• Redan47

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Frk. röd: ja narkos. Jag hittade jätte bra info s serum skrivit. Googla på implantation cuts. Så finns serum- ivf/ pdf dok om hystereoskopi ! Där står allt - jätteskönt att läsa. Jag berättar gärna om du vill om mitt första besök och undersökningar när jag kommer hem. Jag skickade blod m posten kom fram m vanlig post efter några dagar bara! Skönt att få svar vad som kan störa ...,!

• Redan47

Nu i Aten- träffa penny och göra första undersökning. Vad är FBC, förstår inte förkortningen.

• Redan47
    Solkattan skrev 2014-03-19 12:11:48 följande:

Var det någon som läste mitt inlägg 16568?
    Alltså detta med att det i Vårdguiden uttryckligen står om missfall:
    Metoder med vetenskapliga bevisbrister

Kvinnor med upprepade missfall blir ofta erbjudna en mångfald av utredningsmodeller eller läkemedel som kan ha en teoretiskt sett gynnsam effekt på graviditeten, men som aldrig har kunnat dokumenteras seriösa forskningsprojekt. Många av läkemedlen är i bästa fall verkningslösa, men teoretiskt kan de i andra fall vara bidra till allvarliga biverkningar.

Läkemedel som har testats utan vetenskapligt bevisad framgång är kortison, aspirin, heparin, immunglobulin och progesteron.

Det finns exempel på försök att dämpa avstötningsmekanismer mot graviditeten, men det finns inga vetenskapliga bevis för att sådana metoder fungerar.

Sammantaget hör dessa utredningar och behandlingsförslag hemma endast i vetenskapliga projekt och inte som ett påstått etablerat behandlingserbjudande.

Det är ju denna "guiden" som man först kommer till om man googlar missfall. Och som säkerligen sjukvårdsrådgivningen runt om i Sverige hänvisar till. Är det inte skrämmande...??

Det här undergräver ju ALLT vad våra läkare utomlands står för... :(
    Hade jag varit mer utav en "hacker" så hade jag ner än gärna byt ut denna guiden mot fertilitetsguiden.. men tyvärr har jag inte nog med kunskap. Däremot funderar jag på att maila till dem o ifrågasätta. Skicka lite länkar till forskning som ovanstående mediciners positiva verkan vid upprepade missfall!

Bra jobbat tjejer som mailat "Fråga Doktorn" ... överslagsräknat lite om det måste kommit in närmare 20 mail från oss. Och kanske ännu fler som inte gett sig till känna..? Kanon!!!
    Det stämmer inte, för tex; trombyl anses ha direkt förebyggande samband mot missfall och preklampsi! Enligt svensk vetenskaplig studie i Lund!!!!! Och Fragmin!
  • Redan47

Nina säger det här också: Åk till grekland. Kolla den länk jag lagt ut på andra tråden. 

• Redan47

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/a841b503-f6d0-4173-9dfe-ddae19e7e173/ul_4082_sjuk_vid_tillfallig_vistelse_utomlands.pdf

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3B3NzYEKIoEKDHAARwM0_Y5mhgaehh4hhoF-TkEu3qZQ_XgUELA_XD8KrASfCwi5wc8jPzdVvyA3NMIgy0QRAPLkNoc!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHVU43/

Någon väg att få genom att kunna åka till Serum och få hjälp med utomkved, finns. Du kan ju också ta reda på varför du ej får MR. och är det att det är "kö" vilket du kan hoppas att de säger, så kan du åka direkt till annat EU land och ta vård. 

• Redan47

Den dosen Fragmin är den som rek för propp profylax. Finns ej i samma som klexane. Om du går in på Apotekets hemsida tex, så ser du vilka frp som finns i Sverige, Även fass. Trombyl kan även behövas för att förebygga havandeskapsförgiftning, t o m svensk studie säger då från v 8, det infaller tänker jag med när det är vanligt att ha första Mvc besök. Ätas så länge som behov finns. Fragmin kan oxå behövas hela grav igenom. Individuellt.

• Redan47

Det är inte hur mkt som får rum i sprutan som är det du ska titta på, utan dosen av preparatet. Hur mkt "serum" per ml eller den unit/enhet som mäts och multipl det med hur mkt sprutan rymmer. Då kan du jämföra prep.

Vid grav är 5000 i0.2 ml vanligt. Ta blodprover på anti-xa och mfl för att veta hur Mkt du behöver. Risk m blodförtunnande är ju oxå ökad blödningsrisk....

• Redan47

Jag rek mivitotal kvinna framför andra kombi prep. Googla kolla innehåll om det passar er.

• Redan47

EU recept- enligt min undersökning så är det kortison/ prednisolon som lönar sig köpa i grekland. Ska man ta fler än 10 injektioner heparin, så lönar det sig att få eu recept, billigare med tex fragmin då, 5000IE 0.2ml. Men det skiljer inte stora pengar, för min del gör det det om det blir så att jag ska ta injektioner grav ut. d blir 100-på apoteket billigare än Greklands. Kommer nu hem med ett recept från Serum, ska bli spännande att se om jag får ut det? Ska funka enigt Läkemedelsverket...men sedan är det det där med formella dokument ...jag tycker inte receptet jag fått ser recept likt ut. Jjaja....sluta spekulera, blir varse på måndag. Jag är idag ruvade av tre blactocyter!

Ett exempel på ner fasning av prednisolon : tex. 25mg, 20mg, 20mg, 15mg, 15mg, 15mg, 10mg, 10mg, 10mg, 5mg, 5mg, 5mg, 0mg, 5mg, 0mg 

• Redan47

Fidelia: Så här ser mitt nedtrappningsschema/ordination ut fr aten/ ÄD
    Jag käkar 10-15mg prednisolon. (En förhållandevis liten mängd) Följande schema har jag fått: Ta full dos, 10 fulla grav veckor, halvera dosen i fem dgr, halvera igen 5 dgr. 
    Östrogen, från vecka 9 halvera dosen en vecka, sen stop.
    progestoron, till fulla vecka 12, därefter halvera en vecka. sedan stopp. 
    Klexane, till fulla 12 v. Men jag kommer förmodligen få fortsätta, beror ju på vad sverige tycker då....och vad blodprover säger.
    trombyl- hela grav. stoppa tillfälligt vid blödning, dock ej för bruna spottings.
    ÄD har jag gjort nu, jag är 47år, två tidigare grav med försämrad blodcirkulation grav 2.

Ang Progestoron, Utrogest, jag tar 800 mg, Serum vill helst vaginalt, då är det okey att ta 400 på morgonen innan jag tar dag (30min horisontalläge) och 400mg till kväll/natten. jag kan också fördela och ta dem spritt över dygnet. jag tar dem oralt när det inte passar ta dem vag. Blodprov hcg o prog dag 13 o 15.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!