• MiaMy

Vi som väntar smått i September 2012

Hej!
    Jag har inte skrivit på länge, har varit på semester i mitt hemland i en månad, men har läst det som ni skrivit de senaste dagarna.
    Jag var hos BM igår i v. 34+6. Blodtrycket var 120/60, barnets puls 140, blodsockret 5,6, Hb 118 och magen var 33 cm. Jag har gått upp 13-14 kg sedan plusset och börjar känna lite ångest för min vikt, fast jag vet att jag inte borde! BM kunde känna att bebis ligger med huvudet neråt men är inte fixerad än. Jag har dock känt att den legat med huvudet neråt i flera veckor, så jag hoppas den fortsätter med det.

Har tänkt packa min BB-väska snart, men känner lite stress för att jag ska glömma något. Ska man ha blöjor med till barnet för hela BB-vistelsen? Och kläder? Och om man tänker att man kanske stannar där i 2-3 dagar, vad ska man gå klädd i, om man bara ska amma hela dagarna typ? Skrattande Och hur ska er partner göra om ni stannar på BB ett par dagar? Det är väl dumt att slösa pappadagarna då? Bättre att han är ledig när man väl kommer hem? Eller?

Någon mer än jag som känner att bebis nästan liksom vibrerar ibland, när den är som livligast? Man undrar ju vad den håller på med! Glad

Ojoj, mycket frågor...
    Måste bara säga att det är så roligt att följa er alla här!
    Kram

• MiaMy
    Päron1986 skrev 2012-07-31 21:05:01 följande:
    Har ni skrivit förlossningsplan än? vad är viktigt att ta upp?

Jag är så förlossningsrädd att jag negligerat allt som har med den att göra. Har inte packat väskan eller skrivit plan eller så. annars vill jag ha allt sånt klart lååångt i förväg. Men inte nu, nu har jag föröskt undvika att tänka att det kommer hända.

Min bm gav mig i "läxa" att ta reda på vad jag är rädd för, men det är ju allt som har med förlossningen att göra..
    Jag har inte skrivit någon plan och hade väl inte tänkt göra det. Men jag var hos BM igår och då sa hon att nästa eller nästnästa gång ska jag och hon tillsammans skriva en sammanfattning om min graviditet och om önskningar vid förlossning och angående amning osv... Så det låter ju nästan som en förlossningsplan Tungan ute
    Jag har inte heller packat väskan men får väl ta itu med det snart...
  • MiaMy
    Frokenpilla skrev 2012-08-01 15:26:40 följande:
    Hrm..bara jag som varken har slemproppslossat eller några speciella förvärkar! :) 
    Inte jag heller... ÄN! Jag är på semester nu men hade planerat att jobba 8-24 augusti så vi får hoppas det fortsätter lika lugnt ett tag till.
  • MiaMy

Hörni! Är det många av er som redan packat BB-väskan färdigt?
    Jag håller precis på med det och har punktat upp det som behövs. Det blev en hel A4-sida!! Hur ska man få allt att rymmas? Har ni en jätteväska? Ska man ha med blöjor till barnet eller får man det på sjukhuset?

• MiaMy

thesa2: Tack för tipset, jag tror det får bli en liten enskild väska för bebis här också :) Ungefär så ser min lista också ut. Men sen kom jag på att min egen kudde och tofflorna till båda tar mycket plats... Nå, får väl ha med det i en plastpåse antar jag. Tofflorna iaf.

Frokenpilla: Jag funderade också på vad jag ska ha för kläder till mig själv. Kom fram till trosor, amnings-BH, något linne, två par mjukisbyxor, två amningströjor, morgonrock, nattlinne, strumpor/sockor. Tror inte man bryr sig om att vara uppklädd där... Tungan ute

• MiaMy

Detta är ju mitt första barn, så jag vet inte hur jag kommer känna efter förlossningen, men hittills har jag tänkt att jag inte har bråttom därifrån. Vill att amning och så ska funka, och det känns som att man kan vila upp sig bättre där än hemma? Men jag vet inte som sagt...

• MiaMy

Ännu angående BB-väskan *tjatar*: Hur mycket blöjor går det åt till en baby under några dagar där?

• MiaMy

Meh! Nu knäppte det till (långt ner) i min mage också! Och SOM den har bökat omkring idag! Det ilade och stack mellan benen på mig idag också. Något att oroa sig över?

• MiaMy

Jag har nu i några veckor haft väldigt hög puls på förmiddagarna. Efter att jag ätit frukost drar det igång med 120 slag/min. Orkar inget annat än ligga då. Folk har sagt till mig att eftersom jag har lågt blodtryck ibland så kan pulsen kompensera det genom att sätta igång och klappa. När jag berättade dethär för BM senast så mätte hon min puls, men det var ju eftermiddag då så då var den normal. Vet inte om jag ska vara orolig eller tro på vad folk säger. Känns obehagligt, och jobbigt att aldrig kunna sätta igång och göra något på morgonen, för jag måste ligga.

Gnällinlägg, sorry...

• MiaMy
    Svahnfrun skrev 2012-08-05 11:41:46 följande:
    Hmm låter som mig. Fast har aldrig hört de där med blodtrycket. Även om jag vet att mitt att sviktat lite.
    När jag vaknar så går jag upp som vanligt, men direkt efter frukost så måste jag vila. Orkar inte nåt. Det är en väldig aktivitet i magen.
    Det är först framåt 3-4 på eftermiddagen som jag är normal och orkar göra saker,
    Mitt blodvärde ligger på runt 110.
    Min bm sa iofs att lågt blodvärde blir en dominoefffekt och kan orsaka även låg blodtryck.
    Så de kanske är det som spökar på morgonen. 
    Ja alltså det där med blodtrycket sa min mamma och så kollade jag det med BM och då sa hon att det stämde. Mer vet jag inte. Funderar på hur det ska gå när jag börjar jobba nästa vecka Skrattande
    Skönt att någon annan upplever samma som mig! Fast det är ju inte så skönt för dig och mig att behöva ha det förstås! Mitt blodvärde var 118 i måndags. Så jag vet inte... Kaffe höjer ju blodtrycket, men jag har lite svårt för kaffe just på morgonen så jag äter en lakritsbit varje morgon istället, ser det som "medicin" Tungan ute
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012