Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Linn77 skrev 2013-04-04 10:34:49 följande:
    Och jag behöver fortfarande göra mig av med massor för att få en känsla av rymd här hemma. Det är fullproppat överallt och jag ser fram mot att fortsätta decluttra ett steg i taget.

Ta bara en sån sak med att få plats med kläderna, tidigare behövde jag inte tänka på det, jag hade 9 garderober, en egen klädkammare plus två byråar. Då kunde jag vika mina t-shirts hur jag ville, det fanns ändå plats över Glad

Men det är faktiskt skönt att få göra sig av med saker och att bara spara på det jag verkligen vill ha kvar. Problemet är att det tar tid men jag har som målsättning att bli klar under detta år, så det får ta tid. Ett litet steg i taget du vet Flört

Men som sagt, vi är inte trångbodda egentligen, problemet är att det finns dåligt med förvaringsutrymmen  och att det är en omställning att flytta till en så pass mycket mindre bostad. Men det positiva är att det är himla mycket mindre att städa Skrattande
    Då måste fullproppandet vara nån annanstans än dä du fotar, för på dina bilder är det verklingen inte det minsta fullt med grejer. Dessutom är det grym ordning på varenda pinal!
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-04-04 11:20:57 följande:
    Ha ha, jag är avslöjad! Flört

Ärligt talat så arbetar jag mig igenom ett skåp i taget och fotar när jag är klar.
    Jag vill inte ha saker staplade på varandra i skåpen utan mitt mål är att det ska finnas utrymme och att också märka upp var sakerna ska vara (maken har önskat sig en karta också men där går min gräns, ha ha. Han har jobbat så mycket sedan flytten hit att han fortfarande har svårt att veta var olika saker finns någonstans)

Det enda rum som är absolut helt färdigdecluttrat är badrummet, där har jag inte en enda onödig sak och där är förvaringen numera bra och varje sak har sin egen plats.
    Och både köket och vardagsrummet är på mycket god väg att bli färdigdecluttrade också, ett litet steg i taget.

Jag har bestämt mig för att försöka decluttra och få rejäl ordning på ett enda litet område åt gången när vi är i den zonen och jobbar varje gång. Så denna vecka blir det linneskåpet i hallen som ska fixas.

Just nu är dom största problemen här hemma:
    alla våra kläder, här krävs en gallring och säsongstänkande (dvs packa undan vinterkläder nu till våren etc) alla mina böcker (har fortfarande 9 ouppackade flyttkartonger med böcker så det krävs rejäl rensning), samt att vi har hela vårt källarförråd fullproppat med flyttkartonger och andra prylar - det är så illa att grannen erbjöd sig att vi fick stoppa in saker i hans förråd när han såg makens kämpande med att stuva in kartonger på varje kvadratcentimeter. Alla dom kartongerna som finns i förrådet ska tas upp i lägenheten en åt gången och decluttras. Jag kommer inte ens åt dom saker som jag vill ha. T ex lyste påsklådan med sin frånvaro nu när jag skulle påskdekorera lite här hemma, den står någonstans i det stora mörkret i förrådet. Och än värre är att jag inte ens vet vad som finns i alla lådorna eftersom jag inte var med när dom ställdes in där. Och jo, jag märkte upp kartongerna noga vid flytten och skrev även vilket rum dom skulle till men som sagt, jag var inte med och nu är det så fullproppat där att det inte går att se vad som finns. Och rätt ofta kommer jag på att jag saknar olika saker som t ex har jag inte hittat brödrosten sedan flytten, den finns säkert i en kartong i källaren ihop med andra köksprylar, suck... Ja, jag tror att du förstår problemet. Det är mycket kvar att göra här hemma med andra ord. 
    Jag har självklart förstått att de delar av hemmet som du fotar och skriver om är de som är (rättså) färdiga. Vi kanske ska starta den där stänga gruppen, så att vi kan få se dina före-foton också  
  • Ms H
    81missan skrev 2013-04-04 11:29:08 följande:
    Innan vi "blev med" radhus bodde vi, 2 vuxna och en 1åring, i en tvåa på drygt 60kvm + fin uteplats mot garaget. Jag trodde jag skulle sakna tvättstugan (låg granne med vår altan) men nej då, jag vande mig fort vid att kunna tvätta vid behov, särskilt när nr 2 kom!
    Det som är så jobbigt med en liten yta är att det blir stökigt på en gång, så jag förstår Linn77 som enligt er verkar ha ordning och reda på grejorna, det hade inte vi! Soffan var belamrad med kläder, sovrummet kunde man knappt passera för alla möbler; dubbelsäng, spjälsäng, databord och 4 byråer! Men min kollega slår nog det: Dom har bott (och bor) 2 vuxna o 4 barn på ca 90kvm. Från början sov alla i samma rum, men nu har dom gjort fler sovrum, på samma yta! Imponerade.

