Angie99 skrev 2012-07-26 09:42:00 följande:
Det där med bruna/blå ögon är ganska intressant tycker jag.
Det funkar såhär att alla barn får 1 "gen" från mamman och en från pappan.
Får man 1 brun och 1 blå så får man bruna ögon eftersom brunt är dominant.
Blåögda människor har därför 2 blåa men brunögda kan ha både 2 bruna eller 1 brun och1 blå.
Alltså kan blåögda föräldrar bara få blåögda barn eftersom de bara kan skicka vidare den blåa medan föräldrar med bruna ögon kan få både brunögda och blåögda barn.
Sen kommer allt det där med gröna ögon in i bilden förstås men lite förenklat så är det så.
Samma sak med hårfärg. Är ni båda blonda så får barnet (med all säkerhet) blont hår.
Jag har för mig att man får gröna ögon om man har en grön och en brun.
Då ger du alltså en blå gen och din sambo en brun eller grön. Både brunt och grönt dominerar över blått så barnet får bruna eller gröna ögon. Brunt är mer vanligt så min gissning är alltså blond med bruna ögon. Vackert!
Säg gärna till sen om jag hade rätt, jag kanske är helt ute och cyklar.
Det är rätt häftigt hur det funkar med ögonfärg. Som i min familj, farmor var brunögd, farmor hade blå, pappa fick klarblå ögon. Mamma har gröna. Min äldsta bror fick klarblå ögon, nästa bror gröna och jag är en gatukorsning i ögonfärg, närmast pupillen har jag brunt sen är det grön-grått melerat och så avslutas det med en blå ring i utkanten. Men eftersom min man har så mörkt bruna ögon, nästan svarta, så antar jag vår dotter kommer få mörka ögon hon också.