NICU skrev 2012-07-24 13:30:50 följande:
Jag har inte ens en tillstymmelse till någon rand. Helt vitt är det där det ska kunna finnas en rand :)
Skoogish - hoppas att det löser sig!!
Jag skulle behöva lektioner i det här med SGI och hur man planerar föräldradagar och hur många man måste ta ut, när man behöver ta ut lägsta-dagar etc... känner mig helt nollad!
kan skriva lite kort
Planeringen av föräldradagarna gör du själv. Lättast är ifall du har e-legitimation och kan göra det via försäkringskassans hemsida. Då kan du själv bestämma om du vill ta en 0-7 dagar i veckan alternativt hela, halva eller några delar av dagen.
Fram tills barnet är ett år gammalt kan du göra lite hur du vill har jag för mig, dvs ta ut hur många dagar du vill/vecka men efter ca 1-1.5 år så är det andra regler som gäller (just den biten är jag inte helt inne på heller men det problemet kommer ju sedan så jag koncentrerar mig på den första biten nu istället!). Lägsta nivå dagarna kan du endast ta ut efter att du tagit ut ett visst antal föräldradagar, minns inte ifall det var på 180 dagar med vanlig SGI innan lägsta nivå dagarna kan tas ut eller om det var närmre 200 dagar.
Antalet f
öräldradagar är 240 st för dig och 240 dagar för din sambo. Din sambo (alternativt du) kan avstå från dina dagar till den andra partnern men då måste detta ske skriftligt. Blankett finns på deras hemsida. (minns inte ifall pappan måste ta ca 60 dagar vilket fall som helst alltså 60 dagar som han
inte kan ge bort)
Sedan finns de klassiska 10 dagarna också som pappan kan ta ut i samband med förlossningen. Inom två månader kan pappan ta ut dessa tio dagar
samtidigt som du tar ut föräldradagar. Det vill säga så får ni båda ersättning under dessa tio dagar. De dagarna kan han inte ge bort!
Hmm tror det är det mesta?!