• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Jag skulke tala om för Dr D vilken dos jag faktiskt tar om jag var du. Är viktigt att läkaren vet.

• UndrandeSökare

Upprepade missfall - Vi fick heller inte göra spermaprov vid missfallutredningen trots att vi ville. Det hette att "onormala spermier kan inte befrukta ägg". Vilket är en stor lögn, det vet vi nu efter vi varit utomlands och fått bättre hjälp !

Jag kan berätta vår historia lite snabbt: Eftersom den svenska missfallsutredningen inte visade något (eftersom de tog för få prover), då fick vi heller ingen medicinsk hjälp här. Jag misstänkte att mitt immunförsvar orsakade missfallen så då reste vi till Dr D i Aten och hans utrednng visade (han tog endast prover på mig, inga prover på mannen) att jag har en koagulationssjukdom som ger proppar i moderkakan och fostren dör av syre- och näringsbrist. Det hade jag aldrig fått veta om jag inte rest utomlands!!!. Så gjorde hans behandling men blev missfall ändå.

Då vände vi oss då till AvaRiga och fick i Riga göra Sperm Dna fragmentationstest (görs inte i Sverige, det svenska spermatestet visar inte dnaskador) som visade att sperman varför dålig så det skulle aldrig bli något levande barn, trots att jag blir jättelätt gravid, men 5 missfall i v.5-v.11. Sperma kan nämligen se normal ut men ändå ha dnaskador - och det får man inte veta om man inte gör det testet. Så nu ska vi göra dubbeldonation i Riga med immunmediciner.

Så det kan finnas många olika orsaker till missfall, och problemet kan finnas hos kvinnan, mannen eller båda.

Så om du vill få den bästa hjälpen att snabbast få barn, slösa inte bort tiden i Sverige utan sök dig utomlands. Sverige ligger jättelångt efter andra länder när det gäller fertilitet !!! Annars hoppas jag nån av de svenska läkarna du fick namnet på kan hjälpa dig.

Lycka till !

• UndrandeSökare

Upprepade missfall - Jo, Tsh brukar ingå i missfallsutredning. Men begär ut dina journaler och kolla vad det står som lill111 sa. Svenska läkare kan säga att tsh "är bra" trots att det är för högt. Tsh ska ligga på max 1.0 för att vara bra för fertiliteten. Men de svenska refrensvärdena ligger mycket högre!!! (upp till 4.0 tror jag, rätta mig nån om jag har fel).

Du har rätt att få dina journaler och provsvar utskrivna från vården. Så ring till kliniken där du gjorde din missfallsutredning och begär ut alla de papprena. Går du regelbundet hos andra läkare tex på vårdcentralen så begär ut de pappren med ! Ofta står där mer saker än läkaren berättar. Då kan du också kolla upp vilka prover som är tagna på dig. Det har du nytta av sen när du söker nästa läkare !

Lycka till !

• UndrandeSökare
    Upprepade missfall skrev 2017-03-26 21:03:24 följande:
    UndrandeSökare skrev 2017-03-26 16:19:20 följande:

Upprepade missfall - Jo, Tsh brukar ingå i missfallsutredning. Men begär ut dina journaler och kolla vad det står som lill111 sa. Svenska läkare kan säga att tsh "är bra" trots att det är för högt. Tsh ska ligga på max 1.0 för att vara bra för fertiliteten. Men de svenska refrensvärdena ligger mycket högre!!! (upp till 4.0 tror jag, rätta mig nån om jag har fel).

Du har rätt att få dina journaler och provsvar utskrivna från vården. Så ring till kliniken där du gjorde din missfallsutredning och begär ut alla de papprena. Går du regelbundet hos andra läkare tex på vårdcentralen så begär ut de pappren med ! Ofta står där mer saker än läkaren berättar. Då kan du också kolla upp vilka prover som är tagna på dig. Det har du nytta av sen när du söker nästa läkare !

Lycka till !

Tack! Ja jag har uppfattat det nu i efterhand att olika läkare tycker olika om vilka värden som är bra/normala, så nästa besök tänkte jag be att få mina provsvar på papper så jag själv kan kolla upp vad som är normalt eller inte.

