• NeLe

Vi som väntar smått i September 2012

Skoogish, haha.. I Gbg kan man gå över 3 veckor innan man gör något så för min del kan väntan lika gärna vara 13 veckor lång. Katastrof!!

Angie, jo godis hade med det till senaste förlossningen men d avnjöt jag på BB. När jag förlöser kan jag inte stoppa i mig något i mat-/tuggform. Bara vätska ska det vara, gärna saft!

• NeLe

Skoogish, ne d hoppas inte jag heller

Sover riktigt kasst varje natt känns det som. Bara den senaste veckan har det varit som värst. Inatt senast så hade jag ont i magen, jag var för trött för att vakna upp ordentligt men sammandragningarna/förvärkarna var riktigt jobbiga. Andra gången det händer nu på kort tid. Jag behöver sova!!!

• NeLe

Starstruck, riktigt kass inställning på den läkaren! Oavsett om det var så att du är göt överviktig eller ej så har det ju inte med honom att göra. Han kunde inte ens sköta en enkel uppgift som han hade liksom, vad säger det om honom som är utbildad och förmodligen erfaren? Nä usch, förstår att du inte vill dit igen, hoppas du slipper det också!

• NeLe

Glömde skriva Att jag idag äntligen har nått ytterligare en milstolpe v 30+0 hihi.. Nästa är när man befinner sig nere på ensiffrigt men det är ju en evighet kvar eller. Snarare 59 dagar

• NeLe
    Smurfan87 skrev 2012-07-23 10:11:15 följande:
    Förlåt att jag helt byter ämne men jag blev lite knäckt (kanske inte rätt ord men jag hittar inte det jag letar efter) igår kväll. Ju har haft skit väder heeeela sommaren och nu denna veckan ska det verkligen bli sommar. Ja vad händer då, jo min slempropp går så då får jag ju inte bada..... Jag säger bara suck!
    Vilken vecka är du i? Man får visst bada efter att slemmisen går, det är när vattnet går som man inte ska bada!?
  • NeLe
    Skoogish skrev 2012-07-23 11:48:17 följande:
    Kommit hem från BM och det känns verkligen superbra. Vilket jag känner varje gång jag kommer därifrån, hon känns säker och trygg i det hon gör. Är lite lagom barsk och svarar jättebra på alla skumma frågor jag ställer. Passar mig perfekt :)

Hjärtljuden låg bra, runt samma som dom brukar, 133. Sf var 31, lite höjd över min kurva, men hon förklarade att det ofta är så när man är kort. Nästa gång, i v.35, så ska vi kolla om bebisen har lagt sig rätt :)
  • NeLe

Skoogish, nu skrämmer du upp mig ju. Jag har precis samma grej men jag skrev in mig första dagen efter skolans slut.. Hoppas de inte ändrar sig bra sådär nu, jag har handläggarens namn o nr (hon som gav ni anvisningar om vad jag skulle göra när skolan slutade) ifall d skulle skita sig. Inte för att d kanske gör någon skillnad men då kan man ju peka finger på någon iaf!

• NeLe

H44, reglerna är som denna att man måste få en inkomst någonstans ifrån. Därför måste man vara aktiv 5 dagar i veckan. Jag som ex sommarjobbar ca 4 dagar i veckan måste vara arbetssökande en dag i v. Hur löjligt som helst men sådana är reglerna.

Nu slutar jag sommarjobbar v 32 ut så från v 33 har jag inget jobb. Måste då vara heltids arbetssökande fram tills bebis kommer annars förlorar jag min skyddade SGI. De VET ju att jag inte kommer få jobb de sista veckorna men regler är ju regler *suck*

• NeLe
    NICU skrev 2012-07-24 13:30:50 följande:
    Jag har inte ens en tillstymmelse till någon rand. Helt vitt är det där det ska kunna finnas en rand :)

Skoogish - hoppas att det löser sig!!

Jag skulle behöva lektioner i det här med SGI och hur man planerar föräldradagar och hur många man måste ta ut, när man behöver ta ut lägsta-dagar etc... känner mig helt nollad!
    kan skriva lite kort

Planeringen av föräldradagarna gör du själv. Lättast är ifall du har e-legitimation och kan göra det via försäkringskassans hemsida. Då kan du själv bestämma om du vill ta en 0-7 dagar i veckan alternativt hela, halva eller några delar av dagen.

Fram tills barnet är ett år gammalt kan du göra lite hur du vill har jag för mig, dvs ta ut hur många dagar du vill/vecka men efter ca 1-1.5 år så är det andra regler som gäller (just den biten är jag inte helt inne på heller men det problemet kommer ju sedan så jag koncentrerar mig på den första biten nu istället!). Lägsta nivå dagarna kan du endast ta ut efter att du tagit ut ett visst antal föräldradagar, minns inte ifall det var på 180 dagar med vanlig SGI innan lägsta nivå dagarna kan tas ut eller om det var närmre 200 dagar.

Antalet föräldradagar är 240 st för dig och 240 dagar för din sambo. Din sambo (alternativt du) kan avstå från dina dagar till den andra partnern men då måste detta ske skriftligt. Blankett finns på deras hemsida. (minns inte ifall pappan måste ta ca 60 dagar vilket fall som helst alltså 60 dagar som han inte kan ge bort)

Sedan finns de klassiska 10 dagarna också som pappan kan ta ut i samband med förlossningen. Inom två månader kan pappan ta ut dessa tio dagar samtidigt som du tar ut föräldradagar. Det vill säga så får ni båda ersättning under dessa tio dagar. De dagarna kan han inte ge bort!

Hmm tror det är det mesta?!
  • NeLe
    TheFamily skrev 2012-07-24 14:54:32 följande:
    NICU: sen är det nya regler från januari och vi har fått en finfin förmån. När barnet är fött fram tills han/hon är ett år (lite osäker) kan du och pappan ta ut 30 föräldradagar samtidigt för samma barn! (man behöver inte ta 30 dagar i ett svep alltså)
    Kramis!!
    ja jag har hört snack om det men inte kunnat läsa det någonstans. Lust att länka ifall du hittar?
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012