• pipperoni

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej alla, 

Här kommer en liten uppdatering från mig. Jag är gravid... Glad PRP-behandlingen gjorde susen för slemhinnan och embryot har fastnat. Jag plussade redan på RD7 med kisstest. Tog hcg RD8 och det var 144. Nytt hcg RD12 låg på 896, så det stiger också som det ska än så länge. Särskilt skönt med tanke på att det vid min förra graviditet bara var 34 på RD9 och inte dubblerades som det skulle (mf i vecka 8). 

Men, som alla med upprepade missfall har jag svårt att glädja mig än så länge. Plusset känns bara som första steget på en lång resa. Mina lymfocyter är på tok för höga och Dr D ordinerade nytt dropp (som jag tog i går, så lycklig att jag hittat en pensionerad sjuksköterska som kan hjälpa mig med nålen så att jag kan ta droppet hemma) och höjd Prednisolondos. Ska ta 25 mg nu. Har redan hjärtklappning av 20 mg och vaknar kl.4 på nätterna, så vi får väl se hur det går... Men om det hjälper vårt grekiska frö att hålla sig kvar så är det värt det. 

Vill också berätta för er härinne att jag under 3 månader framöver kommer att blogga om ofrivillig barnlöshet på 1177 Vårdguiden, om någon vill följa mig. 

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/personliga-berattelser/barn--gravid/ofrivillig-barnloshet-och-missfall-emelies-berattelse/?fbclid=IwAR3ImGRo5HsHp1f0NPQAHP-PEKfEtbpPwC-cdpMPnKeV_NWF5OY6XKMbOWc

• pipperoni
    Jazie skrev 2019-09-19 08:46:04 följande:

Stort stort grattis! Håller tummar och tår för dig!

Var också inne och läste på 1177 och på din blogg. Du har fångat så bra hur barnlösheten kan upplevas och jag slungades själv tillbaka till den tiden då den sorgen och kampen fyllde upp hela min vardag. Starkt och viktigt hur du visar upp din kamp utåt med bok och blogg för att inte bara stötta dem som lever i det, utan även för att öka förståelse i omgivningen. Heja dig!

Tack! Ja, jag hoppas att min öppenhet ska få andra att känna sig mindre ensamma och också öka omgivningens förståelse.
  • pipperoni

Någon som har tips på Apotek i Göteborg som hjälper till med EU-recept (utskrivna på färgskrivare)? Lloyds som alltid har hjälpt mig tidigare (sedan 2016) gör det plötsligt inte längre... Har bara en IL-påse kvar, så måste snarast hitta nytt ställe. Krångel...

• pipperoni
    Nina05 skrev 2019-10-02 18:43:22 följande:

Jag gick till ett större apotek. Tänker mig köpcentrum, kanske apotek i Nordstan hjälper dig? Dom borde nog vara vana vid eu recept.

Ja, det kanske är ett säkrare kort. Fick hjälp i Uddevalla den här gången (är där ibland), men det vore ju smidigt att hitta ett apotek i Göteborg som inte krånglar.
  • pipperoni
    PeeWee44 skrev 2019-10-07 07:58:15 följande:

Vi har varit i Aten 8 gånger, har aldrig blivit av med pengar och då har vi åkt tåg, tunnelbana varje gång till och från flygplatsen. Vi har bott vid omonia flera gånger, dock är vi inte ute så sent på kvällen. Kolla på tripadvisor om restauranger och hotell, det är kul att bo på hotell som är högt och har takpool och restaurang där uppe. Väldigt vacker utsikt.

Intralapider skulle inte jag släpa hem från Aten utan be dr d om recept på 10st påsar så du kan köpa det hemma på apotek här, det väger mycket. Lycka till!

Vi har tyvärr råkat ut för ficktjuvar två gånger. Båda gångerna vid byte i tunnelbanan då det var så trångt att man bara kunde fokusera på att hålla i sig. Vid stationerna vid Syntagma och Omonia. Jag tror att det är just där man behöver vara extra vaksam. Undviker numera tunnelbanan i största mån och brukar boka hotell på gångavstånd från kliniken. Bodde senast på President, trevligt med pool på taket.
  • pipperoni

Här kommer en liten uppdatering från mig - inskrivning och UL idag och... det är två! Två hjärtan pickade och båda mättes till 8+5 (tror det var 21 mm) och jag är 8+3 idag, så det kändes bra. Var dock helt oförberedd på att det skulle vara två - jag kom inte ens ihåg att Dr D satte tillbaka två, jag var så fokuserad på att jag vill ha ett bra embryo kvar i frysen efter återförandet. Fortfarande bara vecka 9, så än kan mycket hända, men just nu är jag glad. Glad Har inte haft några symptom alls (mycket molvärk och muntorr v.4-5, men inget alls sedan dess), inget illamående, inga ömma bröst, ingen extrem trötthet (kan ju bero på kortisonet).

