• Missne

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

UndrandeSökare skrev 2017-03-06 12:43:52 följande:
    Missne- Köp denna och ta 4 tabletter per dag. Finns i burkar med 100kapslar och i burkar med 250kapslar.

Jag har sett att AvaRiga höjer progynondosen samt säger till att man ska ta 400mg E-vitamin per dag om slemhinnan växer för dåligt.

www.apoteket.se/produkt/e-vimin-kapsel-mjuk-100-mg-100-styck-burk-52241/
    Ja, mycket riktigt. Hade VUL idag och slemhinnan var bara 4,9 mm så nu fick jag ordination av Riga att börja med E-vitamin 400 mg/dag och östrogenplåster samt öka progynondosen från 3 till 4 tabletter per dag. Så idag har jag köpt E-vitamin. Får hoppas att det sätter fart på slemhinnan. Ska på nytt VUL nästa onsdag.
  • Missne
    UndrandeSökare skrev 2017-03-17 08:44:35 följande:

Missne - Vad heter östrogenplåstret , vilken dos och hur ofta ska man byta ut det?

Låter bra att du köpt E-vitamin. AvaRiga har sagt till mig att slemhinnan måste vara minst 7mm vid insättning, så hoppas medicineringen fungerar.

Lycka till.

Plåstret heter Estradot. Och jag ska ta 100 mikrogram/24 Tim. Ska bytas var tredje dag.

Vid förra gången var min slemhinna exakt 7mm vid ET. Och då lyckades det så det räckte ju uppenbarligen. Då behövde jag aldrig höja dosen eller ta plåster eller äta e-vitamin. Så vi får se hur det utvecklas denna gång. Nytt ul på onsdag.

Hur går det för dig?
  • Missne

Ja då är vi lite i samma sits med en ett-åring hemma och redo för syskonförsök. Jag tänkte som du först att jag bara skulle köra på samma protokoll som vid förra gången. Det kostar ju en hel del med alla prover och hans support, men jag kontaktade Dr D och han tyckte att jag skulle ta nya prover.  Immunförsvaret kan ju ändras av en graviditet och jag trodde att det blivit mer aggressivt då jag fått stela händer och fötter och trodde det var början till reumatism. JAg tog dock proverna här i Sverige denna gång för att slippa åka till ATen. Det var lite pyssligt med Chicagoproverna men gick bra. De visade att min kropp var lugnare nu än innan förra graviditeten och att det inte var reumatism jag har så det känns ju bra. Jag har sedan dess haft skypesamtal med Dr D  två ggr och fått en behandlingsplan. Har redan påbörjat immunbehandlingen (tagit ett dropp hittills, ett till ikväll och käkat prednisolon mm) då FET troligen blir nästa veka om allt går som det ska.

altea skrev 2017-03-21 13:25:13 följande:
    Tror vi är i samma sits.... hur har det gått med Dr D o proverna? Jag står i valet o kvalet att ta kontakt med honom igen ang. kommande syskonförsök. Har gjort ett FET-försök nu på egen hand som slutade med MF i vecka 6. Vet inte om vi vågar testa fler försök på egen hand o hoppas på det bästa el. ta kontakt med Dr D och återigen börja med regelbundna blodprov, etc. 

Hur tänker ni? PMa gärna om du ej vill skriva här... :)
  • Missne
    altea skrev 2017-03-21 13:16:56 följande:

Hej tjejer,

nu är jag tillbaka i tråden igen efter 1 härligt år som mammaledig och 1 FET (syskonförsök) som slutade i MF (i vecka 6) alldeles nyligen. 
    Jag var patient hos Dr D inför dotterns graviditet 2015 och tänkte i min enfald att jag kunde använda samma recept/schema igen nu när det var dags för syskonförsök, men eftersom det blev ett missfall så känner jag att jag måste tänka om. Positivt är att jag faktiskt blev gravid och vi har flera blastocyster i frysen. Rädslan finns dock att jag skall "slösa bort" fina blastocyster på min tilltro att fixa detta på egen hand. 

Vad tycker ni andra som håller på med eller redan fått syskon med resp. utan Dr D's support? Brukar han ändra "receptet", hur mycket ändras blodbilden vid en andra graviditet (tog inga blodprov alls den här gången utan endast IL-dropp, kortison, fragmin, etc. utifrån föregående immun-planering)?

Ser framemot er expertis inom området.

Tack tack!  

Måste bara beklaga ditt missfall också. Så tråkigt .  Men skönt att ni har kvar flera blastisar i frysen.
  • Missne
    altea skrev 2017-03-21 18:35:17 följande:
    Hej igen,
    får jag vara nyfiken och fråga om den nya behandlingsplanen är annorlunda än den du hade sist? Kändes han personlig och kom ihåg dig? Jag tyckte sista månaderna av förra graviditeten var "löpande bandet" och kände mig inte särskilt speciell när han blandade ihop mig med många andra tjejer....

