Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Linn77 skrev 2013-02-25 13:27:28 följande:
    Håller nu på att läsa ikapp och ser att Ms H är lika klok som alltid!

Jag håller med eftersom jag tycker det är lättast att börja med sånt man inte har några känslomässiga anknytningar till. dvs. rent skräp är lättast att slänga bort.

Och man kan aldrig få ordning hemma om man inte börjar rensa i röran och göra sig av med onödiga saker som dom flesta av oss har.

Gillar också tipset om att köra i 15 minuter åt gången, då hinner man inte bli slutkörd utan tycker fortfarande att det är roligt att hålla på. Och många små kvartar blir en himla massa timmar när det har gått några veckor eller månader.

Ett annat tips som jag gillar från FlyLady är 27 fling boogie, dvs att gå igenom hemmet eller rummet och samla ihop 27 saker som du kan slänga, sedan 27 saker som du ska lägga tillbaka på rätt plats och till sist 27 saker som du kan skänka bort. Tycker man att det är tufft? Börja då som Ms H säger - starta med det som kan slängas eftersom det är dom saker du bryr dig minst om.

Nej men oj viljen komplimang Skäms Tack! Glad

Kan förresten berätta att i inspiration av din blogg Linn, så har jag nu märkt upp lådorna i min frys med vad som finns i dem. Jag har haft "projekt äta ur frysen" ganska länge nu och har då också sakta men säkert sorterat så att lådorna innehåller 1-3 olika typer av matvaror. Himla skönt att slippa rota överallt varje gång man ska ha nått och med dymolappar på lådorna kommer jag i fortsättningen bara behöva öppna en låda för varje sak jag ska ta fram, underbart! Lite småplock återstår dock som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med, men det ska vara klart när sportlovet nått sitt slut.  
  • Ms H
    Pallas skrev 2013-02-25 13:43:05 följande:
    Välkomna alla nya! Heja på!

Jag har fastnat i allt-eller-inget igen, behöver lite pepp och förslag på vad jag ska börja med (förutom shine the sink) 

Men jag slår vad om att jackan hänger på sin plats Flört Jag tycker att en hyfsat undanplockad hall och ett relativt rent badrum är det viktigaste. Kanske ska börja med en SaS och sen en kvart roomresque i hallen?
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-02-25 13:55:40 följande:
    Du är så värd komplimanger!
    Jag tycker att du ofta kommer med kloka tips och tankar som hjälper oss alla här i tråden.

Vad roligt att du fick inspiration från min blogg och ännu roligare att du också har projektet att äta upp sakerna i frysen för det har jag också just nu :)

Det är märkligt vad lite inspiration hjälper oss att komma igång med olika saker.

Jag är så glad att jag hittade denna tråd för den ger mig så mycket inspiration och kraft!

*rodnar*
  • Ms H

Jag vill byta en gång i veckan, men ofta blir det varannan och ibland ännu mer sällan.

• Ms H

Härligt mrsIce!

Jag har inte rört ett finger hemma idag (som rätt ofta, pga sjukdom) men ligger just nu och samlat kraft för att orka laga en sen middag.

• Ms H

Det går inte nå bra med middan för min del (det skulle stå "samlar" i mitt förra inlägg, inte samlat).

• Ms H

Pallas, det händer här med (minus det där med kaninen).

Ursäkta lite offtopic, men jag är ny i bloggläsarvärlden. Följer numera bland annat Linns blogg med stort intresse, men undrar lite över detta med kommentarer... Om jag kommenterar och bloggaren svarar mig, då får väl jag inte veta det? Är det meningen att man ska komma ihåg vilka inlägg man kommenterat och gå in igen och kolla om det getts nån respons?

• Ms H

Tack Linn. Det blev svampstuvning på macka, därefter hallon med grädde. Idag får det nog bli matlåda.

• Ms H

Rushmore: det var en maffig lista. Inga babysteps här inte :) Hoppas rutinerna passar er.

LitenBlomma: jag har ett enpersonhushåll.

Linn: nja, tyvärr ingen större skillnad idag. Stått lite för många saker på min agenda, då blir jag extra dålig på kvällarna. Imorgon blir det lite lugnare iaf, avbokade dessutom träningen till förmån för mer vila.

• Ms H
    Linn77 skrev 2013-02-27 21:37:37 följande:

Klokt av dig att lyssna på kroppen och vila istället för att träna! Hoppas att vilan ger resultat nu!

Nja, hoppas inte på för mycket. Jag är tyvärr långvarit sjuk. Men ja, lite piggare än jag är nu borde jag kunna bli.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!