Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
För första gången tog jag bilder för att kunna visa om ni vill se :) Eftersom jag inte vet hur man får in bilder här får jag skicka länken till bloggen!
lottaochfamiljen.blogg.se/2012/february/plock...
Hit kommer det folk i eftermiddag och jag panikstädar, men inte i panik, om ni hajar? Går här och plockar och röjer lite. Badrummen tog jag i går efter jobbet, fy fan vad skönt! Nu slipper de vara nytorkade och blöta som de brukar när gästerna kommer, haha.
Nu ska jag fixa till vardagsrummet, damma och ta fram dammsugaren. Köket är fint på bord och bänkar. Det här var en riktigt skön känsla!
Härligt jobbat av er alla! Även om det känns motigt så hänger ni kvar, tar ett andetag och fixar det. Underbart! Själv har jag kommit till ett skede då det inte heller gör något om jag avviker lite från vanan, jag tar ändå upp den igen snabbt.
Jag har ju lite hälsoproblematik i botten och måste ibland prioritera sömn framför städrutiner, men det gör inget nu. Förut blev det liksom aldrig av om jag inte gjorde det på en gång, nu tar jag det direkt när det är möjligt igen.
I dag tänkte jag följa Surtants linje och köra på med garderoberna. Barnens garderober behöver omstrukturering av hyllorna och kanske tom fler hyllplan. Makens garderob behöver det också flyttas om lite hyllplan och stänger i för att det ska bli bra. Kanske vi även ska ge oss på att rensa ur barnens leksaker, om jag kan få med mig dem på det. De är duktiga på att rensa.
Apropå barn måste jag förresten fråga: hur har era barn reagerat på den här förändringen ni gjort? jag märker skillnad på mina. De påminner varandra om att hänga upp kläder, ställa undan skor, ta bort tallrikar och bestick, slänga skräp osv. De kommenterar också ofta "vad fint du gör!" osv.
Fantasia: Du kanske inte ens behöver sätta 30 minuter som mål? Sätt 15 om det känns lättare och sedan kan du köra på lite extra om andan faller på. Ofta händer det ju att man får upp ångan när man väl börjat, men att ett för stort mål känns övermäktigt så man drar sig för att börja. Jag är också så där trött på kvällarna, men jag jobbar skift, så jag kan hålla på på dagarna ibland. Ta bilder också! Även om du inte vill lägga ut dem offentligt, så kan du titta på dem och se skillnaden. Det peppar iaf mig.
Välkommen kaosmamma!
Här har det blivit stalljobb (pållan fick nya dojor), en tvätt och ett köksrens och inget mer utöver en lång middagssovning. Nåja, sakerna springer ingenstans och det var nödvändigt att sova i kapp lite. Få se vad jag kan hitta på när jag är ledig på onsdag och torsdag! På fredag jobbar jag ett maratonpass igen, jag ser INTE fram emot det!
Kära vänner, stöttepelare och medstädare. Ni har nu hjälpt mig till en punkt som jag trodde var snudd på omöjlig - nu är det officiellt:
Att plocka bort allt i köket på kvällen har blivit en rutin.