroligt byråkratiskt!!!! Jag hämtar hemma på recept från dr D.

trex: Det där känner jag igen!! smile2.gif Men nu har vi vänt på det och ska plantera häck här nu inför FET. Eller vi trodde återföringen skulle ske efter helgen, nu när det blir på fredag så får jag nog bli fika-ansvarig - vill gärna ta det lite lugnare dagarna efter. Skönt att få fokusera på något annat och inte sätta livet på paus! 

TACK rara aylak för svar!! Jag känner ju att mina hormoner inte lierar med varandra - därav mina spottings och nu utebliven ÄL - har du med lidit av mellanblödnongar/spottings??

Jag har verkligen inte tid och råd att åka till Bryssel, annars låter ju den läkaren helt fantastisk...

Jag har ett TSH på 1,6 skerv fel sist - skulle du ändå testat en låg dos Levaxin - jag får det på recept om jag vill....

Prolaktinet låg på 8 sist och det var helt klart bra värde enligt min svenska Gyn - detta var innan IVFEN...

Mina cykler har faktiskt blivit sämre efter Hysteroskopin som jag gjorde i februari, blir orolig att ngt gick snett??

Ville ju göra den innan IVFEN - Jag vill ju nu testa DHEA och Melatonin - har du erfarenhet av dessa??

Körde Melatonin  nu 2 mg, och undrar ju såklart om det var den som gjorde att ÄL uteblev??
    Jag tror att mitt kortisol och de andra hormonerna inte lierar med varandra - har ju varit sjukt stressad de 2 sista åren mått fruktanskvärt dåligt och en trötthet som vi inte ska prata om...

Jag knaprar koffeintabletter 6 per dag, annars skulle jag inte överleva - dricker inte kaffe....vet att dessa inte är bra, men jag måste ju komma upp på morgonen....

ja, ja, så härligt att du börjar få ordning på din kropp - visst hade du högt TNF-a med - jag har 35,1....

stooor kram!!
  • lill111
    Snart lycklig skrev 2014-05-01 14:56:33 följande:
    Tack vänner! Bara en äggblåsa. Den andra mellanstora som min svenska gyn mätte igår var naturligtvis den där cystan som sitter lite utanför den vänstra äggstocken. Dock ej störande för FET. Det är banne mig bara D som kan göra korrekta VUL. ÄP och hysto på lördag. Ni skiter säkert i mina detaljer, men jag ville bara sända varma och soliga hälsningar från ett ca 25-27-gradigt Aten. Om jag känner för det imorgon, kommer jag kanske åka till stranden. Det är jag värd!!!

Åhh, stooor kram Snart Lycklig!! Önskar sååå jag hade din energi och vilja - du är beundransvärd!!  Skrämmande att det bara är Dr d som kan göra VUL - usch, blir ju orolig här - vill höra allt även detaljer - Njuuut och drick vin och ät gott -vdet är du sååå värd:))

Härligt han är dr d, bra att han tyvkte du skulle dricka lite vin:) stor kram
  • lill111
    leah2012 skrev 2014-05-01 20:56:58 följande:
    Har en fråga: Jag ska också göra hysto snart, nästa vecka. Har fått information om att inte äta några naturläkemedel två veckor innan, pga ökad blödningsrisk. Det har jag inte följt, men har nu slutat med Omega 3 fram till dess iaf. Jag vill inte sluta med allt i två veckor. Har ni andra gjort det? Vet ni om det är ngt annat än omega 3 som inte är bra att ta i samband med hysto, ex. vitaminer, mineraler, AC eller Q10? När jag gjorde i Grekland förut var det inget sådant snack.

Jag åt allt som vanligt innan min Hysto...lycka till:))
  • lill111
    aylak skrev 2014-05-02 10:59:30 följande:

Tack lillebob och Fidelia! smile1.gif

lill: Jag har haft lite spottings, mer i en del cykler och nästan inget i andra. Det verkar som om det har blivit bättre med behandling och efter min hysto i december - men kanske lite tidigt att säga ännu. Men de har varit ganska sparsamma spottings som inte oroat mig så mycket.
    Jättesvårt att säga ang. Levaxin. De  flesta som inte har blodprovsdiagnostiserad hypotyreos verkar må bättre på naturligt sköldkörtelhormon - så jag skulle rekommendera det i första hand. Men om du enkelt kan få tag i Levaxin så varför inte. Var noga bara och anteckna symptom innan och under behandling så du inte istället blir hyper... Det kan också vara en idé att få utskrivet Liotyronin (T3) som är den aktiva substansen. Men där måste man medicinera med ännu större försiktighet.Det är det preparat som jag mått bäst på. Finns massor med info på hypotyroes.info - bra att vara ordentligt påläst innan man drar igång med egenbehandling - så slipper man oro och känner att man har ordentlig koll. 
    Jag får 15 mg Dhea dagligen. Jag ligger lite lågt i blodprov hos dr Hertoghe och han menar att det som oftast är bra att ta även lite dhea och fludro när man medicinerar med kortison under en längre period. Tycker att jag fått bra effekt av den låga dosen! Melatonin har jag mått bra av förr om åren när jag hade svåra sömnproblem, ca 3 mg var lagom åt mig då. Nu gör det ingen större skillnad då jag sover bra. Jag har inte provat i fertilitetssyfte. Har inte hört talas om att det kan göra så att äl uteblir, men är inte så kunnig ang melatonin...
    Jag ligger högt på framför allt CD56, men har inte så högt TNF-alfa  - eller hade inte under den lugna cykel som provet togs. Men mina leukocyter är i princip alltid förhöjda och lympfocyterna stiger gärna i andra halvan av cykeln titt som tätt. smile4.gif
    Ang. koffeintabletter och kaffe - det är det absolut sämsta du kan göra för dina trötta binjurar, inte konstigt om kroppen strejkar. Dr Hertoghe skulle ta dig i örat smile5.gif Om du orkar så är det bästa att ta bort all stimulanta så som koffein och socker och istället försöka hålla blodsockerbalansen så jämn som möjligt. Och låta binjurarna få vila lite... Var rädd om dig!! <3

Om 2 timmar har vi återföring av liten eskimå! *nervös* Men nu borde tiden för tråkiga samtal snart vara ute iaf. 

Åhhh, nu håller vi tummarna för återföring!! Vart gör du din IVF om jag får fråga?

Grejen är den att jag sover bra, men i fertilitetssamanhang så ska melatonin vara bra dåliga ägg och låg reserv vilket alla gynekologer säger att jag har utom Dr d....vet ionte vad jag ska tro...

Dåligt resukltat nu första IVFEN endast 5 ägg inet till frysen men perfekt embryo blev återfört...

men minus ändå....

MM,, vet med koffienet, men hur vette sjutton hur jag ska klara det....är ju så galet trött...

Kan ju försöka dra ner på det - socker är inga bekymmer...det kan jag kan jag klara mig utan problem, men mkt värre med koffeintabletterna -. har ju ätit dessa i många år även innan vår lyckade graviditet...

Eftersom jag tränar en del - så blev jag rekommenderad dessa för att höja prestationen, sedan dess är jag beroende, precis som många är av vanligt kaffe -

Hur har du gjort? Inget kaffe, socker??

Vad och hur får man i fatt på naturligt sköldkörtelhormon???

Tycker du jag ska testa DEHEA?

Kan det vara IVFEN som förvärrade kroppen tro??

När ifrån tar du Pred??

Verkligen lycka till idag och tusen, tusen tack för mkt kloka tankar och svar!!!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!