Inlägg från: mrsIce |Visa alla inlägg
  • mrsIce

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Här blir det årets första panikstädning idag! Vår RUT kommer kl 13 och det är (tyvärr) långt ifrån ordentligt undanplockat. Men eftersom köket redan är färdigt (och det brukar vara det som tar mest tid) och det inte är smockat med grejer överallt så ska det förhoppningsvis gå ganska snabbt. När det är klart ska jag med gott samvete krypa ner i sängen igen...

• mrsIce

45 min tog det och huset är mer än redo för RUT! Det är nästan så att hon kommer att tro att hon kommit fel, för det är inte ofta det är såhär undanplockat i vårt hem

Om ryggen pallar så ska jag även ge mig i kast med att sätta upp nya lampor, annars får det vänta ett par dagar till alt sätta maken på det

• mrsIce

Schnappi: De gör ju såklart allt man vill att de ska göra, men det vi har kommit överens om är:
    Städa båda badrummen grundligt (tar duschväggar, badkaret osv).
    Dammsuga och våttorka alla golv.
    Dammtorka alla plana ytor samt dörrar och lister.
    Städa köket, torka av kyl och frys utvändigt samt alla skåpluckor. Hon diskar även ev disk som står framme.
    Tömmer alla papperskorgar och sätter i nya påsar.
    Bäddar sängarna (bäddar även rent om man lägger fram nya lakan)
    Ta köksfläkten (filtret) samt ugnen vid behov...

Hon gör säkert mer men det är det jag kommer på just nu (är inte så duktig på att städa själv, så jag vet ju knappt vad som behövs göras, haha). Vi har städning 4 h/ varannan vecka året om samt 2 fönsterputsningar (à 8h/gång inte undra på att man aldrig gör det själv...) och betalar 1850 kr/månad efter RUT-avdrag. Enligt mig de bäst spenderade 1850 kr varje månad! Så skönt att veta att det iaf blir RENT varannan vecka! Hemma hos oss kommer vi annars bara så långt som att plocka undan.

• mrsIce

Vårt hus är på nästan 200 kvm, men skall enligt de som vet ändå vara ganska lättstädat (vi har en väldig oordning men inte mkt prydnadssaker). Hemma hos oss så gjorde de en storstädning först och sen avgjorde de hur lång tid det skulle ta att "veckostäda" huset. Är som sagt fantastiskt med RUT (som just åkt här ifrån, luktar så fräsch och gott), så känner man att man har råd så rekommenderar jag det varmt! I början kändes det lite konstigt att ngn annan skulle städa hemma hos en, men nu efter nästan 2 år så är det inget jag reflekterar över

• mrsIce

Woooii! Klarade av ett storbak av kanelbullar igår och ändå är det rent och undanplockat på diskbänken och i köket, tror aldrig det har hänt faktiskt!

I morse tog jag även och rensade ur ena badrumsskåpet på gamla flaskor, burkar och annat skräp, ngt jag tänkt göra så länge!! Diskmaskinen är igång och jag ska strax slänga in dagens tvätt i maskinen. Detta passar mig perfekt, även om jag liksom fler tar det betydligt långsammare med mina babysteps än flylady!

• mrsIce

Här går det låååångsamt framåt. 3 veckor och jag är ff på shina sinken Men jag räknar shina sinken som "hålla en helt fläckfri och undanplockad bänkskiva och köksbord", så jag är rätt nöjd ändå. Har 2 veckor kvar till bf, så min ork är väl inte på topp den heller, men planen är att lägga till S

• mrsIce

Jag har fallit ur spår lite men ska försöka ta mig tillbaks till banan igen! "Skyller" på vårt lilla tillskott som kom i söndags, men det är hon såklart värd

Så här blir det tillbaks till att shina sinken samt en maskin tvätt om dagen! Nästa grej jag tänkt lägga till är att plocka upp stora tjejens leksaker på kvällen, så att man iaf vaknar till ett upplockat golv! Att jag numer bår golvet igen är ju en klar fördel för att det ska funka, haha

• mrsIce

Tack snälla ni! Hade gärna spenderat dagarna med att snosa bebis för det är så mysigt, men har "tyvärr" upptäckt att jag mår väldigt bra av att ha det undanplockat runt omkring mig. Jag saknar dock plocka-undan-direkt-genen, så jag försöker babyssteppa mig till nya vanor. Fortsätter jag inte nu, så kommer jag säker glömma bort va skönt det är med undanplockat och hemmet lär förfalla igen... Men med babysteps hinns bebissnoset med oxå

• mrsIce

Mitt hem har blivit ett riktigt stökigt inferno Bergvärmepumpen krånglar och reparatören kommer idag, vilket resulterade i en panikstädning av vårt värsta hotspot, tvättstugan! Nu är tvättstugan helt utrensad, men allt som fanns där inne ligger nu utspritt över resten av huset... Försöker se det från den ljusa sidan, tvättstugan är städad och chans finns att det blir ordning där inne ngn gång, men just nu stör jag mig på det kaos som råder här hemma

En tur till BVC på schemat först, sen får jag nog köpa med semlor och ha som morot för att iaf få undan allt stök i köket, önska mig lycka till

• mrsIce

Åh, såg att Coop har 30% på sitt elfa sortiment denna vecka, äntligen kan jag shoppa loss och få ordning på garderobsförvaringen!

Vi har bott i vårt hus i 5,5 år, men det är först för 1 månad sen som rummet där garderoben finns blev klart, inte konstigt att det är sån oordning hemma hos oss

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!