• Foreverlove

Bådas barn samma vecka..fungerar det bra?

Jag ska flytta ihop med min stora kärlek. Jag har tre barn i åldrarna 6, 9 och 17. Hans barn är 6 och 8.

Vår tanke är att ha alla barnen boende hos oss samma vecka och sen en barnfri vecka.
    Utrymmesmässigt är det inget problem eftersom vi har råd att skaffa en stor lägenhet men det jag undrar är hur det ska fungera?
    Att barnen ska komma överens är väl inte problemet i sig men funderar mest på lite vardagliga saker. 

Det är ju ändå en stor omställning att bo med andra barn även om de gillar varandra..och visst även en ny vuxen.    Det kanske inte är något problem för de flesta? vill bara höra om erfarenheter när det gäller detta. Jag vill så gärna att det ska fungera eftersom jag träffat mitt livs kärlek och önskar inget hellre än att vi kan leva tillsammans. Men barnen kommer såklart främst och det viktigaste är att de mår bra. Kanske nojar jag nu men har vänner som separerat pga av att sammanboendet inte fungerar.

• Svar på tråden Bådas barn samma vecka..fungerar det bra?
  • Foreverlove

Ja långsamt är bra. Tänker absolut inte förhasta mig eftersom det är ett sånt stort beslut att ta.

Det är det ju även om inte barn är inblandade.

Har en tendens att nojja över saker som ännu inte hänt eller ens kommer att hända..

Ska ta det lugnt och se tiden an helt enkelt Glad     

• Foreverlove

Csillag, vad roligt att läsa det du skriver om din syster!

Klart det blir bråk mellan syskon också och det får man ju ta.

Tror också det är viktigt att barnen får lära känna varandra på ett lugnt sätt så får man väl pejla läget.

Sedan beror det väl på hur de vuxna hanterar situationen och barnen förstås och din syster verkar ha en väldigt bra inställning.

I mitt fall har hans x varit väldigt jobbig trots att hon själv är inne på sin tredje man efter separationen. Eller kanske därför? Nåja man kan väl inte få allt..men det sliter ändå på en att få höra om allt tjafs de håller på med, xet och min kille. Tyvärr får man ju ett x lite på köpet..

• Foreverlove

Ja Dahlian visst finns det risk för att det uppstår såna problem du beskriver. Det vore nästan märkligt om man hade uppfostrat sina barn på exakt samma sätt. Men det är ganska stora grejer som man måste diskutera innan hur man gör. Man kan ju tex inte ha olika regler för olika barn vid matbordet tex. Det verkar helknasigt!

Läggdags kan ju skilja sig beroende på barns ålder men i stort måste det vara samma tycker jag.

Tycker vi har samma åsikter när det gäller barnen..men även när jag levde med barnens pappa så blev det ju inte alltid att vi hade samma syn på nattning t ex  .

Det jag älskar med min nya är att vi kan prata om precis allt, även riktigt jobbiga saker.Mitt x blev alltid upprörd och arg när jag på ett lugnt sätt tog upp saker jag ville prata om. Det blev alltid en diskussion som skulle "vinnas", inte att man skulle komma fram till en lösning..helt hopplöst. Men det är därför han är x också..

Det jag menar är om man kan diskutera saker på ett bra sätt när det gäller barnen så blir den biten enklare. Sen tror jag absolut inte det blir enkelt. Men är också inne på linjen att vill man så går det.

Cosinus, tror att det är en vettig ide att de inte har exakt samma hämt och lämndagar, iaf inte till en början. Då blir det ju lugnare  några dagar. 

Det är riktigt roligt att höra olika synpunkter och man måste sätta in sig i olika scenarier..men inte tro att det ska bli på ett visst sätt. Det får ändå tiden utvisa.            

Svar på tråden Bådas barn samma vecka..fungerar det bra?