• Äppelpaj80

Lär du dina barn att tacka för maten?

Ja hur gör ni andra med era barn och hur var det när ni växte upp?

Mina barn börjar bli så stora att det är dags att lära sig detta. När vi äter borta så har vi börjat prata med dem om att man alltid ska tacka för maten.
    Känner väl egentligen att det inte är av samma vikt att de tackar hemma, men är lite kluven i frågan.  
    Känner till viss del att det känns lite gammaldags. Som en ettiketregel som så många andra man hade "förr" som egentligen inte fyller något jättestort syfte, även om det givetvis är trevligt.
    Att inte rapa vid matbordet, eller att plocka undan sin egen tallrik tycker jag är bra och nödvändiga saker att lära sina barn. Men vet som sagt inte om jag tycker att man alltid måste tacka sina föräldrar för maten man äter hemma?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?
  • EvelinasSyster

Nu har jag inga barn än men jag har alltid tackat för maten även hemma, gjorde det reflexmässigt när jag reste mig från bordet. Har dock inga minnen av att mina föräldrar "drillat" mig till det utan de sa säkert några gånger när jag var mindre "och så tackar vi för maten" och så lydde jag  Var inte så bångstyrig som liten 

Kommer nog inte trycka så hårt på att man måste tacka hemma men borta säger man tack för maten i alla fall!

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • La Lola

Självklart!
    Oavsett om det är hemma eller hos nån annan.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tow2Mater

Klart det ska tackas både hemma o borta! Jag brukar själv ofta tacka maken om han gjort maten också, och vice verca.

• Queenie70

Nej, faktiskt inte. Det är inte heller nåt vi ägnat åt oss i mitt föräldrarhem. Det lärde jag mig själv som vuxen.

• alvanova

Vi tackar alltid den som lagat maten. Det gjorde vi redan innan vi skaffade barn. Alltså har sambon lagat mat, tackar jag och vice versa. Det har gjort att dottern tackat för maten så länge hon har kunnat prata - inget som vi behövt lära henne aktivt, hon tackar också om hon får något i nåt annat sammanhang.

Man blir som dem man umgås med helt enkelt...

• MissMarilyn

Jag tycker det är en självklarhet att man tackar för maten. Oavsett om du är hemma eller borta. Vuxen eller barn. Vår tvååring tackar för maten.

• lövet2
    Annat: Vi lär dem inte aktivt, utan vi föregår med gott exempel och de härmar. Vi har aldrig direkt sagt åt dem att de måste tacka, utan det gör de ändå.
  • SeTa

Självklart tackar vi för maten. Den som slavar vid spisen kan väl få lite tillbaka?

• Izap

Sonen säger tack för maten, han är 20 månader. Fast det är inte så mycket för att han ska vara artig utanmer att han ska veta att måltiden är slut.
    Fast dem senaste dagarna har jag börjat köra ramsan "tack för maten den var god, under bordet stod en ko, kon hette Lisa, Lisa börja fisa" och den är kanske inte så artig att köra om man är bortbjuden. :)

• Severus

Hemma bryr jag mig inte När vi är borta så tackar dem för maten Det gör de oftast hemma med, men det är inget krav

Våga Vägra Östrogen
Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?