• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

minaimaginärabarn skrev 2017-06-30 17:05:53 följande:
    Det finns många ställen i Stockholm, jag var ute efter resten av landet. Men nu har det ordnat sig.
    Fick  köpa pappersremisser av Fertilitetplus?
  • UndrandeSökare

Peewee44- Jag har redan pratat med Werlabs och de har slutat med Blodstatus+diff på alla de orter där de inte har eget labb. Eftersom de då måste skicka proverna över natten, och de hävdade att de prover som ingår i diff (det är bla lymfocyter) då kan bli för gamla för att analyseras.

Numera tar de endast paketet Blodstatus+diff på dessa platser :

Stockholm (där bla Nacka ingår)

På Carlanderska sjukhuset

Eskilstuna

Falköping

Nyköping

• UndrandeSökare

Ja, det är väl enklast att få hjälp för de som bor i Stockholm och Göteborg. Calanderska ligger väl i Göteborg?.Det är ju ofta så även med andra saker att det är enklast att få hjälp där många bor...alltid kan man hitta hjälp nånstans. Annars får man resa dit hjälpen finns.

• UndrandeSökare
    melina77 skrev 2017-07-03 09:56:20 följande:

Hur har ni andra förresten gjort med blodprovsremisser? Har ni fått dem av D? Funderade främst eftersom Aleris kräver remiss, jag trodde att man bara kunde gå som privatpatient och be om blodprov.

Tyvärr, Dr D skriver inte ut blodprovsremisser.
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-07-02 21:48:24 följande:

Hej på er!

Har en fråga till er som gått/går på Prednisolon, har ni fått några biverkningar och isåfall vilka?

Man kan få en mängd olika biverkningar av Prednisolon (kortison)
    Kopierat från Fass:
    4. Eventuella biverkningar (Prednisolon)                                       

Liksom alla läkemedel kan detta läkemedel orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.

Biverkningar uppträder främst vid långtidsbehandling men beror också på dosstorlek och individuell känslighet. Kontakta läkare om besvärande reaktioner uppträder.

Kontakta omdelbart läkare om följande allvarliga biverkningar inträffar:

Attackvis huvudvärk, hjärtklappning, svettningar, blekhet (feokromocytomrelaterad kris) (förekommer hos ett okänt antal användare)

Övriga biverkningar som kan förekomma:

Vanliga biverkningar(förekommer hos fler än 1 av 100 användare):

Vätskeansamling

Högt blodtryck

Påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring

Hudförtunning

Försämrad sårläkning

Rubbning i saltbalansen såsom för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt

För hög sockerhalt i blod och urin

Benskörhet

Muskelförtvining

Prednisolonets förmåga att hämma kroppsvävnadernas reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsade infektioner sprids

Tillväxthämning hos barn

Mindre vanliga biverkningar(förekommer hos färre än 1 av 100 användare):

Grön starr

Grå starr

Ökad benägenhet för blodpropp

Vid höga doser aktivering av psykisk rubbning

Sällsynta biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare):

Godartad tryckökning i skallen

Benröta

Senbristning

Depression

Mani

Har rapporterats (förekommer hos ett okänd antal användare):

Ökat antal vita blodkroppar (leukocytos).

Ökad fettmängd runt ryggmärgen

Synnedsättning (central serös korioretinopati)

Rapportering av biverkningar

Om du får biverkningar, tala med läkare, apotekspersonal eller sjuksköterska. Detta gäller även biverkningar som inte nämns i denna information. Du kan också rapportera biverkningar direkt (se detaljer nedan). Genom att rapportera biverkningar kan du bidra till att öka informationen om läkemedels säkerhet.

Läkemedelsverket

Box 26

751 03 Uppsala

www.lakemedelsverket.se

www.fass.se/LIF/product&nplId=20110111000043

• UndrandeSökare
    jasmin79 skrev 2017-07-02 19:43:59 följande:

Hej! Jag har varit i kontakt med dr D och planen var att träffa honom i juli. Vi har bokat flyg och allt. Men då vi inte fått svar på vårt senaste mail och efter allt jag läst här funderar jag på att byta till serum istället? Vad tycker ni? Hur funkar det med mensblodtestet? Hur skickar man det och i vad? Gör dom även hysto?

