Inlägg från: hon mot strömmen |Visa alla inlägg
  • hon mot strömmen

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Ms H skrev 2014-03-15 23:28:07 följande:
    Använd varmt vatten och bikarbonat istället för att köpa propplösare på flaska. Mycket bättre för miljön =)

Har använt många liter kokande vatten igår men tyvärr så räcker inte det denna gång. Måste ta till andra resurser.
  • hon mot strömmen
    Ms H skrev 2014-03-16 08:57:00 följande:
    Fast har du kombinerat det med bikarbonat?
    Har använt mig av alla husmorsknep, så nu blir det propplösare.
  • hon mot strömmen

Nu är köket i ordningen efter proppen i avloppet. Har plockat upp det lilla som låg och skräpade på golvet. Tvärtorkat av badrummet, kört någon maskin tvätt som är vikt och inlagd i skåpen.

Kan bara säga en sak:

Vilken skillnad att tvätta med en 8kilos maskin. Aldrig mer en mindre maskin. Istället för tvätta 5 omgångar då blir det bara 3 omgångar. Känns inte som ett oöverstigligt berg längre.

• hon mot strömmen
    81missan skrev 2014-03-16 20:55:39 följande:
    Såg precis att det är sovrumsvecka. Kanske lägligt att ta itu med madrasser m.m. Vi har två enkelsängar så det samlas en hel del mellan dom, damm, hår (förstår inte hur det kommer dit) och annat skräp. Hur gör ni när ni städar sängarna mer noggrant?

Har en bäddmadrass för dubbelsäng på två enkel sängar, då minskar risken för skit mellan.
  • hon mot strömmen
    81missan skrev 2014-03-16 21:19:44 följande:
    Vi har inte velat ha det för det blir så bökigt om man bara vill byta på ena sidan, om det av någon anledning blir blött eller så. Nu .när barnen börjar bli stora så kanske vi så småningom byter eller så väntar vi tills det är dags att byta säng. Hur länge håller dom eg?Är det bara 10 år? Vet inte att mina föräldrar bytte under tiden jag bodde hemma, men jag vet ju inte allt:)

Är det inte jobbigt att bädda, eller blir det kanske mindre bök?

Jag använder underlakan som är för dubbelsäng. Då slipper man lakan som inte ligger på plats. Vi har bara haft såhär så jag vet inte.
  • hon mot strömmen
    EMTP skrev 2014-03-17 19:03:59 följande:
    Jag har en svacka...

Dag 17 med ren diskbänk (halleluja för det iaf). Det har skett enorma framsteg runt om i huset. I helgen rengjorde vi under diskbänken, jag rengjorde köksfläkten (inte gjort sedan 2011), rensade ur kryddor (bäst före 2005 och framåt) och skrubbade rent kryddhyllan. Och så skruvade vi ihop en ny förvaringsmöbel till hallen... Och tvättade och lade in kläder...

MEN DET GÅR SÅ LÅNGSAMT!! :( Ser bara hur mycket som är kvar att göra överallt, och har dessutom fuskat lite med 5-minute room rescue, vilket jag verkligen behölver komma igång med igen. Hamnar i fällan att göra lite här och lite där istället, och då syns inte resultatet på samma sätt... Och man får ju plocka HELA TIDEN. Fasiken att man inte bara kan städa en gång så är det färdigt sen.

Gravid i vecka 31 också, ¨så känner både av tidspressen och foglossningen...

Mannen är däremot överlycklig och tycker att den där sidan borde få ett pris av något slag. Vi har aldrig haft en ren diskbänk i 17 dagar i rad.
    Divahd skrev 2014-03-17 19:28:14 följande:
    Samma här det går långsamt!
    Har kommit på att timglaset som är på 3 min som jag fick av jobbet förra året går att använda till room rescue!
    3 min plock i varje rum = 5 rum på en kvart!!!
    Om man tar detta för fort så åker man ner i en djupare svacka och då är det tungt att ta sig upp igen. Därför är det viktigt att skynda långsamt, skulle du åka ner i en svacka så är det lättare att ta sig upp där ifrån. 

Alla här har hamnat i en svacka pga att man har snabbat på allting helt i onödan. Känner man att man har ett flow så ska man självklart rida på vågen just då. Annars ska man vara nöjd med det man har gjort.

Just den saken är det svåraste med allt, att vara nöjd med det. 

När man hamnar i en svacka måste man backa tillbaka ett par steg och börja om igen. Men en sak kan jag lova, att ni är inte ensamma om just den här känslan!

• hon mot strömmen

Hemmet är i bra ordning, en hot spot är gjord. En till är på väg bort, tvättmaskinen snurrar och jag har vikt och lagt bort det som är rent. Hurra för mig B-)

• hon mot strömmen

Huset har sett ut som ett smärre, bombnedslag sedan gubben kom hem i torsdags. Tog tag i det nu ikväll medans jag skickade honom att lägga den yngsta. Får nog ta ett snack med honom igen, har märkt att när han är hemma så blir det tyvärr sämre ordning. Så ska det inte behöva vara anser jag.

• hon mot strömmen

Just nu känner jag för att släppa på den ordning jag har här hemma och bara låta det förfalla igen. Lusten, viljan och orken är helt åt skogen.  Men jag vet hur jobbigt det är och komma tillbaka igen till den nivån jag har lyckats skaffa mig. Får väl plåga mig själv att göra en del innan det är dags för sängen. *suck* gnällkärring jag vet....... Step back in time finns det väl en låt som heter, ska nog googla den och följa rådet att ta några steg bakåt. 

So long until I'll be back with new energy and that kind of stuff..............bye.........bye.......

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!