• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

MsClara skrev 2019-04-14 01:49:29 följande:

Hej allesammen! Jag hoppar in här i denna tråden. Tänkte höra om någon har varit i en privat kliniken här i Sverige för att göra hysteroscopy?

Vill berätta lite om min situation just nu. Jag och sambo har försökt att bli gravida I nästan 3år. Jag har varit gravid två gånger. Men tyvärr på min andra graviditet fick vi veta att vårt barn har fått missbildning. Sedan dess har vi försökt med att skaffa barn men inte lyckats än. Vi fick vända oss till en privat klinik. I första besöket fick jag göra en UL och det visade sig att jag hade en tjock slemhinna. Sen fick jag en tid för att göra äggledarespolning. Short story det blev inte som vi planerade. Jag fick veta att min livsmoderns form ser annorlunda ut. Det vill säga att det ser inte ut som den ska. Vilket resulterade med att jag fick en remiss för att göra hysto. Så nu kommer min fråga. Finns det flera här inne som har varit med om liknande situation. Tacksam för svar.

Välkommen hit till tråden. Väldigt många här har gjort hysto. Men vi har gjort den på ivfSerum i Aten för de är extra duktiga på det.

Beklagar att din hysto visade att din livmodersform ej är normal. Sa de om den är hjärtformad? Eller ser den ut som en 3-vägskorsning. Tyvärr brukar onormal livmoder form innebära att man kan få svårare att bli gravid och svårare att lyckas med en graviditet (som du råkat ut för.)

Du kan prata med Peewee44 i Rysslandstråden 2019 (Vi som gör ÄD i St Petersburg 2019) Hon har samma problem som dig med en livmoder som är onormalt utformad.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Annanathalia skrev 2019-04-14 12:56:02 följande:

Nej v.6, några veckor kvar och jag känner ingen stress med det, det kommer oavsett vara som det är och bli som det blir.

Hur har ni andra gjort under tidig graviditet med support från Dr D, berättar ni om de mediciner han ordinerar eller har vi valt att avstå? Misstänker att svenska MVC inte kommer hålla med om hans medicinering.

Du måste berätta för din BM vilka mediciner du använder, samt om du använt dig av äggdonation tex. Du behöver inte berätta för några andra. Så har vi andra här inne gjort.
  • UndrandeSökare
    ynka73 skrev 2019-04-14 20:17:20 följande:

Hej,

För snart 5 år sen tog vi hjälp av Dr Dimitri efter att tidigare varit med om 5 IVF behandlingar och 10 insättningar utan resultat. Vi blev gravida direkt efter behandlingen hos Dr Dimitri och har fått en dotter som precis har fyllt 4. Det var en väldigt jobbig tid och jag har inte ens funderat på ett syskon. Vi har kvar ett ägg i frysen som går ut om 2 månader. Jag kände för några veckor sedan att jag ville prova att sätta in det sista ägget men jag orkar inte gå igenom hela immunbehandlingen igen. Min fråga är, är det någon som har provat att göra syskonförsök utan behandling av Dr Dimitri och lyckats bli gravida? Kan det vara så att kroppen är i balans efter första behandlingen eller det kommer vara helt kört utan behandling. Jag känner att jag skulle ångra mig om jag inte gjorde ett sista försök nu när vi har ett kvar, men samtidigt är det kanske inte lönt, utkastade pengar om jag inte går igenom allt igen. Jag fyller 46 detta år. Vet inte vad jag ska göra. Någon som har tips råd att ge mig... 

Hej ! Om du behövde immunbehandling för att få barn nr 1, så räkna med att du kommer behöva dropp och alla mediciner inför nästa försök också. Det är helt bortkastat att pröva utan några mediciner och tro att kroppen blivit frisk från immunproblem. För det blir den inte tyvärr.

Det finns några här som testat på syskonförsök med självmedicinering av Dr Ds mediciner men det lyckades tyvärr ej, du kan tex prata med Zwillinge.

Jag skulle rekommendera att du kontaktar Dr D ang syskonförsök för att öka dina chanser om du ska sätta in ditt sista embryo.
  • UndrandeSökare
    ynka73 skrev 2019-04-14 21:29:17 följande:

Tack för ditt svar "UndrandeSökande" förmodade att det skulle vara så:( men tog en chansning att fråga...

Om du vill prata med någon som lyckats med syskonförsök med Dr Ds hjälp så prata med Missne, hon fick både barn nr 1 och 2 genom Dr Ds immunsupport. Barn nr 2 föddes i februari 2018. Hon är inte så aktiv längre men läser här ibland tror jag.

Annars kan du också prata med finee som gör syskonförsök nu.
  • UndrandeSökare
    ynka73 skrev 2019-04-14 21:29:17 följande:

Tack för ditt svar "UndrandeSökande" förmodade att det skulle vara så:( men tog en chansning att fråga...

