• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

stumpan81 skrev 2013-10-28 08:08:52 följande:
    lill, jag har aldrig funderat på endo förrän nu. Enda symtomen jag har är lite ont i ryggslutet vid mensens första dag. Aldrig mensvärk. Får uppsvullen mage då jag äter mkt kolhydrater, men inget annat. Får mina MF v 6-8, men flera ggr på slutet får jag plus på stickan dag 25, för att några dagar senare få minus. Tycker inte det känns som att jag skulle ha endo, har ju inte haft speciellt svårt att bli gravid. Men jag måste ju prova alla spår, något är ju fel!!! 

Tack strumpan...ja, jag har ju med ont i ryggslutet vid mens men det har jag ju alltid haft, känner av min äl tydligt, men inte ont typ...svårt att definiera mkt smärtsamma mens och äl med tycker jag vad är det liksom? Jag får med svullen mage om jag äter kolhydrater och socker, men inte annars, försöker köra lchf så mkt jag kan sedan tränar jag kunna 5-6 pass inverkan med....vi har ju inte heller svårt för att bli gravida....jag skrev ingår att mina mf skett 6-8 men det första fostret dog omslutet av v 10... Sedan tidiga mf/ma....6-8....
  • lill111
    lelle75 skrev 2013-10-27 22:19:19 följande:
    Tack che71, har inte varit hos Dr D. Har bara gjort immunprover, blev erbjuden ngt annat istället för IL, minns inte nu men det var så komplicerat att få till. Läkaren sa att man helst inte ger kortison då de kan ge skador på fostret, har ni hört ngt sådant? Tack för huskurer, ska köra tomatjuice, ananas, D-vitamin och läste även ngt om lactobaciller, se artikeln nedan. fof.se/tidning/2007/4/sa-gor-laktobaciller-os... Vad tror ni andra laktobaciller, har ni hört ngt om detta? Har Dr D berättat om några huskurer, eller är det endast IL som gäller osv? 

Blir också nyfiken vart du tog dina immunprover??
  • lill111
    stumpan81 skrev 2013-10-28 08:41:15 följande:
    Hur behandlas endo? Ska man begära en laparaskopi för att diagnosticera det? Kan man ha endo även fast man lätt blir gravid?

Precis det jag med skulle fråga!! Tack Zin för bra svar....och bra frågor strumpan!!
  • lill111

En fundering till gällande det dunster Zin om det är den vanligaste orsaken till infertilitet och mf varför har ingen av de läkare jag träffat överhuvudtaget nämnt detta?? Återigen skandal....tack hur som för bra info....usch nu är det då både immunspår OCH endospår som gäller för mig, man vill ju veta allt som ev kan orsaka ens problem....som sagt vore intressant att höra hur ni andra med upprepade mf resonerat kring endospåret....tack strumpan och Zin!!

• lill111
    Zinfandel skrev 2013-10-28 09:10:32 följande:
    Nja, begära.. så funkar det tyvärr inte i Sverige. Antingen så får man åberopa smärta eller infertilitet om man är under 39. Det enklaste sättet är att sterilisera sig, dvs ta bort äggledarna och om de ändå är igenkorkade av endo så är de ändå inget att ha (gäller såklart inte er som blir gravida naturligt). När de tas bort så ser de samtidigt om det finns endo. I Sverige behandlar man ofta med lååång nedreglering genom p-piller, man kan behöva ta bort endohärdarna helst med laser, hysterskopi och utomlands behandlas det ofta med Letrozole och Neupogen. Läs även på om endokost, det finns massor skrivet om det. Javisst kan man bli gravid men endo kan orsaka MF . 
    snartgravid skrev 2013-10-28 08:46:31 följande:
    Zinfandel och alla andra kunniga. Jag har ett  värde på CD3 86.5  och TNF -a:il-10 36.9. Är det högt? Kan man säga att jag har ett aggressivt immunförsvar som kräver många il ? Jag tycker det är jobbigt att ta il. Men måste man så är det klart att man tar det.
    Ja men det beror lite på vad övriga värden är eftersom sambandet är avgörande så man kan inte riktigt bara ta ut ett värde ur panelen. 

Tack, så mao vi som blir gravida naturligt kan ju då glömma att få hjälp i Sverige....känns det ju som....
  • lill111
    NinaCamilla skrev 2013-10-28 10:33:21 följande:
    Stumpan: Då är det OK om du har gjort hysto hos Peny. Viktigaste är att man gör titthålsoperation och kollar inuti. I VUL ser man inte endo om man inte har chockladcystor i äggstockar. Vissa endometrios patienter gör långvarig nedreglering 3-6 månader att endon svälter ut. Efter det sätter man p-piller om man inte vill ha barn, annars får man köra direkt innan endo blir värre. I mitt fall har jag nu 4 mån nedregleringsperiod med kemisk klimateriet.

Nu blir jag förvirrad.... Trodde endo endast kunde fastställas med LAP.... Vad är skillnaden på Lap och hysto??? Vad kostar hysto hos Penny??
  • lill111
    stumpan81 skrev 2013-10-28 09:34:57 följande:
    Vilken slags behandlingsplan har de följt? Har nyligt gjort hysto hos Penny, allt såg bra ut då. Hon gjorde även en ordentlig vul innan och kollade. Borde det inte ha synts på dessa om man har endo? Livmodern borde väl vara påverkad? 

• lill111
    snartgravid skrev 2013-10-28 11:57:01 följande:
    Behöver man göra Hysto om man har myom?

Jag har ett myom på 2 cm men dr d asåg att den inte behövdes tas bort....han sade att afrikanska kvinnor är fulla av myomer och de föder barn på löpande band....men å andra sidan så är det ju med beroende på vart det sitter mitt sitter i botten på livmodern så den ska inte störa ngn inplantation enl dr d....
  • lill111
    blåvingen skrev 2013-10-28 12:26:20 följande:
    Om att fett leder också nervimpulser, fett hjälper till att stabilsera korrekta nervimpuler: immunförsvarets anitikroppar kan bita sig fast . Antikroppen kan råka ha en struktur som gör det möjligt. Överföringen av nervimpulser störs då.

Tack jag letade och letade men förstod inte vad du hittat....hoppas att det ändå finns hopp kvar för dig blåvingen!! Kram
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!