Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

angio101 skrev 2013-03-18 14:49:00 följande:
    Idag tänker jag påbörja projekt "flytta in i biblioteket".

Vi bor i en trea och har just nu ett rum som bibliotek, vardagsrummet samt sovrummet där vi alla sover. I praktiken bor vi i en tvåa då biblioteket mest används som lagringsplats för allt och ingenting samt 6st 80cm, 1st 90cm och 1st 60cm breda höga Billybokhyllor fulla med böcker. Sovrummet huserar mig och min man i en dubbelsäng, två spjälsängar, en byrå med barnens kläder som extraknäcker som skötbord (60x120cm) samt en vanlig lös 60cm-garderob med mina kläder, det är trångt med gångar på 30-50cm mellan sängar, spjälsängar och väggar. Mannens kläder ligger i en byrå i biblioteket.

Från början var tanken att biblioteket skulle bli barnrum och alla bokhyllor flyttas ut i vardagsrum och vårt nuvarande sovrum, men vi har tänkt om och beslutat att vi vuxna flyttar in i biblioteket och sovrummet blir barnrum. Mitt första steg kommer att bli att kondensera ihop mina böcker så att jag kan få tre 60-hyllplan lediga i en Billy-bokhylla för mina kläder (har rensat hårt bland mina kläder så borde klara mig på det). Vi har två dörrar till biblioteket, en vanlig 80cm på väggen mot köket där det står tre vitrinskåp på kökssidan och täcker dörren och en 60cmdörr mot vardagsrummet, vilket innebär att vi får inte in sovrumsgarderoben i biblioteket, därav denna lösning. Just detta att ha mina kläder i samma rum som barnen har gjort att jag tyckt det vara svårt att lägga fram morgondagens outfit, vill inte gärna in och tända och rota när de äntligen sover.

Nej, nu ska jag passa på medan de små liven sover.
    "I praktiken bor vi i en tvåa då biblioteket mest används som lagringsplats för allt och ingenting"

Det låter som att du/ni har en hel del decluttrande framför er! Lycka till, hoppas att lösningen blir bra. 
  • Ms H

Linn: Din blogg gör mig nyfiken på din t-shirtsvikning... Håller sig plaggen oskrynkliga? Hur blir det när man plockat ut ett antal tröjor för användning (utan att fylla på med nya, håller sig lådan snygg och i ordning ändå?

För det som är nyfiken på vad jag pratar om; http://linnidag.blogspot.se/, inlägget från idag 18 mars. 

• Ms H
    Linn77 skrev 2013-03-18 19:06:38 följande:
    Jag har använt detta nya sätt att vika t-shirts på i drygt två månader nu. Och jag är supernöjd!
    Det är en sån där riktig aha-upplevelse när man inser att man har gjort fel i alla år..

Jag tycker inte att dom blir skrynkligare än annars.

När man ska plocka ut en tröja eller stoppa i en annan tröja så får man se till att göra ett litet mellanrum med hjälp av ena handen. Svårt att förklara men jag hittade ett klipp på nätet som jag försöker lägga upp till dig här 

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded...

Hoppas det funkar så att du får se hur himla smart detta är.

Som sagt, det tar bara halva utrymmet mot tidigare i byrålådan och man ser alla tröjor samtidigt och slipper rota runt för att hitta just den tröjan man är ute efter. Maken var lite fundersam först när jag hade vikt om alla hans t-shirts men nu är han lika nöjd som jag är.  
    Jodå, läken funkade. Frågan är om det går med mina, mycket mindre och sladdrigare tröjor/linnen. Får testa nån gång. Fast... jag har iofs inte mina tröjor/linnen i byrålådor utan i rätt grunda trådkorgar. Men måste testa ändå Tyst Dock måste jag säga att jag tycker att det där t-shirtvikaren ser extremt opraktisk ut och att det inte blir speceillt bra när hon viker med den Tungan ute  
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-03-18 19:57:26 följande:
    Ha ha, ja, alla är vi olika. 

Egentligen gillar jag inte denna typ av prylar men eftersom jag viker alla våra t-shirts, såväl långärmade som kortärmade och linnen så tyckte jag att det var värt en hundring att få jobbet att gå snabbt.

Maken byter till en ny t-shirt varje dag och vi har som bäst en tvättid varannan vecka, så då blir det en himla massa vikandes på en gång och då är denna pryl praktisk att ha, det går snabbt som attan, och man kan nästan göra det med bara en enda hand.

Och bäst av allt, alla t-shirts blir exakt lika stora vilket gör att det ser snyggt ut i lådorna, vilket tilltalar strukturfascisten i mig och därför fick det vara värt en hundring som jag dessutom hade fått på iphonen som sån där gratiswrapp. Så det kostade gratis så att säga.  Me like! :)

Vad är det för mått på vikaren? Antar att det mått som är mest intressant är på den över plastbiten i mitten, dvs den som alltid ligger kvar (inte viks upp).
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-03-18 21:35:00 följande:
    Vet inte om måtten står på Clas Ohlsons hemsida? Här hittar du den klädvikare som jag köpte iaf:

www.clasohlson.com/se/Kl%C3%A4dvikare/Pr34981...

