• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

De senaste studierna på Pred visar enbart lägre födelsevikt. Läpp- & gomspalt trodde man förr i gamla studier men den risken är alltså inte större.

Solkattan: tänk transplantation, då sätter man in kortison för att förhindra bortstötning. . Same same!

Bolltjej: De svenska NK & TNF är inte samma prover. 

Lelle: proginjek finns bara som beställningsvara på vissa kliniker (ej apotek) som tar hem det.

Ang IL så fråga ssk/dss på era vårdcentraler!

• Zinfandel
    lelle75 skrev 2014-02-11 21:40:56 följande:
    En läkare har hjälpt mig med prog.sprutor så det har jag fått tag på, men läkaren vet inte så mycket om dessa sprutor. Är bara väldigt nyfiken på om det finns fler som använder det och i vilket syfte :)
    Ja, jag har också använt dem., istället för vaggisar.
  • Zinfandel
    sanna38 skrev 2014-02-12 06:46:10 följande:
    Zinfandel: Jo jag har ringt runt till de flesta Vårdcentralerna- och privatklinikerna i stan men ingen kan hjälpa till med IL tyvärr ....
    Och då har du såklart inte bara frågat den som svarar i receptionen utgår jag ifrån...?
  • Zinfandel
    lelle75 skrev 2014-02-11 22:16:48 följande:
    Tror du att sprutorna ger mer effekt och högre värden, varför tog du dessa, togs det prog. tester på dina nivåer?
    Nej, jag tror som precis med allt annat att vi helt enkelt svarar bättre eller sämre på vissa läkemedel, en del tar bättre upp vaggisar, en del injektioner. 

Vaggisar tas bara upp lokalt just där de behövs och det är inte mätbart på samma sätt. Bara för att injek ger ett högre progvärde i blodet så innebär det inte att det ökar sannolikheten att bli gravid. Vaggisar har visat sig vara det mest effektiva vid IVF. 

Om ni har lågt progvärde så kan det vara idé att tillsätta östrogen (men med försiktighet om ni har endo).
  • Zinfandel
    Snart lycklig skrev 2014-02-12 18:00:42 följande:
    Zinfandel, om man kombinerar progesteron med östrogen inför ett FET, hur ordineras man då? Vad bör man ta? Hur mkt? Hur länge? Vet du det?
    Ser att du redan har fått ett par svar Glad Det finns ett plåster som heter Evorel, 100 mg, 24 tim. 

Ordinationen kan variera, från 2-8 mg Progynon/dag och/eller plåster, prog brukar vara 2-4x 400 mg/dag.
  • Zinfandel
    Solkattan skrev 2014-02-17 11:15:56 följande:
    che71:
    Nu har jag googlat runt nätet. På fertilitets guiden står det:
    Vanlig dos: 5000 ie/dag
    40 mg Clexane = 5,000 ie Fragmin
    (Där jag fick idéen om att 40 någonting motsvarade 5000 fragmin)
    Sen hittade jag nån forskningsrapport:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8693460
    Abstract In an attempt to reduce medical costs it was decided that four Oslo hospitals should use the same low molecular weight heparin (LMWH) for thromboprophylaxis. Clexane was chosen because it was slightly cheaper than Fragmin. Experts in haematology stated that a daily dose of 40 mg Clexane was equivalent to 5,000 units of Fragmin in high risk surgery.

Så Borde det inte vara 40 mg eller 4000 enheter som motsvarar 5000 enheter Fragmin...?
    Eller är 40 mg inte samma sak som 4000 ui Clexane...?
    jag känner mig förvirrad..??? (Och det är inte meningen att låta spydig det är bara knepigt att få olika svar... vill ju försöka medicinera "rätt").

Det du skriver är ju samma sak? Qué...?
  • Zinfandel
    Solkattan skrev 2014-02-17 13:32:46 följande:
    Zin:
    Men vad är rätt då..?
    Motsvarar 5000 enheter Fragmin  - 40 mg (4000 enheter) Clexane eller 60mg (6000 enheter) Clexane...?
    Eller ligger "svaret" nånstans mittemellan...?
    Var får du 60 ifrån...? 40 ska det vara! Kyss
  • Zinfandel
    Solkattan skrev 2014-02-17 14:23:15 följande:
    Zin: Dr D skriver att jag ska ta "1 * CLEXANE 6000iu injections, or Fragmin 5000iu injections/per 24 h". Alltså järnställer han dessa..? Men jag trodde som du skriver att 5000 fragmin motsvarade 4000 clexane.... :). Har ju köpt på mig just 4000iu i Aten och önskar ju kunna använda dessa....

Förlåt sent svar. Aha, då förstår jag! Då hade jag tagit 5000+2500 ie fragmin.
  • Zinfandel

Varför ber ni inte Dr D om recept och hämtar ut det på apoteket?! Funkar utmärkt här i Skåne iaf:)

• Zinfandel
    OneLife skrev 2014-02-19 09:11:56 följande:
    Går det under högkostnadsskyddet då? Vad kostar dem annars, vet du det?

Nej men ni slipper ju tjabbet. Kan vara bra att ha receptet om man inte lyckas få ut det hemma så slipper man stressen att kanske stå utan. 100 sprutor kostar 2500 kr.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!