Det kan också finnas fler nu som kan hjälpa med de olika delarna av Dr Ds behandling än förr (om du bestämmer dig för att göra den). t ex kan man nu på ett smidigt sätt själv ta FBC (Blodstatus och B-celler) genom Werlabs, Blodkollen och Medisera. Inboxa mig för mer tips om du vill veta mer.
  • UndrandeSökare
    finee skrev 2019-04-15 15:21:45 följande:

Jag hade gjort sju misslyckade embryoåterföringar innan jag åkte till Dr D 2017. Blev gravid på första försöker med hans support. Nu i mars blev jag gravid igen utan IVF, hade inte kontaktat Dr D innan. Började med immunmedicineringen vid ägglossning. Kontaktade Dr D då jag upptäckte att jag var gravid. Så nödvändigtvis behöver man inte göra om immunutredningen och starta med alla immunmediciner så tidigt som Dr D rekommenderar. Är bara i v 8 än så länge, så mycket kan ju hända, men hittills ser det bra ut. Hade jag varit dig hade jag testat sätta in embryot ni har i frysen! Du behöver ju inte åka till Dr D igen, du kan ju självmedicinera med immunmediciner och så får det bära eller brista. Kram och lycka till<3

Zwillinge självmedicinerade med Dr Ds mediciner och det gick inte bra, det blev 3 missfall, så jag skulle inte rekommendera nån att självmedicinera med hans mediciner om man verkligen vill lyckas få syskon via ivf, och i detta fall finns det ju bara ett endaste embryo kvar så då tycker jag inte man ska experimentera och strunta i att ta några immunmediciner alls som.detta var frågan om.
  • UndrandeSökare
    finee skrev 2019-04-15 20:09:00 följande:

Jag skrev som jag skrev till ynka73 eftersom 1. Hon skrev att hon inte orkade gå igenom en full immunbehandling igen, och 2. Hon har endast två månader på sig att sätta in embryot (lite svårt att hinna till Aten då!). Självklart är väl det bästa att göra allt så grundligt som möjligt, precis som du föreslår. Hade själv planerat en ny resa till Aten i juli inför syskonförsök i höst, just för att jag tänkte att det är lika bra att göra saker ordentligt. Men det finns ju några som uppenbarligen har lyckats med syskon utan att gå all in igen, så det kan ju faktiskt vara värdefull information för den som undrar. Därav delade jag med mig mina tankar

Som jag uppfattar ynka73 så undrar hon om hon kan göra ivf och iNTE ANVÄNDA några immunmediciner överhuvudtaget nu vid försök nr 2. Dvs om hon hade blivit BOTAD från immunproblem pgr av immunbehandlingen hon gjorde för 5 år sen.

Men 8m man som hon först gjort 11 misslyckade ivfer och inte lyckades föränn hon gjorde Dr Ds behandling. Om man behövde immunmediciner för att lyckas få Barn nr 1 så måste man räkna med att man kommer behöva immunmediciner även i fortsättningen för att kunna lyckas med graviditeten. Inte ens du avstår nu immunmediciner och du har kontakt med dr D.

Bara för att en person lyckats få syskon utan dropp etc så kan man absolut inte räkna med att man ska lyckats med det själv. Så vill man verkligen lyckas och bara har ett embryo kvar och inte kan ordna fler pgr av hennes ålder (46år i år) så ska man inte tro att man kan lyckas utan intralipiddropp och de andra medicinerna. Sen håller jag med om att hon är lite väl sent ute med tanke på att embryot kommer att kasseras om 2 månader.

Har man immunproblem.och behövde immunmediciner för att lyckas få Barn nr 1, så måste man förutsätta att man kommer behöva det inför syskonförsök också. Att göra en ivf och helt avstå från ALLA immunmediciner och tro att man är "botad" från alla immunproblem för att man fått ett barn tack vare immunbehandling stämmer oftast inte. Jag skulle aldrig ge det rådet till någon med immunproblem att testa utan immunmediciner speciellt inte om det är sista embryot.
  • UndrandeSökare
    ynka73 skrev 2019-04-16 15:00:00 följande:

Tack för alla inlägg och input:) Jag pratade med fertilitetskliniken igår som sa att tiden för frysta embryos har blivit förlängt från 5-10 år så nu känns det skönt att ha längre tid för övervägande. Jag har fortfarande inte beslutat mig för vad jag ska göra.. har bokat in en tid för undersökning så får vi se hur det blir. Tack än en gång alla för era input, uppskattas väldigt mycket:)

Låter bra att du fått lite extra tid att tänka. Vänta inte för länge med att bestämma hur du ska göra. Lycka till.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2019-04-18 16:38:35 följande:

Tänker nog (om vi kör en ny ÄD) preppa med antibiotika och Celebrex. Ni som tagit det ena eller det andra inför ÄD, hur har ordinationen sett ut? Har planquenil också, vilket jag vet att några av er har erfarenhet av...

Roligt att höra att ni kommit fram i reservkön i Umeå för ÄD. Vilken månad blir det nästa insättning isåfall?

När det gäller antibiotika så fick jag rwkommendationen av Serum att ta Doxycycline 100mg 1 tabl morgon och 1 tablett kväll från CD 1 till insättningsdagen. Detta trots att inga baciller hittades vid mitt Mensblodtest. Jag har dock aldrig använt det.

Jag tror att för de som Hidden Chamydia eller annat hittats tidigare, så får de nog andra rekommendationer.

Plaquenil tog jag 1 tablett dagligen som min läkare ordinerarr mig av tills jag blev akut sjuk av medicinen och fick sluta med den.

Celebrex har jag aldrig använt.

Får du inte svar i tråden på dina frågor så hittar du säkert info på Fertilitetsguiden.com och i Agathes FAQ.
  • UndrandeSökare
    Athen skrev 2019-04-25 11:37:25 följande:

Tråkigt att höra om dina missfall. Hoppas att det hjälper med fragmin och kortison. Intralipid är också att rekommendera. 

Hej Athen! Det var länge sen, jag läste igenom dina gamla inlägg och såg att du var gravid i november 2016 efter att du och mannen separerat. Hur gick det sen med graviditeten? Fick du ett eller två barn 2017?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!