• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Vallmo78 skrev 2017-04-13 08:14:03 följande:

Godmorgon på er!
    Grattis till alla positiva nyheter Hjärta
    Lite news från mig: Vi körde FET och jag plussade förra v med hcg värde som ökade från 400 till 2000 i måndags. Jätteglad men rätt hämmat pga rädslan av missfall. Jag har behövt att ta IL dropp varje v och tog igår oxå på rek av Dr D. Men imorse blödde jag (när jag skulle ta Lutinus) Inatt hade jag lite lite nattsvettningar och frös en del...Jag är så ledsen och knäckt! Har mailat Dr D men förväntar mig inte mkt...Vad ska jag göra?! Kan jag göra nåt? GråterGråter

Vallmo - Jag går hos AvaRiga och efter insättning om man blöder så råder de sina patienter att höja dosen Progynon (östrogen). Äter du Progynon?

Drick apelsinjuice och vila mycket så hoppas jag blödningen avstannar.
    Skicka ett påminnelsemail till Dr D och skriv som rubrik att det är akut
    och att du blöder så hoppas jag du får svar !

Om du har Utrogestan 100mg hemma så byt till det istället, samma dos som Lutinus men mycket mindre små bollar som man trycker in med fingret. Mycket snällare än de jättestora kakorna Lutinus och den där hemska pinnen....

Hoppas det går bra för dig !
  • UndrandeSökare

Upprepade missfall - Ja, du kan ta prednisolon i naturlig cykel utan ivf ! Enligt min behandlingsplan hos Dr D skulle jag börja med 10mg Prednisolon cd 7 och sen höja till 15mg cd17 (har mencykel på 30dagar). Sen trappa ner långsamt och sluta vid mens och börja om nästa cd7. Om jag blev gravid skulle jag fortsätta med medcinerna. Vissa här itråden har sen fått trappa upp till 30-35mg prednisolon, allt sköts av Dr D utifrån de blodprover vi tar regelbundet och skickar till honom. Så sköter han doser och mediciner direkt på distans.

• UndrandeSökare

Vallmo78- Innan insättning och efter insättning hos AvaRiga så tog jag Progynon 1 tabl 3 ggr dagligen. Efter insättningen fick jag min koordinators mobilnr och blev tillsagd att höra av mig när som helst oavsett tid på dygnet vid blödningar/spotings eller andra symtom.

Några dagar efter insättning på kvällen började jag få spottings, skickade då direkt sms till kordinatorn och blev då tillsagd att ta en extra tablett den kvällen. Sen från och med nästa morgon ändra doseringen till 2 tabletter morgon och 2 tabletter kväll. Alltså 4 tabletter dagligen. Jag gjorde så och alla blödningar/spottings försvann ! Nu har jag inga blödningar alls !!! Spottingen berodde alltså på östrogenbrist !!!! Så skönt att gå hos en bra klinik som har koll ! Kan verkligen rekommendera AvaRiga !

När det gäller valet mellan Lutinus och Utrogestan, så skulle jag aldrig tveka - jag rekommenderar absolut Utrogestan ! Så har du det hemma byt och testa ! Utrogestan är vita små runda bollar som man trycker in med fingret. Kladdar inte alls som Lutinus gör !!! Enligt AvaRiga ska man endast ta Utrogestan Vaginalt och samma dos som Lutinus. Jag tar Utrogestan 100mg 2st tabletter 3 gånger dagligen alltså 6st totalt per dag.

Ta det inte oralt (man kan bli mycket yr i huvudet då, det blev jag när jag testade det vid en tidigare graviditet).

Lycka till !

• UndrandeSökare

Upprepade missfall - Kortison fungerar immundämpande alltså kan sänka dit immunförsvar, så undvik folksamlingar, folk som hostar och snorar etc Kontakta läkaren som skrivit ut medicinen om du får biverkningar.

• UndrandeSökare

Upprepade missfall - Dumförklarade läkaren när du frågade om antikroppar? Vilka antikroppar frågade du om? Ville du få ta Trak och Tpo? (Antikroppar vid sköldkörtelsjukdom). Kolla om du inte kan få byta läkare isåfall till en Endokrinolog. Be att få en remiss till en sådan. En bra kompetent läkare ska aldrig dumförklara patienten. Så om jag var du skulle jag byta läkare.