När man har vikt tröjan i tröjvikaren så viker jag den en gång till som så på videon för att den ska få plats på höjden i byrålådan.

Plastbiten i mitten, som ligger kvar, har måtten 23,5 cm på  bredden och 29,5 cm på höjden.
    Det innebär alltså att t-shirten blir 23,5 cm bred och ca 15 cm hög, om jag inte har räknat alldeles galet.  

Nope, tittade före jag frågade. Tack för måtten =)
  • Ms H

MrsIce: godislåda modell stor då? Brukar gå att få sånna i godisbutiker.

• Ms H
    mrsIce skrev 2013-03-19 08:47:51 följande:
    Någon som sitter inne på idéer om bra äggförvaring till kylskåpet? Vi äter ganska mkt ägg här hemma och brukar åka till en gårdsbutik och köpa ekologiska ägg (60 st på en gång när vi ändå är där). Dock luktar kartongerna man får med riktigt dåligt (mögel?) så det är ju ingen doft man vill ha i kylskåpet direkt.

http://www.ghcampingshop.se/agglada-i-plast-10agg/309-0
  • Ms H
    Analoga skrev 2013-03-20 09:05:41 följande:
    Det måste vara något "fel" på mig   Var ju så taggad för ett par veckor sen, började rensa papper. körde 15-minuters-perioder - men nu har det "stagnerat" igen *suck*    Högarna jag börjat sortera ligger där de ligger. "Hinner" aldrig eller kanske framförallt "orkar" aldrig ta tag i dem....  Allt känns så övermäktigt när jag ser alla "röror" runt om i bostaden...vet att man inte ska tänka så men det är just det jag gör. "Rörorna" suger energin ur mig. Ibland känner jag att jag skulle behöva en "rensningscoach" som kommer hem till mig. Undrar om det finns såna? Drömmer

Nejdå, det är inget fel på dig! Kan det vara så att du gick ut för hårt och hade för höga förväntningar på dig själv? Det finns en poäng med Babystepsen. Jag tycker också att det är viktigt att bestämma när jag ska göra det jag ska göra och vad jag menar med att jag "uppfyllt" det. Alltså, inte tänka "jag ska göra det här i 15-minutersperioder" utan "varje dag efter att middagen är bortdukad ska jag göra EN 15-minutersperiod". För mig blir det mycket tydligare och enklare. 
    Kanske skulle det i nuläget kännas bättre för dig i nuläget att ta dina 15-minutrare (eller 7-minutrare) med att ta tag i de högar du har sorterat upp. Eller att du väljer att inte titta på "alla rörorna som ligger överallt" utan fokusera på "röran på byrån (inte i, inte bredvid, bara på) i sovrummet ska bort". När röran på den byrån är borta kan du lägga 2 minuter per dag till att hålla den borta och de övriga 13/7 minutrarna på att röran på golvet bredvid samma byrå ska bort.
    Ett till tips är att börja med röror som syns, inte de i skåpen/lådorna/förrådet. Då kommer du att SE resultatet mer och därefter ha motivation attta tag i de gömda rörorna.

Jag kan vara din rensningscoach Flört Var bor du?    
  • Ms H
    Analoga skrev 2013-03-20 11:01:37 följande:
    Ha ha Jag bor i Eskilstuna kommun. Du då ?

Tack för bra förslag! Jag suger åt mig allt   Smart oxå att börja med det som syns!  Ska försöka kravla mig ovanför vattenytan igen  

På andra sidan sjön Flört Om du vill skulle jag kunna komma över och peppa dig nån dag. Om inte annat för att det blir roligare.
  • Ms H
    Pallas skrev 2013-03-20 14:15:13 följande:
    Nu gav jag upp hoppet om att maken skulle ta ned adventsstjärnorna i köksfönstret som jag bett honom och gjorde det själv.

Tror jag ska göra ett seriöst försök att få med alla på en-kvart-om-dagen-röj. Om det lyckas blir det ju totalt sett en timmes städning om dagen. Är det oetiskt att ställa ultimatum och tvinga dem? Jag kan leva med att vara arbetsledare, men det här med att jag ber om hjälp och det bara ignoreras tär så förbannat på mig. Min upplevelse är att det är mycket enklare känslomässigt att bo ensam och behöva göra allt, än att bo med någon som sviker hela tiden.

Nej, det är inte det mista oetistkt. Men kanske ska de få välja lite (inte helt Flört) själva vad de vill göra. Du kanske kan ha en lång lista där de får välja det som de själva prioriterar högst.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!