Inlägg från: Bellonas mamma |Visa alla inlägg
  • Bellonas mamma

Vi som väntar smått i September 2012

Naggym Djuren är ju en del av familjen, klart man reagerar när någon pratar illa om ens familj. Jag kan acceptera att människor inte tycker om vår hund och jag respekterar när någon är hundrädd, men man behöver inte ta obefogat skitsnack. Sånt reagerar jag på även när jag inte är gravid.

• Bellonas mamma

Vi hade egentligen tjejnamn klart redan innan vi visste att det var en tjej. Men sen tvärvände vi och valde helt andra namn ändå. Så nu väntar vi på en Bellona Sofia Elisabeth, med Bellona som tilltalsnamn.

• Bellonas mamma

LillaJag, jag vet faktiskt inte om jag älskar bebisen i magen. Känns skumt att erkänna men. Jag vet att jag kommer att älska henne när hon kommer ut och jag lär känna henne. Alla föräldrar gör ju det. Men jag förstår din känsla. Sen finns det ju dom som det tar längre tid för innan de tar till sig barnet och verkligen känner lycka över att ha blivit förälder. Jag tror det viktigaste är att man slappnar av och tar det lite som det kommer, inte sätter krav på sig att man måste älska bebisen så fort man ser den. Jag hoppas iaf att det löser sig för dig när du fött, så du slipper fortsätta vara deprimerad. Kram

• Bellonas mamma

Katrin, 32 år. Gift, bor strax utanför Karlstad och väntar vårt första barn, en tjej.

Jag tror vår barn kommer vara mörkhårig med bruna ögon. Jag är mörkblond/ljusbrun med blå/grön melerade ögon och mannen har mörkbrunt hår och brun-svarta ögon. Så jag gissar att hans färger kommer slå igenom. 

• Bellonas mamma
    Angie99 skrev 2012-07-26 09:42:00 följande:
    Det där med bruna/blå ögon är ganska intressant tycker jag.
    Det funkar såhär att alla barn får 1 "gen" från mamman  och en från pappan.
    Får man 1 brun och 1 blå så får man bruna ögon eftersom brunt är dominant.
    Blåögda människor har därför 2 blåa men brunögda kan ha både 2 bruna eller 1 brun och1 blå.
    Alltså kan blåögda föräldrar bara få blåögda barn eftersom de bara kan skicka vidare den blåa medan föräldrar med bruna ögon kan få både brunögda och blåögda barn.
    Sen kommer allt det där med gröna ögon in i bilden förstås men lite förenklat så är det så.

Samma sak med hårfärg. Är ni båda blonda så får barnet (med all säkerhet) blont hår.
    Jag har för mig att man får gröna ögon om man har en grön och en brun.
    Då ger du alltså en blå gen och din sambo en brun eller grön. Både brunt och grönt dominerar över blått så barnet får bruna eller gröna ögon. Brunt är mer vanligt så min gissning är alltså blond med bruna ögon. Vackert!
    Säg gärna till sen om jag hade rätt, jag kanske är helt ute och cyklar.
    Det är rätt häftigt hur det funkar med ögonfärg. Som i min familj, farmor var brunögd, farmor hade blå, pappa fick klarblå ögon. Mamma har gröna. Min äldsta bror fick klarblå ögon, nästa bror gröna och jag är en gatukorsning i ögonfärg, närmast pupillen har jag brunt sen är det grön-grått melerat och så avslutas det med en blå ring i utkanten. Men eftersom min man har så mörkt bruna ögon, nästan svarta, så antar jag vår dotter kommer få mörka ögon hon också.
  • Bellonas mamma

Det låter som att jag är riktigt lyckligt lottad med min man. Han gör allt här hemma nu, har tagit över mer och mer ju längre graviditeten gått och utan att klaga. Enda gångerna han blir sur är om jag försöker göra något som han tycker är för mycket för mig, som att dammsuga eller bära något halvtungt. Men så har jag sen innan problem med kronisk smärta i höft och rygg och sen slutade mina händer fungera pga karpaltunnelsyndrom. Han är iaf helt underbar, men jag är noga med att visa hur mycket jag uppskattar att han gör allt också.

• Bellonas mamma

Brukar inte synas ändå naggym, man brukar behöva vara vän med någon och bli inbjuden när det är en hemlig grupp.

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012