• pipperoni
    Om någon behöver så har jag: 2 st Procren Depot sprutor 3,75mg (går ut nov 2019) 6 paket Pergotime (går ut aug 2020) 25 st sprutor Zarzio, samma verksamma substans som Neupogen (gick ut i augusti i år, men har varit kylda hela tiden från inköp och är säkert ok att använda ett par månader till) Bortskänkes (ni får betala frakt). PM:a i så fall.
  • pipperoni
    Linen1 skrev 2019-11-15 17:01:10 följande:

Hej,

Är ny medlem här efter 2 års kämpande och flera missfall, jag har problem med autoimmuna sjukdomar och ett överaktivt immunförsvar som jag börjar förstå nu ställer till det för oss. Därför söker jag efter kortison/prednisolon som verkar vara helt omöjligt att få utskrivet här i Sverige enligt läkarna jag talat med. Är det någon som har tips på hur eller vart man kan köpa det? (Om möjligt närmare än Aten :)). Skriv gärna till mig om ni har några tips.

Vänliga hälsningar /desperat baby-längtande tjej

Du skulle kunna testa att boka en tid hos Sokolova i Göteborg. Hon har skrivit ut kortison åt mig tidigare. Hon är väl en av få gyn i Sverige som ?tror? på immunspåret.
  • pipperoni
    UndrandeSökare skrev 2019-11-18 15:35:10 följande:

Beklagar sorgen Pipperoni, förstår att du har det jobbigt just nu.

Jag vet hur jobbigt det är att förlora de man älskar. Tänker på dig !

pipperoni.blogspot.com/2019/

Tack. Ja, det är tungt att förlora sin fyrbenta vän. Hon har gett oss så mycket tröst genom den här resan. Har haft svårt att glädja mig åt graviditeten innan och nu är det ännu svårare.
  • pipperoni
    Ariellan skrev 2019-12-05 14:31:08 följande:

Känner igen mig i din berättelse om själva känslan och föreställning inför en eventuell graviditet. Kände inte alls så som jag trodde jag skulle göra. Denna graviditet (är i vecka 21+5 nu) så släppte jag alla förväntningar och föreställningar och det är så mycket roligare och lättare denna gång, trots en väldigt stor oro för att föda ännu tidigare denna gång.

Jag känner också igen mig i det ni båda beskriver och jag tänker att det är fullt naturligt att känna så. Min kurator pratar om att jag genom alla år av misslyckanden och bakslag byggt upp en stark kämparpersonlighet som hela tiden är inställd på det värsta, och den försvinner inte bara sådär i ett nafs. Jag försöker släppa förväntningarna på hur jag ?ska? eller ?borde? känna och acceptera att det är så här det är. Försöker att ta en dag i taget. Jag är i vecka 17 nu och räknar ner dagarna till RUL. Drömmer fortfarande minst en gång i veckan att jag börjar blöda, så rädslan för att något ska gå fel finns där än, även om jag inte går och oroar mig hela tiden.
  • pipperoni

Idag har vi varit på RUL och fått den bästa julklappen. Allt såg bra ut och det verkar vara en tjej och en kille - just nu med arbetsnamnen Electra och Phille (fd Philomena, men det gick ju inte när det var en av varje). Oerhört tacksam för donatorn och för Dr D som vågar prova nya saker och lät mig testa PRP för min slemhinna. God jul alla starka kvinnor!

• pipperoni
    msalevik skrev 2020-01-01 12:45:13 följande:

Hej!

Jag har varit hos Marie på fertilitetplus och fått prednisolon, trombyl, fragmin och lutinus utskrivet. Fick även il-dropp av Marie på plats. Jag bad om att få il-dropp utskrivet på recept så jag kunde ta det hemma men enligt Marie kan hon inte skicka en ordination till Haga-Kliniken i Göteborg eftersom det är svårt att beräkna hur ofta jag ska ha droppet om det inte är hon som håller i behandlingen. Hur gör ni som tar droppet hemma? Hur ofta tar ni det? Nu har jag ju 10 påsar hemma som jag inte kan använda.. känns också dumt att inte ta il-droppet som en del av behandlingen. Är rädd att det inte räcker med bara prednisolon. Gör det någon skillnad om man tar högre dos prednisolon för att kompensera för uteblivet il-dropp?

Jag har tagit dropp på ordination av Dr D, beroende på hur blodproverna har sett ut. Men i allmänhet har det varit en gång runt ÄL/ÄP, sedan en gång runt transfer (3-5 dagar efter det första), en gång direkt efter transfer (2 dagar efter det andra). Sen har det varierat beroende på blodproverna, oftast 1 gång per vecka, men den här graviditeten fick jag ta 2 ggr/vecka de första veckorna pga blodproverna.

