• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Snart lycklig; jag tog 800mg Q10 hela den cykeln jag blev gravid i (för tänkte inte en sekund att jag skulle kunna bli gravid) alltså fram till plus och så trappade jag ner. Vågar inte säga hur mycket som är ok efter ET men jag tog alltså 800..Jag har läst en studie att man inte ska ta E vitamin i stora doser under graviditet (pga risk för mf) så jag har alltid slutat med det vid ET. Det är ju blodförtunnande så det kan vara bra annars.

Solkattan; har inte läst att Q10 skulle ha k-vit men om det har så kan det inte vara i stora doser?? Och dessutom är k-vit bra, det är också blodförtunnande och ökar således blodgenomströmningen i livmodern?

Singhatjejen; tack! Tar fortfarande en dag i sänder och hoppas att allt ska gå bra. Hur har du det?

Angla; mina varmaste tankar går till dig!

• Cathy

Glömde att säga att min mamma hade läst att melatonin kan sänka östrogennivån?! Har inte hunnit kolla upp det men ni som tar melatonin kanske ska kolla upp det? Det jag vet är att melatonin sänker kortisolet och har man redan problem med lågt kortisol (trötthet mm) så ska man ju inte ta det. Och ofta om man har problem med sköldkörteln (förhöjt tsh) så kan man ha problem med binjurarna (kortisol). God natt på er alla!

• Cathy

Snart lycklig; jag tog själv inositol under flera ivfer men det gav inga bättre ägg. Om man har PCO kan inositol vara bra för äggen eftersom den påverkar insulinresistensen. Jag skulle sluta med inositol om jag vore du, bättre att du satsar på Q10 som verkligen kan förbättra äggkvaliteten.

Aylak; bra beskrivning på kortisolet!

• Cathy

singha; det är bra att du gjort VUL för då vet du iaf att folliklarna håller på att utvecklas, det kan bara var en månad då äl förskjutits? Håller tummarna för en bra månad för dig! 

Jag tror vi som patienter borde vara mer krävande vad gäller de privata ivf klinikerna - det tar hutlöst betalt för en ivf och så håller de inte ens öppet på helgerna (förutom CFC i DK förstås). Men ingen vågar säga det till dem...och jag har inte varit bättre själv, funderade flera gånger på att säga något men gjorde det inte. De planerar doser så att de kan göra ÄP på en fredag alternativt på en måndag, även om kanske en lördag eller söndag varit bättre..Helt fel mot patienten! 

Här finns bra info om hypotyreos/hydrokortison:
    http://hypotyreos.info/behandling/kortison

Precis som du säger aylak, 10-30mg hydrokortsion (eller mindre dos av prednisolon) är ett bra stöd för uttröttade binjurar. Något jag tror vi många infertila har...För att få en bra bild av hur trötta binjurarna är borde man ta kortisolprov 4ggr på ett dygn men det går nog inte många läkare med på. Men kan man ta kortisolprov på morgonen så är det en bra början. Man kan dock ha bra kortisolnivåer på morgonen men så sänks de under dagen (så hade jag) istället, ett tecken på binjuretrötthet.

Scandlab får inte sälja sina tester länger, eller? Vet någon?    

• Cathy

Snart lycklig; du har lite lågt kortisol (särskilt ditt morgonväre borde vara högre) så jag förstår om du känner dig trött och hängig? Om du inte sover bra skulle jag ta magnesium istället för melatonin. Jag tar hela tiden minst 400mg magnesium/dag (men du kan höja den dosen rejält men försiktigt så att du inte får problem med magen). Låga magnesium nivåer ger symptom som trötthet på dagen men när man ska lägga sig på kvällen så kan man inte somna eller så sover man oroligt och vaknar ofta. Diasporal är det bästa magnesium preparatet, lite dyrare men sugs upp mycket bättre än alla piller. Prednisolon har en 3ggr immunsänkande effekt än hydrokortisonet samt är lite mer långverkande än hydrokortisonet. 5mg prednisolon motsvarar 20mg hydrokortison.  

Eftersom allt hänger samman i kroppen borde man ha en bra balans i alla endokrina organ i kroppen såsom binjurarna (kortisol) och sköldkörteln. Och särskilt eftersom binjurarna och sköldkörteln påverkar varandra dvs binjureinsufficiens kan orsaka hypotyreos som i sin tur kan orsaka infertlitet. Högt kortisol är inte bra men inte heller lågt kortisol, som i slutändan påverkar de viktiga fertilitetshormonerna (östrogen, LH, prolaktin).   

• Cathy

Hydrokortison kan även fås i tablettform, även här i Sverige, Jag började med dem när jag försöka få fart i mina binjurar igen Glad. En påläst husläkare kan säkert skriva ut dem Flört

• Cathy

Strumpan; prednisolon är mer (3ggr) immunsänkande än hydrokortison samt mer långverkande. (ca 12h versus max 6h)

• Cathy

Hydrokortison är inte bra nog för oss med immunproblem, endast för att stödja binjurarna

• Cathy

Angla: å så härligt med två små hjärtan! Ditt hcg har stigit och de har vuxit och det är bra! Förstår din oro men du kan inte annat än vänta och se och ta de immunmediciner du har (öka dosen!). Håller tummarna för de små liven! Kram {#emotions_dlg.flower}

• Cathy
    Fenan79 skrev 2013-11-11 16:34:26 följande:
    Vem var det som ville ha tips på apotek i stockholm som tar emot EU recept? jag kunde inte inboxa från mobilen tidigare och nu har jag glömt vem det var...så om du inte har fått hjälp, skriv igen :D
    Det var jag som undrade om någon hämtat på apotek i Sthlm (eftersom jag bor i Sthlm) där det fungerade bra.

Har redan fått några tips, stort tack för dessa! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!