Inlägg från: hon mot strömmen |Visa alla inlägg
  • hon mot strömmen

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Nu har jag ett stort projekt framför mig i ca 5 månader, att skotta snö.

:-\

• hon mot strömmen
    Tiiara skrev 2013-10-20 13:31:31 följande:
    Hej alla!

Nu är det dags för mig att gå med här. Jag behöver verkligen motivation. Det var ett tag sedan jag skapade denna tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m70886374.html och blev hänvisad hit och till flylady-sidan. Jag måste dock säga att jag har lite svårt att hänga med i processen. Jag började i alla fall med att diska och städa köksbänken varje kväll. Det höll i en vecka tror jag. 

Nu är allt kaos igen. Jag vet inte var jag ska börja och jag har verkligen noll motivation. Jag har köpt flylady-appen, men det tjänar ju inget till att ha en massa listor där om det inte finns något som motiverar eller pushar en. 

Kan någon förklara hur det här med zonerna fungerar? Och vad betyder "swish and swipe"? Och hur blir jag motiverad till att städa igen? x( 
    Det är inget ovanligt att man får en period när rutinerina inte funkar. Man får börja om igen från början med att ta diskbänken igen och fortsätta tills den rutinen sitter. Zonerna innebär att en vecka ägnar du dig åt vardagsrummet, nästa badrummet, sedan sovrummet osv på ett ungefär. 

Dra inte på för stora växlar i början utan ta det med myrsteg så kommer resten eftersom.

Läs länken i Trådstarten som förklarar lite vad FlyLady innebär.

• hon mot strömmen

Kom på en stor syssla som vi har lyckats med i år. Gården blev stödad före vinter och inte när vintern kom. Är nöjd med hemmet för tillfället. Ska försöka med ett litet projekt varje kväll i veckan, om jag lyckas.

• hon mot strömmen

Ut och skotta snö igen, visserligen gillar jag vintern med skotta snö är urbota tråkigt, Tar ca 90 minuter att skotta gården, Allt annat får lida men köket har jag lyckats ta varje kväll.

• hon mot strömmen
    Grappa skrev 2013-10-25 18:28:42 följande:
    Usch, att skotta är ett evighetsarbete! Du måste ha en rejäl gård? Du får se det som ett härligt träningspass!
    Tomten är på ca 4000 kvm och jag skottar upp en 1/4 kanske. Jo träna behöer jag så det är sant.
  • hon mot strömmen
    Ms H skrev 2013-10-26 18:58:43 följande:

Oj, varför skotta en så stor yta?
    Infarten från vägen till gårdsplan+garageinfarten är ca 12*30m, gårdpalen 30*20m infarten till nästa garage är 20*10m +en gångväg till vedboden som är ca 1*40m så det blir mer än man tror.

Tempot är i lagom takt, det är tungt att skotta blötsnö som när det kommit mellan 5-10 cm. 
  • hon mot strömmen
    Ms H skrev 2013-10-27 11:22:14 följande:
    Men behöver ni använda hela ytan?

Det är den ytan vi använder vintertid. Har provat med mindre men det blir för lite under vintertid.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!