Inlägg från: anirahtak |Visa alla inlägg
  • anirahtak

Vi som väntar smått i September 2012

Är 27 och fyller 28 i mars..

• anirahtak

Suck..jag som inte varit orolig har n också börjat noja över att jag verkligen inte känner något alls.. Jag är väldigt törstig men känner inget kroppsligt.. Okej att inte alla graviditeter är lika, men när man åtminstone hade växtvärk med dottern och nu inte känner något alls, inte ens ömma bröst, så går det inte att låta bli att oroa sig..

1 1/2 månad kvar till ul suck..

• anirahtak

Önskar att vi också fick tidiga vul/ul. Här (Västerbotten) ingår det alltså bara ett enda ultraljud och det är RUL i v.16-18 som är det tidigaste man får göra.. Vill man göra tidigare får man boka privat och kostar kring tusenlappen..

• anirahtak
    LyckligFru skrev 2012-01-08 11:10:01 följande:
    Intressant vad olika där är beroende på var man bor gällande UL/VUL

Med dottern gjorde jag två UL ett i vecka 12+2 och ett i vecka 24+0 det var dom obligatoriska som man gjorde där jag bodde då
    Nu har vi flyttat och här har också nyligen införts nya direktiv så här är det numera rutin att man gör ett tidigt UL/VUL i vecka 9+0- 11+0 då får man också välja om man vill göra KUB oavsett ålder, bor ju i Finland o här erbjuds alla kvinnor kub gratis. Sedan gör man ytterliggare RUL då i vecka 17-18 och sedan görs ytterligare i vecka 37 så sammanlagt så gör man 3-4 UL här.
    Gratis KUB!!! Shit..kanske borde flytta tillbaka till Finland då..;) (Kommer ju från Finland och bott i Sverige 6 år nu).. Vi ska betala 2000kr för vårt kub i februari..:(
  • anirahtak
    Skrutt 83 skrev 2012-01-09 12:10:38 följande:
    Grattis och välkommen! =)
    kavajen skrev 2012-01-09 11:24:09 följande:
    Var hos en privatgyn idag för att göra ett vul (fick tiden precis när jag varit hos bm förra veckan och ville inte tacka nej då) Han sa att vi förmodligen inte skulle se hjärtat men vi skulle se hinnesäcken och se att den satt rätt. Så rullar han runt grejen och säger "jag ser ett fint tickande hjärta" så jävla härligt!! :D jag kunde inte riktigt se det för det var så litet än, men han såg det och det är huvudsaken :) är så himla lycklig nu! Det känns så mycket verkligare nu när jag sett fostret (embryon) och hjärtat :) min lyckodag
    Vad underbart!!! Stort grattis, vilken häftig känsla!Haha, så har jag också om jag trycker på dem! Även om jag inte är gravid faktiskt, tror det är talgkörtlar!

Ni tjejer som har illamående, när kom ert? Ni som har barn sedan innan har era symtom varit lika båda gångerna?

Har ännu klarat mig från illamåendet (idag v.5+5) som började i v. 6-7 med sonen undrar om jag kan ropa hej denna gång eller om det kommer att komma?! Borde det inte gjort det redan nu isåfall? 
    Symtomen har varit ganska lika som förra gången, med den skillnaden att jag hade MER känningar då. Just nu känner jag mig så ogravid som det bara kan bli. Känner mig verkligen precis som vanligt och är skitorolig över det..
  • anirahtak
    JessiWill skrev 2012-01-10 15:31:11 följande:
    Jo fast då kostar det väl? Tom RUL kostar väl pengar hos barnmorskegruppen pga att det är privat?
    Jag hade tänkt ta BMG men skippa det pga att det är dyrt, så syftade mer på att VUL inte ingår hos MVC (statligt sett)
    När jag gick hosBMG 2010 var det också så att inskrivningsUL:et var gratis, kub kostade lite mer om man ville göra det hos dem men annars kunde man få remiss till Östra för det och få det billigare där..om jag minns rätt..
  • anirahtak
    Kaksmulan1 skrev 2012-01-10 16:33:45 följande:
    JessiW. Tillgänglighet är nästan viktigast. Jag jobbar ganska nära bmg och tycker inte mvc här i torslanda verkar bra. Men huvudsaken är ju att man trivs!
    Jag bodde i Majorna och gick först på MVC där men de var så fruktansvärt otrevliga och oproffsiga, både bm och läkaren som deklarerade att jag skulle få missfall (fastän så inte var fallet)..så då tog vi BMH även om det låg en bit bort.. Det var lite drygt att ta sig hela den biten men det var det ändå värt för oss, eftersom vi visste hur stor skillnaden var i kvalitet med det vi annars skulle  behöva gå på..:)
  • anirahtak
    Ego86 skrev 2012-01-10 18:05:55 följande:
    Någon annan som inte har direkta symtom? Är i 5+4 och plussade starkt men det enda jag känner är hunger. Ingen molvärk och inget illamående....normalt?
    Är i ngefär samma och känner heller inget, mår PRECIS som vanligt förutom trötthet och törst..men ingen yrsel,molvärk eller liknande. Bara väntar på att något ska hända så man får börja känna att det är på riktigt..:) Glömmer ju bort att jag är gravid som det är nu..:)

