• Hellobello

Text till John Blund-sång

Hej!
    Jag hoppas att någon kan hjälpa mig - jag söker texten till en barnvisa/vaggsång som min lillasyster fick inspelad på band när hon var liten. Det är en variant av John Blund, medm lite gammaldags text. Jag har för mig att refrängen gick ungefär så här:

"Mamma tror du att John Blund vill komma nu?
    Jag har lagt mig ner och väntar, kära du
    mina händer har hjag tvättat, lagt om tummen som jag stött,
    och jag känner nu att jag är ganska trött.

Jag vill drömma samma drömmen som igår,
    du var liten, kära mor, och jag var stor.
    Tänk vad du var rädd för katten, men jag trösta' dig en stund,
    och så somna' du
    och sedan kom John Blund."

Hoppas att nån känner igen den, för jag vill kunna sjunga hela sången för min lilla ängel

• Svar på tråden Text till John Blund-sång
  • Tingen

Lillemans dag är slut
    leken är nu förbi
    Kinden är het
    och blicken matt
    Mor tror du jag får besök i natt?
    Har jag varit snäll hela dan idag?
    Det är inte så lätt må du tro!
    Mamma, säg till John Blund att jag varit snäll
    och be att han kommer i kväll!
    Mamma, tror du att John Blund vill komma nu?
    Jag har lagt mej nu och väntar kära du!
    Mina händer har jag tvättat,
    lagt om tummen som jag stött
    och jag känner nu att jag är ganska trött
    Jag vill drömma samma dröm än som i går
    Du var liten kära mor och jag var stor
    Tänk vad du var rädd för katten
    men jag trösta dej en stund och då somna du
    och sedan kom John Blund
    Och då somna du och sedan kom John Blund

kan det vara denna??

• Hellobello

Ja! Tack så mycket!

Kom på att jag kan ju en del av nästa vers:

"Mama när jag blir stor,
    större än du tror,
    ska jag köra bil och rida häst
    i Vasaloppet ska jag bli bäst.
    ..."

Men där var det stopp - tror det är något med militär eller gevär, och "..och på byxorna mina revär", kan du eller någon annan möjligen den fullständiga andra versen också? Om jag inte missminner mig tror jag t o m att det finns en tredje...jag är besvärlig idag

• Hellobello

puff - eller vad det nu är man säger när man vill ragga fler bidrag

• Cia o krabaten

LILLFLICKANS dag är slut
    Leken är nu förbi
    Kinden är BLEK och blicken matt

och sen som Tingen skrev. (via var tre tjejer i vår familj )
    Men nån andra vers har jag alridg hört! Mera tack!!!

• Nadine 333

Pappa sjöng den såhär för mig när jag var liten...

Lillemans dag är slut,  leken är nu förbi. Kinden är het och blicken matt. Mor, tror du jag får besök i natt? Har jag vatt' snäll hela dan' idag? Det är inte så lätt må du tro. Mamma säg till John Blund att jag varit snäll, och be honom komma i kväll. 

Mamma tror du att John Blund vill komma nu? Jag har lagt mig nu och väntat, kära du. Mina händer har jag tvättat, aftonbönen har jag läst, och nu känner jag att jag är ganska trött. Jag vill drömma samma drömmen som igår; du var liten kära mor, och jag var stor. Tänk vad du var rädd för katten, men jag trösta' dig en stund.. och sen somna du, och sedan kom John Blund.

Mamma när jag blir stor, större än du tror, ska jag köra bil och rida häst och i Vasa loppet ska jag bli bäst. En stor uniform och ett fint gevär, och på byxorna mina revär ska jag ha när jag går framför slottet i takt i Svea gardet på vakt. 

Mamma tror du att John Blund vill komma nu? Jag har lagt mig nu och väntat, kära du. Mina händer har jag tvättat, aftonbönen har jag läst, och nu känner jag att jag är ganska trött. Jag vill drömma samma drömmen som igår; du var liten kära mor och jag var stor. Tänk vad du var rädd för katten, men jag trösta' dig en stund.. och sen somna du, och sedan kom John Blund. 

• Zynaps

Lillemans dag är slut, leken är nu förbi, kinden är röd och blicken matt mor tror du jag får besök inatt.

Jag har varit snäll hela dan i dag det var inte lätt må du tro mamma sälj till John blund att jag varit snäll och be honom komma ikväll.

Mamma tror du att John blund vill komma nu, jag har lagt mig ner å väntat kära du, mina händer har jag tvättat lagt om tummen som jag stött, å nu känner jag att jag är ganska trött.

Tror du jag drömmer samma drömmen som igår, att du var liten kära mor och jag var stor, tänk att du var rädd för katten och jag tröstade dig en stund sen så somnade du och sedan kom John blund.

//

Så har jag för mig att den börjar håller på och söker texten på WWW

Svar på tråden Text till John Blund-sång