Jag har ju en son sen tidigare, som blir 6 nu. Det var min första graviditet och var helt oproblematiskt. Jag har läst på andra ställen att en av de vanligaste orsakerna vid sekundär barnlöshet är just överaktivt immunförsvar. En annan grej som fått mig att fundera är att jag har en mamma och lillebror med IBS, som jag troligtvis också har, en morfar med diabetes och en moster med sköldkörtelproblem. Det har jag oxå förstått är vanligt att finna vid överaktivt immunförsvar, att det finns fler såna typer av sjukdomar i familjen. Vi har alltid skojat i vår släkt om att vi verkar ha så bra immunförsvar då vi sällan får några sjukdomar. Jag har tex bara vart magsjuk 1 gång i vuxen ålder, o de varade ett par timmar en natt medan alla andra som blev smittade efter det kalaset låg i flera dagar. När dagis har stora problem med att bli av med magsjukan som gått runt i cirklar så brukar min son inte kräkts mer än en gång och jag blir inte ens illamående.

Det där med spermierna gör mig nervös! Men det finns inget sånt test alls i sverige alltså?

Är det någon annan som fått problem med vätska i buken och en väldigt förstorad äggstock vid graviditet? Fick det inte med min son, men varje gång jag fått missfall har det sett ut så flera dagar innan missfallet ens börjat. Sen när hormonnivån sjunker så försvinner vätskan och svullnaden på äggstocken, sen börjar jag blöda. Gynekologerna som sett de har varje gång vart helt säkra på att det är ett X, en gång skicka de in mig akut på titthålsoperation men sluta me att dom skrapa livmodern istället..
    Ja det stämmer, sekundär barnlöshet kan bero på immunförsvaret.
    Är sonen din inte din sambos?
    Har din sambo några barn sen tidigare?

Ang. Dna fragmentationstest, så fick jag tips förra året att det kanske gjordes på ett enda ställe i Sverige, Rmc i Malmö. Men när jag ringde dit och frågade dem så sa de nej, att de inte gjorde det. Har också varit i kontakt med Stockholm, men de sa att det var under forskningsstadium i Sverige, inget de gjorde på patienter än på flera år. Det är som jag säger, Sverige är tyvärr långt efter när det gäller fertilitet. Utomlands har de kommit mycket längre, både när det gäller utredningar och behandlingar.

Här hittar du AvaRigas svenska hemsida, där hittar du mer info:
    www.avaclinic.lv/se/

Går man in på deras hemsida under vardagar kontorstid så kan man chatta med någon av deras koordinatorer och fråga allt man vill veta. Alternativt att man mailar kliniken direkt och frågar. Sperm Dna Fragmentations test kostar 85 euro (ca 850kr) och man får svaret dagen efter via mail. Det går lätt och billigt att resa från Stockholm till Riga både med båt och med flyg (flyget tar en timme och 15minuter). Bokar man flygbiljett några veckor i förväg så kan man hitta mycket billiga biljetter. Annars om man bokar med kort varsel är båten billigare.

Lycka till !
  • UndrandeSökare

Sammet - Jättebra att du tipsar om Werlabs rsbattkoder !

En annan rabattkod är "LCHF ".

Den har funkat förut, vet inte om den gör det nu, men testa gärna om ni ska ta tester via Werlabs.

• UndrandeSökare
    Mila skrev 2017-03-30 15:03:19 följande:

Hej.

Jag har varit inne här och läst då och då och hoppats på att jag själv inte skulle behöva be om råd eller söka hjälp utomlands. Men nu är jag inne på 3e mf/ma på ett år. Jag var hos fertilitetskliniken igår på tidigt vul 5+5, inga tecken på graviditet förutom svaga positiva test och hcg på 340. Idag började bruna flytningarna komma.

Jag sa redan igår att nu vill vi ha en missfallsutredning, men då de misstänkte utomkveds så skulle det inte räknas som ett mf. Dock så tror jag att Lutinus fördröjt missfallet. Jag ska tillbaka imorgon och kommer då åter igen kräva en utredning.

Men vilka prover ska jag be om? Antar att de kör en standard, men är det något speciellt jag ska tänka på?

Hej och välkommen till tråden Mila !
    Jag beklagar verkligen dina missfall, jag vet hur jobbigt det är, har haft 5st själv.

Angående missfallsutredning:
    Normalt sett brukar de inte göra spermaprov vid missfallsutredning i Sverige,
    men försök tjata åt dig att mannen ska få göra spermatest med morfologi.
    Måste vara med Morfologi, det är den viktigaste biten !

Missfall kan nämligen bero på dåliga spermier  - även om svenska läkare
    "inte tror att dåliga spermier kan befrukta ägg", men det kan de !!!
    Jag är levande bevis på det. Blir lätt gravid normalt, men alltid missfall, 5st nu.

Vår missfallsutredning i Sverige visade inget- för de tog för få prover !
    Vi fick aldrig göra nåt spermaprov och inga immuntester. Jag misstänkte mitt immunförsvar var problemet, hittade denna tråd, och så åkte vi först till Dr D där jag fick konstaterat koagulationssjukdom och immunproblem, fick behandling
    hos honom men ändå missfall. 

