• NeLe

Vi som väntar smått i September 2012

Edds, jag skulle frågat om någon annan BM när det gäller mätningarna och lägeskoll.

Sofie, er lilla ellie är såååå söööööt

• NeLe

Åh jag har typ dubbelt så många dagar som er. Så typiskt att en och samma månad kan skilja så mycket bara för att man har BF I slutet istället för i början

För min del är det iaf dags för ett BM besök idag! Äntligen... Tar en evighet till varje besök tycker jag blir i eftermiddag så jag återkommer med "rapport". Ska ha en vikarie dessutom så min BM är på semester!

• NeLe

Redultatet efter dagens BM besök:
    V 32+2
    SF: 31 cm (en annan BM som mätt då min ordinarie BM är på semester)
    Blodtryck: 115/60
    Blodsocker: 6,0
    Vikt: +21 kg
    Bebis hjärta: ca 140 slag/min

Jag går alltid från BM mer butter än när jag kommer. Denna gång lämnar jag lokalen med tårar i ögonen :'-( jag känner verkligen att det inte är någon som förstår mig. Varken min vanliga BM eller vikarien. Ingen av de har barn och det kanske inte har någon betydelse men det känns för i helskotta inte som om någon förstår något!

Sitter nu på en bänk utanför och lipar i tysthet. Berättar om min oro som jag inte vågat ta upp med min vanliga BM till vikarien om att jag är orolig för att bebis ska vara lika liten som sist då sf måttet aldrig talade om att något var "fel". Får dumma svar tillbaka och ett litet flin emellanåt. Ville bara skrika, känner att de gör mig till åtlöje hela bunten..

Min sf kurva dimper ner för 2:à gången i rad och Infen reagerar för den ligger fortfarande inom ramarna. Hon skyller på att de lika gärna kan vara för att det inte är samma BM som mätt och jo visst kan det vara så men det sjunker bara vilket gör mig rätt orolig. Frågar de om man inte kan få hjälp med remiss eller liknande för ett TUL men det kommer inte ens på fråga liksom. "du får i sådana fall bekosta ett eget UL" säger hon då...

Ah allt blir bara fel min sista graviditet som ska vara lycklig och harmonisk blir allt annat ÄN det... Är så ledsen så att jag får panik, känner mig instängd!

Förlåt för min galla jag just spyr på er.... :-'(

• NeLe

Naggym, här är det inte en möjlighet. Andra städer är väl schystare med sådant. Som BM själv sa idag så blir d "för högt tryck för de där uppe ifall alla skulle springa dit för oron". Helt jävla oempatiskt!!

• NeLe

Idamarja, tveksamt ifall du ens skulle fått ett bättre svar. Man kan ju undra varför de sysslar med sen branschen de är i när de inte verkar ha alla hästar i stallet gällande bemötande mot andra människor, hormonella blivande mammor!!

Att sätta krav är ingen ide att göra för min del eller då INGEN lyssnar det är liksom som om de dumförklarar en och låtsas som om de är vinden som susar i bakgrunden. Kan likaväl prata med BM på MVC eller någon på/under förlossningen... Nada!

• NeLe

Den lilla M, lucky you! För en gångs skull hade det varit skönt att få en sådan BM men icke

Eiramis, tack för omtanken!

