Inlägg från: moonlaiz |Visa alla inlägg
  • moonlaiz

Vi som väntar smått i September 2012

e helt slut!

dottern har fortfarande maginfluensa efter en hel vecka av diareer och kräkningar...

dessutom hade jag själv feber, frossa å enorma stickande smärtor i magen igår. vet inte om det hänger ihop med hennes maginfluensa eller om jag bör oroa mig? idag känns det bättre, men sticker i magen imellanåt, för övrigt mår jag bra!

94 dagar kvar till bf idag=) känns helt otroligt att man redan e nere på tvåsiffrigt!
    dags att börja införskaffa allt nu kanske! 

• moonlaiz
    TheFamily skrev 2012-06-04 09:48:57 följande:
    Moonlaiz: usch en hel vecka?! Fy vad jobbigt! Hoppas hon är på bättringsvägen nu då. Man mår ju lite pys själv även om man inte har magsjukan så det är säkert det som spökar. Sen kan det ju sticka till i nerver i magen nu när den stretchas ut så!
    Kram
    ja, det e verkligen en aggresiv typ... måndag tisdag kräk, tisdag onsdag torsdag diareer, fredag lugn!! lördag diaree och söndag kräk. 

ja, jag mår bättre nu, så jag hoppas att det bara va nåt tillfälligt i magen, jag känner ju fosterrörelserna hela tiden, så jag e inte så orolig. ska till bm på torsdag så ska tala om det då så får vi se vad hon säger.
    ska på tul om ett par veckor, men hon kanske kan skynda på det lite om hon tycker vi ska kolla upp det.. 
  • moonlaiz
    MiaMy skrev 2012-06-05 22:38:39 följande:
    Alltså jag måste säga att jag tycker detta med Försäkringskassan är en stor djungel alltihop!
    Behöver lite hjälp med vissa frågor, hoppas att ni kloka kvinnor har svar :)
    Om man är ledig på heltid, kan man ta ut 5 SGI-dagar/vecka och inte ta ut lördag och söndag? Eller räknas det som ett avbrott?
    Kan man när barnet är under 1 år dela på veckorna, så att t.ex. den ena föräldern är hemma med föräldrapenning 3 dagar/vecka, den andra 2? Kan man göra samma när barnet är över 1 år?
    Hur sent kan man ta ut föräldrapenning? Om t.ex. vi tar ut så få SGI-dagar att det räcker till 1 år för mamma och 1 år för pappa, får man göra så?
    Hur sent kan man ta ut dubbeldagarna? Om man t.ex. vill åka på en gemensam resa när barnet är 4 år, får man ta ut dessa dagar då?
    Lägstanivå-dagarna är något jag inte heller förstår mig på. Man skulle tydligen ta ut dem före någon viss dag för att få ut mer och inte missa pengar...?

Hoppas jag inte förvirrat er andra mer, om det nu är fler som grubblar på detta.
    Jättekrångligt med allt detta... Känner mig dum som en åsna :D

Kram på er!
    om jag inte e helt ute å reser så kan man bara ta dessa dubbeldagar innan barnet fyllt 1. 
    jag e inte helt hundra, men så har jag uppfattat det!
  • moonlaiz

gemensam ekonomi här med=) vi trivs inte med -mitt och ditt liv utan vi har gemensamt liv=)

bm idag. först glukosbelastning å sen gravkontroll. mysigt å höra lilla skrutten=) ska bli kul å se vad hjärtljuden ligger på idag! första gången 151 å sist 136!

ha en underbar dag! 

• moonlaiz

Naggym: jag har nyss druckit upp blasket! Höll på å kräkas upp det ett par gånger. Men nu återstår bara två timmars tidningsläsning, sen ska jag ner till fiket å unna mig en bitsmörgåstårta!

• moonlaiz
    naggym skrev 2012-06-07 08:46:46 följande:
    Ja blää vad äckligt.. Har oxå druckit och sitter och väntar.. Började må illa som tusan :/ hoppas man inte kräks.. Jäklar var liten i magen började sparka runt i magen när jag drack det där och den håller på ännu :) åh så gott med smörgåstårta :)
    hur gick det idag?
  • moonlaiz

glukosbelastning och gravkontroll idag.

glukosbelastningen gick bra, det låg på 6,6 efter dessa två timmar=) men fy fan vad svårt det var att behålla idag, tror det var uppe å vände i halsen ett 20 tal gånger

gravkontrollen gick ok. min bm var sjuk så fick en annan.

bltr: 116/63
    Hb: 121 (109 sist)
    hjärtljud: 136
    Sf: 32.... (denna bm mätte från en mycket lägre punkt än den andra, så detta kan omöjligt stämma!)

TUL bokat till gravv 32!

fick order om att tugga tuggtabletter mot halsbränna eftersom att det också kunde stoppa illamåendet och mättnadskänslan.
    jag äter knappt längre, för jag känner mig proppmätt hela tiden även om jag inte ätit... minus 2 kg på tre v, vilket innebär att jag ligger på -1,2 från min startvikt! 

• moonlaiz
    Lis skrev 2012-06-07 15:06:25 följande:
    vilken vecka är ni i som gör glukosbelastning?
    jag har inget sånt inbokat, gör alla det eller och i såfall vilken vecka?
    ska till BM nästa vecka och är då i v. 27 men jag har inte hört ngt om att jag ska göra det.
    27+0 idag.

alla gör inte det.
    ofta ingår det i standardprogrammet för v 27-28, dock olika i olika landsting! 
  • moonlaiz
    eiramis skrev 2012-06-07 15:54:34 följande:
    Jag känner mig också mätt hela tiden och när jag väl äter så får jag för det mesta i mig mycket mindre än vanligt, känns som om magsäcken är pytteliten. Har ingen våg hemma, men tycker att jag ser smalare ut i ansiktet. Äter redan halsbrännetabletter hela dagarna för att inte halsen ska frätas sönder. Fick du några andra tips?
    kolsyrat vatten å sånna där vanliga knep, men jag klarar inte av nåt som bubblar...
  • moonlaiz
    naggym skrev 2012-06-07 17:56:52 följande:
    Det gick bra.. jag lyckades hålla vätskan nere :P Hade 7,0 och det var tydligen bra..:)
    smakade smörgåstårtan bra? ;)
    ja, det e jätte bra=) mitt låg på 6,6!

nja, det blev ingen smörgåstårta, blev bråttom till dagis så vi tog donkan å en mac Bengt istället... meeen, den smakade inget vidare så fick bara ner en bit =/
    men snart ska jag ladda batterierna på lite lasange=) 
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012