Jag har en bekant som just flyttade med sin familj (2 vuxna, 2 barn under 4 år) till en normalstor tvåa. Minns ej hur stor yta, men de flyttade från en etta på 36 kvadrat...
  • Ms H

Vilken rolig autokorrekt du fick till sholof :) Ja, jag håller med, kan inte du skapa en?

• Ms H

81missan: vad är det för mått på väggen ni tänkt att ha till garderober? Vilket typ av rum är den i?

• Ms H

På tal om vikning så lärde en vän mig ett (för mig) nytt sätt att vika sina plastkassar (typ ICA-kasse) för att de ska ta mindre plats vid förvaring. Har ännu inte utvärderat om jag tänker orka med detta dock =)

1. Släta ut kassen
    2. Vik kassen på mitten, på längden. Vik sedan på mitten igen.
    3. Börja nerifrån, vik upp det ena nedre hörnet mot den motsatta långsidan, så att en uppvikt trekant bildas.
    4. Vik upp trekanten, fortsätt sedan med trekanter hela vägen upp. Gör så att det blir relativt hårt.
    5. Avsluta med att stoppa in handtagen i den springa som bildas.

Har man ont om plats, och dessutom får in snitsen på vikningen, så kanske det är en bra grej...
  • Ms H

Plockar lite i min garderob och inser att mina galgar är sunkigt dammigt

• Ms H
    Chianti skrev 2013-04-05 13:07:40 följande:
    Åh, jag hittar inte det inlägget, nån som kan hjälpa mig?

Om jag inte missminner mig, så är det i Linns blogg.
  • Ms H
    81missan skrev 2013-04-05 18:36:59 följande:
    Linn77: Vi har ett helt förråd i källaren, drygt 20 kvm, där vi förvarar dom kläder som vi inte använder (och en hel del annat). Vinter/sommar/gravidkläder, urväxta barnkläder m.m. Vi har även en garderob i hallen där vi har mina finare kläder/arbetskläder förutom ytterkläderna, men ja, annars är det inte mer än så.

Ms H: Om vi ska ha en helvägg så blir det i vårt sovrum.
    En del av kruxet (som var anledningen till att dom förra ägarna köpte garderober med 30cm djup, inte 40 som jag skrev) är att det bara är 70 cm mellan vägg och dörrar. Mitt på väggen sitter just nu en mkt fin spegelvägg som jag funderar på om man kan ha kvar och gömma bakom ev skjutdörrar. Skjutdörrarna skulle ju lösa problemet med det trånga utrymmet. Hela väggen är drygt 3,5m så det skulle bli väldigt mycket mer förvaring om vi byggde in hela med garderob! Vad skulle vi göra med allt utrymme, vad skulle vi förvara där?

Jag förstod inte riktigt det där med 30, 40 och 70. Om det är skjutdörrsvariant av garderob ni är ute efter så tror jag att Elfa är hyfsat billiga. Finns bland annat på Bauhaus.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!