• NeLe
    naggym skrev 2012-08-08 16:48:03 följande:
    sa hon så? gud så sjukt.. oro är inte alls bra för en gravid kvinna.. herregud..jag har varit till fl två ggr pga min oro.. att jag tycker mig ha känt barnet mycket mindre.. och då har dom bett mig komma in direkt..de sa att jag ska inte behöva vara orolig..
    jag lovar och svär att hon gjorde det. Tycker med det är lika chockerande varje gång och när jag kom hem blir sambon arg på mig som inte säger emot när jag mår på detta sätt. Det blir liksom tryck på tryck att man är så hormonell och för att man blir så missförstådd (?)!
    Frokenpilla skrev 2012-08-08 16:47:02 följande:
    Går alla här en gång i veckan numera? jag går fortfarande bara MAX varannan.
    jag går var tredje vecka... Jag går på detta sätt en gång till, sedan är det varannan vecka tills 2 dagar efter BF (så ser mitt "schema" som jag fått ut iaf). Följer också standard planeringen tror jag...
    Kaksmulan1 skrev 2012-08-08 16:58:31 följande:
    NeLe, sjukt dåligt beteende av BM. Jag är så glad att jag har privat BM. Kan ringa henne dygnet runt, vardag som helg. Får små pepp sms inemellan BM besöken också... Men om du är orolig för sf måttet så åk till FL så de kan kolla upp dig. Säg att du är oroliga och känner Tt BM inte tar din oro på allvar. Kram
    Ja vissa guldkorn finns det. Du kan skatta dig riktigt lycklig säger jag bara. Jag har funderat på att göra så att jag åker till FL för en kontroll, sa d till och med till BM att jag kände för att göra det bara för att få "status" på mina frågor. Hon bara flinade... som vanligt (?)! Riktigt irriterad, arg och frustrerad var jag när jag gick därifrån. Så upprörd att jag var tvungen att sitta utanför i ca 30 minuter och böla. Inte nog med det, när jag äntligen når city igen och ska till busshållplatsen som tar mig hem så går en kille rakt in i mig. Han har en JÄTTE ryggsäck bärandes på ena axeln som jag i sin tur får rakt dunkandes på magen. "Aaaaaaj!" var min första reaktion och sedan kom tårarna igen, folk har ju fan ingen respekt...
    Virvelvindan skrev 2012-08-08 17:02:23 följande:
    Ja det finns inget max antal ggr man får gå.
    Är man orolig etc så är det fritt fram att komma en gång i veckan :)

Det är bara allmänna programmet jag följer.
    Var nog runt vecka 30 det var 1-2 ggr extra för förstföderskor när jag tänker efter.

Barnmorskan jobbar ju FÖR oss. Inte ska man känna sig ovälkommen eller dum när man varit där.
    Klaga och byt om det känns ohållbart.
    Även om det är lite kvar ska man ju känna förtroende för den man går hos!
    det "roliga" är att jag fick träffa en BM för inskrivningen (då de var underbemannade och min BM fick sitta i receptionen istället), sedan har jag träffat min BM 3 ggr och nu är det en vikarie jag ska ha 2 ggr (idag + nästa gång) och sedan åter till min BM som ska ta sluttampen. INGEN av de är kloka, det är riktigt svårt att hitta guldkornen. Känns som om alla är bittra men jag förstår liksom inte varför, helt sjukt!
    Angie99 skrev 2012-08-08 17:51:58 följande:
    NeLe: Så kan du ju inte ha det! Finns det ingen avdelningschef du kan prata med? Annars hade jag ringt förlossningen och hört vad de har att säga.

IdaMaja: Ja det verkar ju vara så att många är trötta på att vara gravida nu. Själv har jag också massor kvar och iom att man bara orkar lite lite varje dag så känns det som det är ont om tid.

FrokenPilla: I vårt landsting har de en plan från början som jag följer. Besöken är 25, 29, 32, 35, 37, 39 och 41.
    Jag önskar de var lite oftare, det känns långt emellan. Man hinner ju även glömma vad man ska fråga och så.

Ni som använder Tens, hur högt har ni den på? Jag provade för första gången idag men jag hade nog för lågt. Vågade liksom inte mer...
    är ju en privat MVC som får pengar från kommunen för att jag/andra ska gå där. så en riktig "avdelning" tror jag inte finns... Funderar lite på att byta MVC helt och hållet, lite tråkigt dock när jag trivts så bra i miljön där! Men nu har det också gått så långt att jag inte vill gå på några fler MVC besök. Känns uteslutet att jag tar ett nytt besök just nu

• NeLe

Starstruck, Naw vad gulligt av honom ändå

Min sambo har börjat med att bära med sig ultraljudsbilden som jag ramat in. Den är med vid datorn när han har lite "fritid", köksbordet när vi äter middag/frukost/lunch och sängen då vi ska lägga oss. Imorse blev jag till och med ordentligt tillsagd att säga godmorgon till ketchup Haha riktigt mysigt

• NeLe

Leia, sambon min kan oxå vara sådan. Tets att han vet att jag jobbar 10 timmars pass så har han inga problem att se mig laga mat, diska, natta barn och storstäda. Detta trots att han kan vara ledig!

Ida, men usch vilken otur. Förstår din oro nu när sin dr ska på semester, hur länge blir han borta? Får hoppas att allt håller sig i schack under hans frånvaro och tills bebis tittar ut. Nu är det inte långt kvar vännen!!

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012