Inlägg från: Tallkotte12 |Visa alla inlägg
  • Tallkotte12

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Luktärten skrev 2012-01-06 21:10:15 följande:
    Tack Connect för att du tog initiativ till denna tråd.
    Instämmer till fullo!!
  • Tallkotte12

Försöker också hålla mig undan listorna. Är überbra på att skriva listor i vanliga fall, men just städningen vill jag få in som en normal rutin istället för nåt jag måste göra för att det står på en lista...

• Tallkotte12

Här hemma är diskhon och köksbänkarna fortfarande rena!

Har insett att om det bara står 1-2 saker på köksbänken istället för 10 så ser jag verkligen det som står där och har mycket lättare att plocka undan det.

Idag passar vi dessutom på att putsa silverbestick (vattenbad med alumiumfolie och salt alltså). Maken fick ett gäng nysilverbestick för många år sen som legat i en kökslåda sen dess och har enorma beläggningar... Men nu så ska de bli rena och invirade i plastfolie!

• Tallkotte12
    Chianti skrev 2012-01-08 16:33:09 följande:
    Jag använder mina silverbestick varje dag istället för att ha dem välputsade och gömda i en låda. Lite vardagslyx tycker jag. :)

Nån mer än jag som inser att det finns hot spots i lådor och garderober också? jag har en låda där all möjligt skräp samlas, en sån där jag ibland vräker ner saker för att jag inte riktigt orkar bestämma var saken egentligen ska ligga.

Samma med garderoben i hallen som kanske har för många uppdrag? Skor, ytterkläder, dammsugare, verktygslåda, städprylar, svabb, sköljmedel, alla sorters putsmedel, alla resväskor, alla halsdukar och sjalar, och lite till ska rymmas där. Ibland kastar jag in saker där och stänger snabbt dörren innan saken hinner falla ut. Tomte

Jag måste reda ut dessa röror men det kommer krävas mer än 2 minuter, och jag ser inte fram emot det.
    Ja, så skulle man ju kunna göra... Tyvärr har inte silverknivarna nån egg, så dom går bara att använda till mjuk och lättdelad mat :P

Jag tog faktiskt precis hand om en garderob-hotspot... Vår förvaring av mössor, vantar, halsdukar, paraplyer, solglasögon, reflexer, cykelmuffar med mera med mera! Men nu är det bättre! Och idag har vi dessutom köpt en hylla till hallen att lägga plånbok, nycklar och dagens post på, samt en tidningskorg till vardagsrummet till mina sticken... Det blir mer och mer ordning här!
  • Tallkotte12
    Nussi skrev 2012-01-09 00:36:42 följande:
    Men om man låter tvätten ligga i maskinen i 7-8 timmar så blir den ju JÄTTESKRYNKLIG & då måste man ju istället lägga ner tid på att stryka den , vilket jag annars inte gör annat än vissa speciella plagg Rynkar på näsan
    Jag har en startfördröjningsfunktion på min tvättmaskin, så jag kan stoppa in tvätten på kvällen och sen säga till den att starta tex kl 15 på em (eller kl 4 på natten för den delen) och sen är den lagom klar när man kommer hem från jobbet (eller går upp).
  • Tallkotte12

Seroc: Vilken skillnad på diverselådan!

Jag tror ni gör rätt i att skynda långsamt med att få in de nya rutinerna istället för att ta på sig alltför mycket i början och sen tröttna...

så nu ska jag ta hand om köket och sen slocka på kudden!

• Tallkotte12

Jag har köpt på kicks, den sprayflaskan är ca 10-12 cm hög. Har diskmedel och vatten i för att göra rent glasögonen med. Finns kanske liknande på Åhléns eller Apoteket bland reseförpackningar/smink?

• Tallkotte12

Jag tog också bikarbonat i diskhon (med svamp) första gången, funkade kalasbra!

Angående dammsugning så har vi en självgående robotdammsugare som är programmerad att gå måndag, onsdag och fredag. Så de morgonarna stänger jag till de rum den inte ska gå in i (orkar inte hur mytcket som helst på en laddning) och plockar upp om något ligger på golvet (vllket det sällan gör numera ). Sen brukar vi stänga in dammsugaren i sovrum, arbetsrum och badrum några gånger per vecka med. Jag är riktigt nöjd! En nackdel är att jag lätt glömmer att damma, men ska försöka bli bättre på det! Torka golven gör jag alldeles för sällan, men skyller på att vi varken har barn eller husdjur...

En nyfiken fråga: Hur gör ni rent era ugnar? Vår ser helt fruktansvärd ut, vilket är supertrist eftersom den var sprillans ny för 1,5 år sen och det är bara vi som använt den... Funderar på att skura lite i ugnen  en gång i veckan och hoppas på att den blir bättre på sikt! Ångrar rejält att vi inte köpte en ugn med pyrolytisk beläggning (en sån där självrengörande...)