Tacksam för svar då jag känner mig förbryllad.

Om du vill göra Mensblodtestet så köp en vadderad påse
    (tex på Clas Ohlsson eller dyl).
    Sen på Apoteket köper du ett Urinprovrör (gul skruvkork) samt koksalt.
    Här hittar du mer info om mensblodtestet:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

Dr D sysslar inte med mensblodtest endast Serum (utan dessa två kliniker).
    Ja, Serum är omvittnad mycket skickliga på hysto.

Ang. vilken klinik du ska välja så får du bestämma det själv.
    Många här har genom åren klagat på att Dr D är tidvis mycket dålig på att svara på mail (speciellt när han inte tycker det är så viktigt att svara).
    Han jobbar ensam (inga anställda). Men hans immunutredning är bra.

Serum svarar snabbt på mail, har en stor stab.
    Vill du få kontakt med Serum så fyll i deras questionaire på hemsidan så kommer
    Katie på Serum att svara dig. Sen kommer hon erbjuda dig ett gratis telefonsamtal med någon av deras läkare eller klinikchefen Penny.

www.ivfserum.com/questionaire/

Det finns flera här som har tex gjort utredningen hos Dr D och även gjort Mensblodtestet hos Serum. Finns även flera som bytt mellan de olika klinikerna.
    Finns även en klinik i London (drivs av en Dr Gorgy) som gör immunutredningar men enligt vad jag hört av andra ska han vara dyrare.
    Googla på hans namn om du vill ha mer info.

• UndrandeSökare
    Sammet skrev 2017-07-02 20:01:06 följande:

Fler som har problem med att "The CSRF token is invalid. Please try to resubmit the form. "

dyker upp hela tiden när man försöker pm-a`?

Ja, det dyker ofta upp, men om man försöker skicka om meddelandet flera gånger så brukar det gå fram till slut. Markera gärna texten och spara innan du skickar ifall det skulle krångla så mycket att den försvinner. Så slipper man skriva om all texten .....
  • UndrandeSökare
    Niskan15 skrev 2017-07-03 16:23:14 följande:

Hej! Jag har precis misslyckats med vår 6e Ivf försök och hittade denna Aten tråd. Vet inte om man ska fortsätta med Ivf här i Sthlm / Sverige eller om Aten är ett bättre alternativ? Vad kostade hela rubbet för er inkl Ivf, konsultation, resor och hotell? Är det värt att göra det där? Vad för dem för tester som dem i Sverige inte kan utföra?

Jag fick en utomkveds 2013, blev av med ena äggledare och efter det har vi försökt med Ivf utan något resultat. Ägget vill liksom inte fästa även om allt ser bra ut på ultra osv. Gjort 5 korta och 1 långa protokollet. Har även en bakomliggandes blodkärlssjukdom (GPA) som är remautisk. Den är i i "vilo" läge och ska inte påverka fertiliteten.

Hoppas på lite hop nu... någon?

Niskan - Välkommen till tråden !
    Ja, jag kan nog svara för egen del och de andra här när jag säger att immunutredning är väl värt att göra ! Både om man endera aldrig får plus
    eller bara får missfall. Vi är många här som är i samma sits som dig !

Tyvärr är svensk fertilitetsvård långt eftersatt, och många läkare hävdar tom att "immunförsvaret kan inte orsaka fertilitetsproblem" med det är inte sant.

Life Clinic (chef Dr D) och Serum (chef Penny) är två kliniker som finns i Aten, Grekland och båda sysslar med immunutredningar och fertilitetsproblem.
    De tar en mängd olika prover och skickar till ett speciallabb i USA för analys.
    De testar bland annat TNF-alfa, NK-celler och en mängd andra prover.