Fast 2 kg har jag minsann gått upp trots att jag inte ätit något onyttigt alls..det är tacken det för att man kämpar och står emot onyttigheterna..!!
  • anirahtak
    LillStinis skrev 2012-01-10 21:15:11 följande:
    Är det någon som tränar under graviditeten? Jag tänkte försöka fortsätta hålla lagom igång.
    Jag har egentligen inte tränat på flera månader och tränar inte regelbundet men jag tänkte ändå försöka hålla i gång regelbundet nu med vardagsmotion genom att gå i stället för att ta bil, ta raska promenader och gå på gymet som vanligt närmsta månaderna. Kanske inte köra tunga pass utan jag tänkte använda t.ex. trappmaskin och köra styrka. Bålstabiliteten kan man ju träna ett tag till innan magmusklerna börjar dela på sig så det tänkte jag försöka göra så mycket som man bara hinner så jag orkar bära magen sen..

Sist gick jag också upp 27 kg för att jag inte rörde mig på mig alls, så därför känns det extra viktigt att hålla i gång den här gången..:)
  • anirahtak
    Karriis skrev 2012-01-10 21:35:56 följande:
    Kort fråga till er:
    Hur ofta kissar ni som har fått kissnödig-symptom?
    Jag är verkligen kissnödig hela tiden, var och varannan timme måste jag tömma blåsan, tänkte så att jag inte åkt på urinvägsinfektion eller något :/
    Jag kissar kanske var tredje timme vilket känns som ofta för mig..annars kan det gå 6-7h..och så måste jag upp och kissa en gång varje natt vilket jag inte brukar behöva göra annars..
  • anirahtak
    JessiWill skrev 2012-01-10 22:06:34 följande:
    Aha okej, jo vi har rett ut att det skulle vara gratis.. men blir meck att åka till stan varje gång bara =(
    Jo, såg det sen..hade inte varit inne på ett tag men börjar alltid från senaste sidan jag läst så det var ett lite fördröjt svar..:)
  • anirahtak
    JessiWill skrev 2012-01-10 22:08:35 följande:
    Jag vågar inte tänka så tyvärr. Hade en helvetisk graviditet med sonen där jag inte ens kunde gå på toaletten utan hjälp.. och då hade jag en BM 40 min bort och det lovade jag mig själv att ALDRIG göra om Tungan ute
    Men jag har vart nöjd med Tuve´s bvc, vc och allt sådant så BVC borde vara bra det med. Om inte annat kan man ju byta BM eller MVC om det inte skulle kännas bra.
    Jo det är klart, har man en bra mvc är det ju ganska onödigt, men för oss var det iaf tur att det fanns ett annat så bra alternativ eftersom vi fått så dåligt bemötande på mvc.. Huvudsaken det känns bra, var än det är..:)
  • anirahtak
    Alicias skrev 2012-01-10 23:09:22 följande:
    Skit korkad fråga men räknar barnmorskor ifrån datumet  då man senast hade mens eller från datumet man hade ägglossning.

Jag som är i vecka 6+ är ju egentligen bara i vecka 4+ om man räknar från befruktningen.  
    De räknar från när man hade senaste mens, men det kan bli lite fel ibland om man inte har regelbunden mens..VET du när du hade äl tycker jag du ska utgå från det..  Min förra graviditet visste jag när det hade tagit sig eftersom det inte fanns några andra alternativ, och använde dessutom äl-tester så jag hade räknat till BF 19/2.. BM däremot menade att jag skulle ha BF 25/2 och det visade även RUL men dottern kom 18/2..:)
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012