Inlägg från: Superbia |Visa alla inlägg
  • Superbia

Vi som väntar smått i September 2012

moonlaiz skrev 2012-03-08 08:56:22 följande:
    v 15 idag! det går framåt! å det e så underbart!

det har förmodligen varit på tal innan, men frågar igen... Hur länge tänker ni jobba? 
    Här jobbas det inte alls då jag fortfarande är föräldraledig Glad
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120909
  • Superbia
    millabilla skrev 2012-03-08 09:36:52 följande:
    Namn är jättemysigt att sitta och fila på :) tyvärr är mannen och jag sällan helt överrens. Eller snarare, han är väldigt bestämd med vad han tycker och dissar de flesta av mina förslag, medan jag i viss mån försöker acceptera och i viss mån avstyra hans (NEJ, jag vill inte att vår son ska heta Hannibal. Inte ens i mellannamn).

En kompis sa igår "men efter den här får ni lugna er lite på bebisfronten, är så rädd att ni ska sno alla våra namn". Hon och hennes kille är inte i barnsvängen alls, så jag tycker inte riktigt att hon är i en position att paxa namn än... Har även en släkting som, när jag nämde ett av namnen vi funderar på, sa "neeej, det ska ju MIN dotter heta om jag får någon i framtiden". Jag vet inte om jag borde/ska ta hänsyn till det. Vad säger ni?
    Haha, ja det där med att vara överens är ju en annan fråga. Ibland är det kanske tur att det finns någon som hindrar ens galna idéer, men när han sedan inte kommer med egna förslag då blir jag lite trött Glad

Jag tycker inte att man kan paxa namn, speciellt inte om man inte ens är gravid.
  • Superbia

Angående det här med förlossningar. Jag har två förlossningar med mig som kanske inte slutade som jag hade hoppats, men trots detta ser jag dessa som väldigt positiva upplevelser.

Första gången beslutades det om snitt efter 15 timmars värkar då värkarna inte var starka nog. Tvilling 1 hade fått i sig bajsvatten och var rätt medtagen, även om han hämtade sig fort. Efter 5 dagar kände jag mig återställd.

Andra gången tog förlossningen 2 timmar och slutade med en sfinkterruptur. Det var det jag var som allra mest rädd för, och ändå sitter jag här gravid igen. Så avskräckt har jag inte blivit trots dessa förlossningar som för andra kanske hade känts som rena mardrömmen. Ifall det kan få någon att känna sig mindre rädd Glad

• Superbia
    Hbg33 skrev 2012-03-08 13:19:41 följande:
    Ja, visst är det svårt med namn. Jag har lagt fram några förslag till papan  men inget han nappat på tyvärr. Det tråkigaste av allt är att mitt favvis flicknamn Lovis- (som jag tänkt/bestämt sen länge) vill han inte alls. Känns inget vidare. Sen har jag Vega, Tyra,  Leia. Minou-m.fl.
    Pojknamn svårare. Vilde. Milton. Levi.
    Men det svåraste av allt känns i mitt fall att få pappan med sig...
    Vad har han för förslag då?
  • Superbia
    LittleMY skrev 2012-03-09 12:39:35 följande:
    Äter ni jättenyttigt nu när ni är med barn, eller äter ni lite godis och så också?? Tycker det är svårt att hålla mig undan godis! ... kan det vara så farligt med lite godis tro??
    Jag äter alldeles för mycket godis. Säger åt mig att skärpa mig men "det går inte". Egentligen vill jag inte hålla på att äta så heller, så jag vet inte varför jag håller på. Det är mycket godare med kall frukt, men men..
  • Superbia
    LittleMY skrev 2012-03-09 16:04:12 följande:
    Tack Takex och millabilla. Kommer kolla mitt sockervärde hos BM på onsdag och det är säkert ok. Jag är personligen inte så orolig för vikten i sig, men mer att godset/sockret tar sig till lilla bebben i magen iställe för nyttig näring! Ska försöka surfa upp goda alternativ till godis ... Kanske jordgubbar doppade i choklad! Ok, det var väl också lite godis i det, men blandat med nyttig frukt!
    Har för mig att de berättade för min syster att barnet kan få sockerabstinens om den är van att få massa socker under graviditeten, och att det sen inte blir samma intag när den börjar amma/äta ersättning. Vet inte om det stämmer, men tror att hon fick den förklaringen när hennes lillkilles blodsocker höll på att flippa. Själv åt jag väldigt mycket godis förra graviditeten och det märktes inte av något på barnet.
  • Superbia
    LittleMY skrev 2012-03-09 21:38:42 följande:
    Det låter ju precis som jag det!! Och håller med dig, både godare och fräschare med frukt, egentligen, men ändå lockar ju speciellt plockgodiset för min del. Tungan ute
    Vad är det för fel på oss? Flört
  • Superbia
    LittleMY skrev 2012-03-09 21:51:16 följande:
    Har även läst och hört att barnet kan bli rätt stort pga högt sockerintag, men vet inte om det stämmer. Det fanns någon tråd om det här på familjeliv där folk som ätit mycket godis berättade vad födelsevikten var på deras små, och det blev normalstora bebisar, iaf just i den tråden.

Säkert lite olika det där med sockerabstinens på barnen ...

Puh, att det goda kan skapa sån huvudbry hos oss!
    Mina barn har inte varit några klumpar direkt. Lillebror vägde 3360 g och jag hade ätit godis varje dag i stort sett hela graviditeten igenom. Mitt blodsockervärde var också alltid bra. Nu säger jag inte att det är bra att äta godis, men man behöver inte få jättebebisar bara för det heller Glad
  • Superbia
    millabilla skrev 2012-03-10 09:12:08 följande:
    Haha får jag vara med i eran godisklubb? ;) kan inte heller hålla mig. Eftersom min tjej föddes över medel (3960 g 53 cm) så sa jag att NÄSTA graviditet, DÅ ska jag minsann äta supernyttigt bara för att se om det blir någon skillnad! Bara för att kolla om det var sockret som påverkade hennes storlek eller inte. Eehh... Det gick ju bra??! Jag har fått inse att min kropp gör lite som den vill när jag är gravid, speciellt i början när jag mår illa tycker jag att det är jättesvårt att äta nyttigt.
    Ja i början åker det ner lite allt möjligt, i mitt fall mest för att dämpa illamåendet. Men nu när det har lagt sig så märker jag att även hetsätandet har lugnat sig och det är ju skönt. Sen är jag även en sån person som äter när jag är uttråkad, stressad eller arg - och det känns som att det är ganska mycket sånt just nu. Det kan jag inte skylla på graviditeten direkt. Hade dock "bara" gått upp 3 kg sen jag blev gravid så om jag kan lugna mig nu lite grann så kanske det går bra ändå.
  • Superbia

Känns lite konstigt att vi inte kommer köpa någon vagn den här gången (men bra för plånboken såklart!). Vi kommer antagligen lösa det med att vi använder vår tvillingvagn till lillebror och den nya bebisen och om mina stora killar behöver åka vagn någon gång (de hinner bli nästan 3 år när syskonet kommer så de kanske inte åker så ofta), så har vi deras sulky. Så då behöver vi inte köpa någon mer vagn Glad

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012