Fick du skicka blodproverna till USA? Var det samma tester som sist? 
    Kan man inte göra TNF-alpha-test här i Sverige? Funderar på att ta kontakt med Falun nämligen då jag vet att de jobbar med immun-frågor....
    Ja det känns som att han kommer ihåg mig. Jag har ju skickat kort på vår son och oss ett par ggr också. Behandlingsplanen är ganska lik den förra men han har skrivit in lite färre dropp nu innan återföring men med reservation för att klämma in ytterligare dropp innan om blodprover visar att det behövs. Men han hade tydligen läst igenom alla mina rapporteringar från förra graviditeten och frågade ganska mycket om graviditeten, födelsevikt, etc för att kunna ta med den informationen i bedömningen av behandlingen också.
    Ja jag skickade blodprover till USA. Chicagoproverna kan ju bara analyseras där. De prover som kunde analyseras i Sverige analyserades här.
  • Missne
    MoM11 skrev 2017-03-24 15:27:36 följande:

Hej!
    Har nu fått mitt andra HCG svar - 563, tre dagar efter det förra som var 102, så det borde nog vara en ok ökning (12 dagar efter återförande av blastocyst)
    Mitt östradiol var var 402 och progesteron 152. Har svårt att få kläm på om det är ett för lågt värde på östradiol, tar jag 5 tabletter progynon borde jag öka tror ni?
    Orosmoln är att jag fortfarande har spottings varje dag (möjligen lite mindre) samt att mitt TSH gått upp till 4,4. Får tyvärr inte svar av D men min VC skrev ut Levaxin så jag tror jag ska börja med det, vad hade ni gjort?
    Önskar er alla en riktigt fin helg!

Hcg ser bra ut
    Ang tsh så börja absolut med levaxin för att sänka det. Är bra om det ligger mellan 1 och2. Börja med 50 mg.
  • Missne

Imorgon blir det FET för oss i Riga. Hoppas bara att embryona klarar upptining. Och att slemhinnan är tillräckligt inbjudande att fastna i. Har ju iallafall passerat 7 mm som de helst vill attdet ska vara. Var 7,1 i måndags .

• Missne

Jag skulle bli igångsatt två veckor innan BF p g a att ÄD och över 40 och förstföderska =högrisk. Efter 5 dagar med försök att sätta igång (inget hände trots att de använde allt som fanns att tillgå) mig så bestämdes att det skulle bli kejsarsnitt. Jag tog både fragmin och trombyl men fick bara låta bli att ta fragminen samma dag som kejsarsnittet. Minns inte om jag slutade med trombylen lite tidigare, har ett svagt minne av det. Jag blödde väldigt lite vid snittet så det gick bra. Fragmin håller ju bara i ett dygn. Det är ju därför man måste ta ny spruta varje dag.

Om din barnmorska står på din sida borde inte hon få yttra sig om det så att du kan få igenom det?

Radar7 skrev 2017-04-02 21:58:40 följande:

Toppen AnnC.   Efter kejsarsnitt sa en läkare att det blir Fragmin 6 veckor efteråt också, det är nästan större risk för blodpropp då ja.
    Jag får alltid höra som äldre förstföderska med äggdonation att jag är högrisk, och kan få havandeskapsförgiftning, blödningar, högt blodtryck (fick jag och medicinerar för) etc... så när jag nämnde att jag av olika anledningar vill ha kejsarsnitt, så får jag höra av barnmorskor och läkare att det är bättre gå den naturliga vägen än att operera. Annars blir det psykolog och Aurora-gruppen snacka av sig.
    Jag förstår dem, men anser ändå att det borde vara var och ens val. De säger att när man går på Fragmin, Trombyl och Trandate så är det inte bäst att operera. Men det kan man väl fasa ut innan tänker jag. Känns lite som Landstinget vill spara pengar då snitt är dyrare.
    Jag läste att nånstans över 40-45 går en gräns då det faktiskt är säkrare för barn och moder att snitta än att föda vaginalt. När jag säger det så blir de tysta och har inga argument, så det kanske ligger nåt i det?
    Är inte rädd för smärtan men att det inte ska gå bra.

Penny, min akupunktör samt barnmorskan som gjorde KUB hävdar bestämt att jag skall ha kejsarsnitt.

Hur har ni andra resonerat?

• Missne

Hej. Måste bara få beklaga mig lite Det gick inte vägen denna gång för oss . Jag har inte testdag förrän på måndag för kliniken i Riga (dag 14), men Dr D ville att jag skulle ta blodprov redan dag 10 (i torsdags). Fick resultaten igår em och de visade på Hcg<2 IE/l vilket innebär minus. Har inte meddelat kliniken i Riga mitt minus än, vet inte om jag ska det. De kommer att undra varför jag tog test så tidigt. Det är dock väldigt jobbigt psykiskt nu att fortsätta med mediciner när jag vet hur det gått. Samtidigt har ju Riga sagt att jag absolut inte får sluta med några mediciner förrän de säger till. Vad ska jag göra??? Enligt Dr D är det dessvärre inget att hoppas på.

• Missne
    pipperoni skrev 2017-06-10 14:01:48 följande:

Ingen som har någon form av Estradot-plåster liggande? Jag har recept, men de går ju inte att få tag i alls just nu... Har hört att de kommer först i augusti igen.

Vet ni annars om det går att köpa motsvarande plåster i Grekland och vad de i så fall heter där?

Jag har en del med lägre styrka, 37,5 och 50.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!