Sen beroende på vad provresultaten visar så kommer de ge dig en personlig behandlingsplan att följa.¨Vanliga immunmediciner som de använder är
    Trombyl, Fragmin, Kortisontabletter och Intralipiddropp. Men om man har
    tex högt TNF-alfa så kan det behövas starkare mediciner som
    Humira, Neupogen etc.

Serum gör också något som kallas Mensblodtest, det kan du läsa om här:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

Dessutom är Serum mycket duktiga på hysto.

Utredningen hos Dr D går på ca 20-25.000kr sen tillkommer flygbiljett, boende, mediciner  etc. Serums prislista får du om du mailar dem.

Om du vill komma i kontakt med Dr D så mailar du honom och skriver i mailet att du vill bli hans patient. Då kommer han att maila dig ett formulär att fylla i och sen kommer ni att ha ett telefonsamtal (som kostar 100euro) innan du bokar biljetter till Aten. Hör av dig igen så kan du få hans mailadress.

Om du vill komma i kontakt med Serum så börja med att fylla i deras questionaire och maila in : www.ivfserum.com/questionaire/
    så kommer Katie på Serum att  svara dig och hon kommer sen erbjuda dig ett gratis telefonsamtal med endera någon av deras läkare eller med klinikchefen Penny. Då har du möjlighet att ställa alla dina frågor.
    Sen är det dags att boka flygbiljett till Aten.

Hör av dig igen om du har fler frågor !
  • UndrandeSökare
    jasmin79 skrev 2017-07-03 15:27:38 följande:
    Tusen tack för ditt svar! Vi ska fundera och se vad vi väljer. Vi har ju gjort en standard immunnedsättning med Marie på Fertilitet plus utan några positiva resultat så jag tror att jag skulle vilja göra en större utredning än bara immunutredning. Därför tror jag Serum passar oss bättre än dr D.
    Då tycker jag att du ska fylla i Serums questionaire och sen när du fått svar från Katie så kan du be att få prata med Penny som är klinikchefen på Serum.
    Serum är mycket duktiga på Mensblodtest, hysto, Sperm dna fragmentatonstest, och även immunutredningar. Fråga vad de kan erbjuda er.

Hör då av er till Dr D snarast om ni ska avboka tiden hos Dr D och inte ska resa till honom. Om ni redan haft ett telefonsamtal med honom så räkna med att han troligen kommer skicka er en räkning på ca100euro för telefonsamtalet, om ni inte reser ner för att träffa honom. Han har gjort så med andra.

Ha det bra i Aten oavsett vilken klinik ni väljer.
  • UndrandeSökare
    melina77 skrev 2017-07-03 20:40:34 följande:
    Förlåt men då förstår jag inte hur man ska gå tillväga. Hur har ni andra gjort för att få blodprovsremisser, antar att inte alla köpt dem av Marie?! Jag tycker att det känns märkligt att D inte skriver ut sådana då de ingår i hans behandlingsplan..
    Dr D vill mäta FBC(Full blood Count). I Sverige motsvarar det
    Blodstatus plus B-celler (kallas ibland för blodstatus plus diff).

De flesta av oss använder oss av detta paket som man själv köper via Werlabs hemsida. werlabs.se/vara-tester/blodstatus-b-celler
    Man går bara in på hemsidan, klickar i att man vill beställa, betalar och nästa vardag går man till labbet man valt. Sen får man ett sms när provsvaren är klara, då loggar man in på deras hemsida och läser sina provsvar direkt på skärmen (eller skriver ut dem). Sen fyller man i Dr Ds excelark och mailar det till honom.

Ordinarie pris för Blodstatus plus B-celler hos Werlabs är 295kr/gång men använder man en rabattkod tex LCHF eller Fertilitetsguiden blir det billigare.

Förut har man kunnat ta detta paket på alla ställen där Werlabs har verksamhet.
    Men nu har Werlabs ändrat sig och man kan endast ta det på de orter där de har eget labb. Jag har mailat Werlabs själv och fått det svaret.

Så bor man inte på en av dessa orter så får man resa till den av dessa som är närmast. Analysen kan endast erbjudas i Stockholm, På Carlanderska sjukhuset, Eskilstuna, Falköping och Nyköping.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!