Vände oss då till AvaRiga och fick göra Sperm dna fragmentationtest hos dem och fick veta att spermierna är för dåliga, kommer aldrig bli nåt levande barn. Även spermier som ser normala ut, kan nämligen ha dnaskador (och det får man inte veta om man inte gör det provet). Så nu gör vi dubbeldonation hos AvaRiga med immunmediciner !

Så vägen kan vara längre än man tror, missfall kan bero på många orsaker, kan vara problem hos mannen, kvinnan eller båda.
    Inte bara dåliga ägg som svenska läkare vill få oss att tro !

Försök att få ta dessa 3 blodprover prover på dig :
    Lupus antikoagulans, Kardiolipinantikroppar igG och igM (gärna igA också). Dessa 4 hör ihop, men kan vara svårt att få ta alla vid missfallsutredning, så tjata på dem !

I övrigt TSH, T3, T4, Trak och TPO (sköldkörtelprover, de 2 sista mäter antikroppar).

Om du går in på denna sida hittar du fler viktiga tester att ta:
    www.fertilitetsguiden.com/immunologi/immunproblem.php

Om dina läkare inte är samarbetsvilliga, så finns det andra läkare i Stockholm som kanske kan hjälpa, 2st kvinnliga läkare har nyligen tipsats om i tråden (om du kan ta dig till Stockholm). Leta bakåt i tråden så hittar du namnen.

Vissa har också fått hjälp av Marie på Fertilitetplus.
    www.varden.se/behandling/%c3%b6stermalm/17691/ofrivillig-barnl%c3%b6shet-fertilitetplus/1282/fertilitetsutredning-f%c3%b6r-m%c3%a4n-och-kvinnor

Annars vänd dig till Dr D i Aten, då får man en stor rejäl utredning, mycket bättre än den man får i Sverige.

Lycka till !

• UndrandeSökare
    Jovita skrev 2017-03-31 16:16:09 följande:

Hej tjejer!! Har läst lite av denna tråden och ha lite funderingar. Är det många som har blivit hjälpta av Dr.D ? Funkar det verkligen?Jag funderar på.att göra en utredning hos honom eftersom jag har gjort ivf med mina egna ägg , första gången blev jag gravid och fick missfall i vecka 5 och den andra gången tog sig inte. Har även gjort ÄD vilket av 5 transfer den sista fick positivt men tidigt missfall vecka ca 4,5. Jag vet inte vilka symptom man får när man har ett aggressiv emmunförsvar. Jag blir aldrig sjuk. Jag kan inte minnas när jag var sjuk sist inte ens förkylning eller influensa. Det är därför jag undrar om jag kanske har ett agresivt emmunförsvar.

Välkommen till tråden Jovita !
    Jag skulle absolut rekommendera Dr Ds utredning, den är ju mycket bättre än de utredningar man får i Sverige (missfallsutredning i vårt fall, som inte visade något eftersom de tog för få prover).

Dr D har hjälpt jättemånga här, men naturligtvis funkar det inte på alla, allt beror ju på vilka fertilitetsproblem man har, ibland kan det ju vara fler än ett problem.

Vad är din historia? Får du upprepade missfall eller blir det inte plus?
    Har du fått någon hjälp i Sverige med utredning eller mediciner?
  • UndrandeSökare
    supertjejen skrev 2017-03-30 22:53:50 följande:

Hur har det gått Undrande sökare, visst skulle du iväg för insättning nu?

Hej ! Ja, det är fixat, 2st blastos insatta hos AvaRiga. Testdag nästa vecka, 
    ska ta digitalt Clearblue och blodhcg tänkte jag.
  • UndrandeSökare

Hej Hera !

Hoppas du hittar någon sjuksköterska som kan hjälpa dig med dropp i helgen. Annars vet jag att barnmorskan Marie på Fertilitetplus i Stockholm sätter IL-dropp och hon har öppet på helger om man behöver dropp då. Så om det är akut och du inte hittar annan hjälp så ring till Marie så kan hon säkert sätta dropp på dig imorgon ! Du hittar hennes mobilnr om du googlar på Fertilitetplus Obs ! Stavas utan S !

Lycka till !!!

• UndrandeSökare

Hera - Skönt att höra att Marie kunde hjälpa dig med dropp idag. Då vet du ju var du kan vända dig nästa gång det blir akut. Glömde ju säga att Marie har både koksalt och Intralipidpåsar på kliniken.

Hoppas allt går bra för dig nu !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!