• Tallkotte12
    HannaE skrev 2012-01-15 20:38:22 följande:
    Har ett vagt minne av att detta funkade bra när jag provade någon gång för flera år sedan (från Grummes hemsida):
    'En ugn som fått matspill i sig rengörs genom att gnidas in med koncentrerad Grumme såpa. Värm sedan ugnen till 100 grader och stäng av den igen. Låt svalna och tvätta ur med vatten.'
    Man får iaf inte några astmaanfall och det luktar ganska gott.
    Tack, det ska jag prova! Jag har själv astma (och är kemist) och Cillit Bang och liknande äckel rör jag inte...
  • Tallkotte12

Härligt svartros! Och krya på dig Tres!

• Tallkotte12

Blå myran: vilket märke på robotdammsugare har ni? Vi har irobot roomba och har köpt reservdelar på ebay, det har fungerat väldigt bra och varrätt billigt.

• Tallkotte12

Vi har en burk, typ större syltburk till kvitton. Den rymmer inte alltför mycket så man måste. rensa den ibland.

• Tallkotte12

Eller så gör man som min överordentliga pappa och sätter in kvittona i en pärm...

• Tallkotte12
    Blå Flygare skrev 2012-01-18 11:44:03 följande:
    Det är samma vi har. Har aldrig handlat på ebay, hur funkar det? 
    Jag ska kolla med min man vart det var vi beställde dom ifrån! Det var ett utländskt företag (USA eller england tror jag) och man kunde betala med tex. PayPal, fast pris var det, ingen budgivning och sånt krångel. Återkommer med info!
  • Tallkotte12
    Blå Flygare skrev 2012-01-18 18:52:48 följande:
    Tack, då blir jag så glad. Nu är den ffa på laddning. Ska testa den ikväll. Den slutar väl blinka när den är färdigladdad. Eller är det tvärt om??
    Vet du vad som är fel på roomban? Är sidoborsten bara av, eller snurrar den inte?

Jag hittar inte handlaren vi köpte av på ebay, tyvärr. Köpte både ett filter och ett nytt hjul. Vissa saker går att köpa i Sverige med, som 3-pack sidoborstar kostar 245 kr på tretti.se (www.tretti.se/tillbehor/irobot-kantborstar-ro5), och 110 kr för 3 på ebay (www.ebay.com/itm/iRobot-Roomba-3-Pack-Side-Brush-530-535-540-550-560-/140667534598&hash=item20c0703d06) Båda två inklusive frakt!

Men om du tex vill kolla efter sidoborstar på ebay, så sök på tex Roomba side brush (och kom ihåg vilken modell du har, alt googla och se om du känner igen en bild på den). Ebay funkar typ som tradera, men det verkar vara många fler saker som säljs för fast pris (enligt min uppfattning), men kom ihåg att klicka i "ship to worldwide" i vänsterkolumnen, det är ibland ganska mycket som bara skickas inom usa.

Våran blinkar orange när den laddar och lyser grönt när den har laddat klart.
  • Tallkotte12
    Jojjanna skrev 2012-01-20 16:56:55 följande:

Jag blev också lite fundersam på hur man ska hinna med alla olika delmoment + missions och månadsuppdrag etc etc etc... men det får lösa sig med tiden. Jag tror att om man gör det lilla nu i början så smittar det av sig så att man gör en hel del utan att det får särskilda "etiketter" som roomrescue, declutter etc. Jag har inte heller fått in rutinen att ställa någon klocka på vare sig 2, 10 eller 15 minuter som de olika momenten ska ta. Har ni???

Nästa vecka ska jag ta tag i decluttrandet på allvar... Jag har en bokhylla, en byrå och en liten förvaringsmöbel som ska byta plats med varandra och de behöver rensas ordentligt först. En del böcker ska slängas, andra ska läggas ut på Tradera och andra ska sparas...

Ni som redan har börjat declutra, har ni använt er av Flyladys system med "ge bort", "spara" och "släng" i olika boxar, kassar odyl?

Flylady har ju dessa men jag är inte jätteimponerad av dem efter att ha sett deras
    "> youtubeklipp
    om hur man viker ihop dem

Det kanske går att ta tre pappkassar och skriva/tejpa på en lapp med "ge bort" etc på varje? Pappkassar går dessutom att vika ihop ordentligt.
    När jag rensade min garderob för nån vecka sen hade jag en flyttlåda till spara (de kläderna skulle till källaren, så det kändes enklast), plastkassar till skänka (eftersom de måste knytas ihop när man lägger det i "skänka-bort-kontainrar ala Erikshjälpen etc) och pappkassar till slänga. På så sätt höll jag ordning på vad som var vad utan att behöva ha särskilda kassar...
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!