Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Grappa skrev 2013-09-21 08:31:16 följande:
    Jag hatar också dammsugare och brukar sopa med sopkvast och sen moppa. Men mattan kan jag inte sopa och jag orkar inte piska den regelbundet.

Budget... Ja vad kostar en dammsugare, klarar man sig på 5000?
    Absolut! Du har inte funderat på en robotvariant?
  • Pallas
    Agdaa skrev 2013-09-21 20:24:51 följande:

Bara vatten? Räcker det? Jag brukar spreja vatten med lite såpa i men funderar på om det kanske inte är så bra för parkettgolvet? Nån som har bra tips för att bevara golven så länge som möjligt?
    I allmänhet räcker det med vatten, men för olika typer av fläckar/grövre smuts krävs olika typer av rengöringsmedel beroende på vad det är för golv. Fuktmoppningen utför jag inte för att tvätta golven, utanför att damm ska binda sig till moppen. Fläckborttagning gör jag manuellt med trasa innan jag fuktmoppar (vi har vita golv i kök, hall och sovrum).

Har du oljad eller lackad parkett? 
  • Pallas
    Agdaa skrev 2013-09-21 20:55:27 följande:

Jag har vitlaserad lönn så d är ganska ljust oxå så man vill ju gärna ha det rent men vill inte slita ner det i onödan. Så det är lite dilemma med hur ofta man ska rengöra.
    Det som avgör är vad du har för ytbehandling. Det kan vara vax, lack osv

• Pallas

Vi kanske ska köpa hus! Ett eget, som står ute om natten! Whiiiiiiiiiii! Det beror lite på hur mycket det drar iväg i pris, men det var ingen omöjlighet att få lån upp till nästan 2 miljoner. Vi föredrar dock att det hamnar på max 1,5, men det är omöjligt att veta.

• Pallas
    Ms H skrev 2013-09-26 07:46:53 följande:
    Pallas, kul! Ett annat än det ni hyr nu?

ja, det är ett annat. Blir ett rimligare blancolån på detta. Vi har lagt ett bud, men det lär dröja innan det drar igång på riktigt.
  • Pallas

Å här är ingenting under kontroll igen. Har iaf satt på en tvätt och ska försöka engagera familjen i några städprojekt. Det har blivit rejält dammigt och badrummen har ett skick under all kritik för tillfället. Dessutom vill jag röja på utsidan av huset, så att man inte måste sicksacka mellan alla prylar som står och ligger på garageuppfarten.

• Pallas
    FrökenAvig skrev 2013-10-06 20:55:16 följande:
    Här hemma går det lite upp och ner. Jag är sjukskriven för depression och ångest. Mellan varven orkar jag inget och när ångesten börjar komma lite krypande så kan jag få ett väldigt ryck och ta tag i något städprojekt för att trycka undan ångesten. Sist blev källaren rejält röjd så nåt gott för den väl med sej den där ångesten ändå :P
    Känner igen mig i det där en hel del. Dock försöker jag nu kombinera det där med heltidsarbete, två lågstadiebarn och en häst. Går inget vidare...
  • Pallas

Angående strutsars välmående, så har jag köpt hö av Sahlin i många år och kan intyga att hans fåglar har det jättebra!

• Pallas

BMW:n filterservad och Seaten har fått ny kamrem och vattenpump. Jag har också rensat ogräs på uppfarten, gullat med hästen och klippt barnens hår. Dock inte städat så mycket. En mycket revolutionerande grej är dock att jag plockat undan allt skräp och alla verktyg från bilmekandet till rätt ställen! Plötsligt händer det!

Nu har jag sovit alldeles för litet och laddar för ett 12-timmars solopass på jobbet. Hade förträngt det. 

• Pallas

Nu jäklar har vi köpt hus! Nu börjar tokröjning delux - inte en pinal som inte behövs eller älskas ska följa med i flytten!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!