Jag tror aldrig att Hagakliniken har bett att få se ordination när jag har varit där. De har bara frågat hur jag brukar få det (dvs mängd koksalt och tid droppet ska gå in på). Du kan ju chansa och boka tid där ändå? För jag tolkar det som att du inte har recept från Dr D? Annars räcker det som ordination. Jag har också på senare tid tagit droppet hemma - fått hjälp av sjuksköterska att sätta nålen och sedan tagit droppet hemma.
  • pipperoni

Hej alla gamla och nya!

Nu var det längesedan jag besökte tråden. Har haft fullt upp med flytt mitt i senare delen av graviditeten. Är nu i vecka 33 och det närmar sig... Just nu ligger båda tvillingarna med huvudet uppåt, men jag hoppas fortfarande att tvilling ett ska vända tillbaka sig (han låg rätt från start till v.28) så att jag kan föda vaginalt. Men det blir som det blir... oroar mig mest över att Corona sätter stopp för min man att vara med på BB.

I alla fall - Dr D vill att jag ska ta ett sista dropp i v34, men jag använde min sista IL-påse förra veckan och tänker inte ta ut en 10-pack till. Så är det någon som har en över får ni gärna PM:a.

Lycka till alla som försöker!

• pipperoni
    angels8 skrev 2020-03-28 18:35:29 följande:

Åå GRATTIS såååå himla glad att du får din 2 bebisar! Så som du har väntat och kämpat! Tvillingar är ju redan drömmen efter allt ????????.

Den som inte ger sig är det som gäller, du kommer bli bästa mamma ???????????????????

Tack! Ja, vi hade i princip gett upp och accepterat ett liv utan barn, så det känns fortfarande overkligt att vi ska få tvillingar. Tack vare Dr D och att han vågade testa en ny behandling för slemhinnan på mig.
  • pipperoni
    Angla skrev 2020-05-21 23:01:39 följande:

Tänk att tråden ännu lever Hur ni det alla gamlingar i tråden?

Kikade in här för första gången på ett par månader. Sitter nu med min sovande dotter i famnen. Sonen ligger hos pappa. Efter 10 IVF-försök, 3 ÄD-försök och 3 missfall lyckades vi till slut med hjälp av Dr D. Fick prova en ny behandling för slemhinnan- PRP, som gjorde susen och båda embryona fäste. Födde våra tvillingar 25 april i vecka 36+0 med akut snitt. Det är helt fantastiskt men också tidvis jobbigt. Men så mycket mysigare än jag trodde.

Är inte här inne så ofta, men om ni vill följa mig så heter jag @ljungberg_emelie på Instagram.

Vill du läsa boken - Längtansresan- om min resa med alla turer hos Dr D så finns den att köpa på min hemsida, via PM eller hos nätbokhandeln (finns vem som ljudbok).

Lycka till alla som kämpar. Jag kommer aldrig glömma åren som barnlös och mitt hjärta kommer alltid att vara med er.

Kramar, Emelie
  • pipperoni
    astmatiker skrev 2020-06-27 08:47:01 följande:

Stort stort grattis Emelie!! Så glad att allt till slut gick vägen för dig! Har följt denna tråd i många år och sett dig kämpa.

Ta hand om dig nu, kram

Lycka till alla ni andra som fortfarande kämpar.

Tack!
  • pipperoni
    Gladan123 skrev 2020-06-11 13:26:57 följande:

Hej alla!

Jag är i v. 12 och har fått besked av Dr Dimitri att han rekommenderar att jag fortsätter ta Fragmin och Trombyl t o m v 37 och Predisolon t o m 2 veckor efter födseln. (Om allt går bra och vi kommer dit vill säga).

Jag blev lite förvånad att jag ska ta två blodförtunnande mediciner så länge, även kortisonet.  Anar att det kommer ifrågasättas av svenska vården - barnmorska på MVC och läkare. 

Undrar om ni andra har fått liknande besked, eller annat, och hur ni gjort?

Tack!

Jag tog Fragmin och Trombyl enligt Dr Ds ordination tiden ut. Var vissa läkare som ifrågasatte att jag behövde Fragmin (trots min APC-resistens), men de släppte det ganska snabbt. Däremot var de verkligen emot kortisonet och tjatade på mig om att trappa ner. Eftersom jag också ätit kortison till och från i så många år under våra försök ville jag helst själv trappa ner det också. Har också hört om andra i tråden som trappat ner tidigare än Dr Ds schema där det gått bra. Så jag trappade ner tidigare och var nere på 2,5 mg vid förlossningen. MEN, jag fick högt blodtryck och begynnande havandeskapsförgiftning mot slutet. Får aldrig veta om jag kunnat undvika det genom att fortsätta med kortisonet, men önskar lite att jag lyssnat på Dr D och fortsatt. Mitt höga blodtryck gav inte med sig förrän en månad efter förlossningen och jag har ökad risk att då det igen i framtiden.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!