• UndrandeSökare

Upprepade missfall -Pröva gärna Prednisolon om din läkare vill skriva ut det. Kombinera helst med trombyl också, och Lutinus. För vissa här inne kan det vara nyckeln som behövs för att få barn. Trombyl kan förhindra proppar och Prednisolon lugna immunförsvaret. Progesteron behövs ju för att behålla graviditeten.

Det du beskriver kan mycket väl bero på att ditt immunförsvar stöter bort embryona. Men om mediinerna du får i Sverige inte fungerar, så kontakta då Dr D eller Serum så får du en mycket bättre utredning och behandling hos nån av dem. Vissa av oss behöver mer helt enkelt mediciner för att lyckas, som tex blodförtunnande sprutor, iL-dropp, Humira etc. Vissa behöver också äggdonation för att lyckas (även om man lyckats med egna ägg innan).

Svenska läkare kan mycket lite/inget alls om immunförsvar och fertilitetsproblem. Utomlands är kunskapen mycket större. Jag har haft 5 missfall och jag har själv råkat ut för många läkare som inte var kompetenta nog. I Sverige fick vi stämpeln "oförklarligt barnlösa" och bara uppmanade att försöka igen, för de hittade inget - för att de tagit för få prover.

Dr D tog mycket mer prover på mig och hittade att jag har koagulationssjukdom som ger proppar och fostret dör av syrebrist. Jag gjorde hans behandling, men det funkade inte på mig, reste då till AvaRiga och fick göra deras Sperma dna fragmentationstest och fick veta att spermierna var för dåliga. Så nu gör vi dubbeldonation med PGS och Embryo glue. Fick 2st normala embryon insatta nyligen och plussade förra veckan. 6:e graviditeten. Så nu blir det spännande vid vul att se om det är ett eller två hjärtan som slår.

Så fortsätt bara kämpa, ge inte upp. Svaren/pusselbitarna man behöver finns därute. Men man måste hitta rätt läkare för det (och ibland får man vara sin egen läkare/detektiv för att lyckas ! )

Lycka till !

• UndrandeSökare

Vallmo - Ja, funderar du på att byta klinik i framtiden kan jag absolut rekommendera AvRiga. Man får svar direkt av koordinatorn och de bryr sig verkligen om sina patienter.

Hos Dr D kände man sig ofta bortglömd, fick vänta länge på svar eller fick inget svar alls !

Eller i värsta fall fick ett dåligt svar

Det är helt klart en jättestor brist att Dr D jobbar ensam, han hinner inte med alla patienter själv....

Nu känns det att kliniken har jättekoll på mig och min situation och de gör allt för att hjälpa till snabbt och på rätt sätt. Som en bra klinik ska vara

Hoppas du blir hjälpt av mina tips om Progynon och Utrogestan !

Ha en bra Påsk !

• UndrandeSökare

Mila - Har du sköldkörtelsjukdom och äter Levaxin? Isåfall är det mycket relevant att få mäta Trak och Tpo. (Antikroppar mot sköldkörteln).

Du måste inte ta Trak och Tpo, det tar man om man misstänker att man har sköldkörtelsjukdom och antikroppar mot sköldköreln. Men däremot är det jättebra om du tar T3, inte bara Tsh och T4.

T3 visar hur hög nivå aktivt hormon det finns i kroppen, därför är det intressant.

Vill du ta prover men din läkare inte är hjälpsam så kan du själv ta prover genom wwww.werlabs.se Gå in på deras hemsida så ser du på vilka orter de finns och hur man bokar in prover. Använder du rabattkoden "LCHF" så blir det billigare

Lycka till.

• UndrandeSökare

Upprepade missfall -Alla tål inte Prednisolon. Jag fick tex hjärtklappning och skakande händer efter en tid, så jag fick sluta med dem. Dr D satte mig på annan medicin istället.

Hör genast av dig till läkaren som skrivit ut medicinen åt dig och berätta föreslår jag !

• UndrandeSökare

Upprepade missfall - Kom ihåg att om du ska sluta med Prednsolon så ska man trappa ner den medicinen långsamt. Absolut inte sluta tvärt ! Be din läkare om nedtrappningsschema så kommer det gå bra.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!