Inlägg från: moonlaiz |Visa alla inlägg
  • moonlaiz

Vi som väntar smått i September 2012

nej, jag tror inte heller riktigt på att hjärtljuden skulle kunna visa vad det är.
    när jag väntade flickan låg det stadigt på 145-150.

men hela denna graviditeten är så annorlunda!

men just nu mår jag bra som tusan, om man bortser från de svullna händerna som börjat tränga sig på=) 

• moonlaiz

jag har med tappat orienteringen lite. när vi sitter å pratar om graviditeten så e jag tvungen att kolla mina gravidappar för att se hur långt jag e..

tror det har mycket med att göra att jag redan har en som tar så mycket energi! när jag väntade första hade jag stenkoll på vareviga dag!

ska bli spännande att se när denna vill ut=) dottern kom i 38+2. det var alldeles lagom, man slapp gå å va så förväntansfull, det kom som en surprise skulle man kunna säga=) 

• moonlaiz
    Choccolat skrev 2012-05-24 13:35:52 följande:
    Jag har en fråga som gnager i mitt huvud... Vad händer om sf-måttet är för stort? Vad kan det tyda på för fel? Någon som varit med om det? Brukar man ha mindre sf-mått med första barnet? 
    har inte riktigt svar på din fråga, men mitt sf mått låg rätt högt nu i måndags. men så e jag ju rätt stor för övrigt med.

jag kommer att bli kallad till tillväxt ul i v 32 för att kolla så att barnet inte är för stort. ett väldigt stort barn kan man ju sätta igång lite tidigare förlossning om så skulle vara fallet.
    men samma sak när jag väntade dottern för 5 år sen å hon föddes normalt utan igångsättning, 3675 g, så det visade ju sig att jag bara bär magen högt!

• moonlaiz
    Choccolat skrev 2012-05-24 13:55:59 följande:
    Tack för svar! Vad hade du för mått i måndags? Och vilken dag var du på då?

Påverkar det om man är stor i övrigt? Att man då har större mått om man har några extra kilon sedan innan?  
    ja, är man stor sen innan så kan det vara svårare att få korrekt mått för bm. i alla fall för den jag har=) i måndags var jag i v 24+4, vet inte riktigt vad hon kom fram till för mått, men det var över 26 i alla fall... 

som sagt, visst kan det ha många olika orsaker.
    varför oroar du dig? mäter du högt sf mått? 
  • moonlaiz
    Choccolat skrev 2012-05-24 14:28:45 följande:
    Oki.. ja, tydligen hade jag högt.. men inte FÖR högt.. tangerade övre kurvan och bm sa att vi ska vara uppmärksamma på att jag inte hamnar över kurvan.. men sen kom jag på att jag inte riktigt visste varför vi inte fick hamna över kurvan.. typ..
    okej=)

jag hade inte oroat mig i onödan. det är mååånga som ligger på översta sträcket och tom över ibland.
    fortsätter det så kan du ju alltid be om ett tul... 
  • moonlaiz
    Choccolat skrev 2012-05-24 14:33:56 följande:
    Mhh tack! Är väl inte direkt orolig.. kom mest på att jag inte hade någon aaaaning om vad det kunde innebära! =)
    vad låg ditt mått på?

nej, min bm har inte sagt så mkt om vad orsakerna kan vara, annat än att hon sa att ibland kan det vara svårt att mäta om man är lite överviktig och då e det bättre att skicka på ett extra ul.
    å det tackar jag ju inte nej till=) 
  • moonlaiz

min lille bökar verkligen runt väldigt mycket! 

det e helt underbart, struntar fullständigt i om det e smärtsamt eller vad, för storesyster va väldigt stillsam i magen... nu njuter jag=) 

• moonlaiz

Krya på dig fijalija.

Här har natten varit sådär. Mest för att jag ligger här med en kräksjuk 5 åring. Är superkissnödig, men vågar inte lämna henne ensam sovandes här på övervåningen.. Haha. Vilket problem!

• moonlaiz
    läängtan skrev 2012-05-30 23:11:09 följande:
    Någon med barn sedan innan som vill tipsa om hur mkt kläder man bör köpa och i vilka storlekar?  :) 
    strl 50 har jag bara ngt enstaka plagg, dottern växte ur det på typ 1 vecka. då e det bättre med 56, det håller i alla fall en månad eller två på sin höjd. (på ett normalstort barn)
    sen brukar det ju vara så att man får en hel del när man kommer hem å alla ska komma på besök. jag har ca 3 av varje, pyjamaser, byxor osv. bodys har jag några fler. dottern var ett riktigt kräkbarn!

dock så behöver man lite mer om man inte har tvättmöjligheter varje dag! 
  • moonlaiz

gnäller av mig lite jag med=)

dottern ligger fortfarande med maginfluensa sedan i måndags natt, vaknade med bajs i heeela sängen idag och har kräkts 8 ggr...

jag bara väntar på mig tur och ser till att tugga all mat väääldigt noga!

nåt man bör tänka på vid maginfluensa som gravid bortsett från mycket vätska osv? 

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012