Inlägg från: moonlaiz |Visa alla inlägg
  • moonlaiz

Vi som väntar smått i September 2012

hoppar väl in här om det e ok...
    tidigare bf var 31/8, men idag har vi varit på vul och det visade en fin bebis med bf runt den 7/9=) 

• moonlaiz
    hanna85 skrev 2012-02-08 09:30:16 följande:
    Nu har jag varit på vul. Allt såg bra ut och hjärtat slog som det skulle :) men en fråga bara, är det många som blir tillbaka flyttade på tidigt vul? Jag trodde jag skulle vara i 9+5 - 10+0 idag men han sa att jag var 8+0 ungefär.. Är inte det mycket att bli flyttad? Någon som varit med om samma? Bör jag vara orolig?
    var på vul i måndags, skulle då vara i v 10+4 ca, men enligt deras mätningar så var jag i v 9+4. den mätte 27,1mm. Det konstiga jag tycker är att jag har sett en massa andra vul bilder där måtten har varit betydligt mindre och ändå räknat samma dag. 

men som sagt, det är svårt att mäta sig till det så tidigt, du kanske blir flyttad på rul sen igen=) det blev jag med dottern för ett par år sedan!

• moonlaiz
    LillaBabyK skrev 2012-02-09 05:54:41 följande:
    Samma här.. 9+4 idag. Jag är bara student också så det blir att jag mest sover och skippar lite skola. Bara för att jag kan.. men det får mig att verkligen undra hur alla andra här inne klarar av sina jobb! Jag är precis som du, en dag i skolan sen var jag medvetslös.
    tro mig, det är kämpigt med jobbet just nu!

när jag vaknar på morgonen så är det enda jag längtar till att få gå och lägga mig igen!
    det är ingen överdrift, jag är som en zombie, kämpar för att inte somna på jobb, och mår jättedåligt över det!
    v 9+6 idag, bara 30 veckor kvar! hehe 
  • moonlaiz

går in i vecka 13 (12+0) på torsdag å ska då göra min första glukosbelastning.

någon annan som har glukosbelastning i sikte?

ser ju inte fram emot det direkt! 

• moonlaiz
    förstis skrev 2012-02-20 08:54:50 följande:
    Jag har min om drygt 2 veckor. Förra gången jag var gravid så hade jag glömt citron men där var en snäll tjej som hade en halva över och då tyckte jag att det gick ok att dricka, i allafall den första halvan av glaset.
    ja, citronen gör det mycket bättre! 

det värsta är väl att man på fastande mage ska få ner detta slisket, som om man inte redan vore illamående liksom=) 
  • moonlaiz

Edds: alla gör glukosbelastning, men överviktiga eller de som är i riskzonen gör två, 
    normalt sett gör man en lite senare i graviditeten, kommer ej ihåg vilken vecka.  

• moonlaiz

Eller beror det på i vilket landsting man går kanske?

Mina värde är toppen i alla bemärkelser! Här gör man det för att vara på den säkra sidan! Blekinge bor jag i!

Alla mina vänner har också gjort det, de som behöver!

• moonlaiz

jag kan ju bara svara på hur det går till här i mitt landsting, och här har det inte med värde och så vidare att göra, utan här ligger det i standardprocedurerna.

glokosbelastning är när man dricker en sockerlösning, och mäter blodsocker före samt två timmar efter. Detta gör man för att utesluta så kallad graviditetsdiabetes.

jag är överviktig så att jag har större risk att få det, därför gör jag en tidig och sedan den som är standard! De som tex har diabetes nära i släkten, vilket tas upp på hälsosamtalet, ligger också i riskzonen och brukar också erbjudas en  extra glukosbelastning.

förmodligen är det olika i olika landsting, men vad jag läser här, så bor jag i ett bra landsting då!
    hoppas ni som undrade nu fick lite klarhet i det hela vad jag menade=) 

• moonlaiz

hur har ni det med tröttheten nu?
    har den börjat avta?
    Jag är så trött att det tar kål på mig snart, kämpar på jobb för att inte somna
    och orkar inte göra nånting, sova, det går inte, utan jag är trött på ett utmattande sätt!
    jag står snart inte ut! 

• moonlaiz
    FijaLija skrev 2012-02-21 08:23:32 följande:
    Mitt börjar bli lite bättre på mårnarna.... Men jag har ett tungt jobb som tar musten ur mig ganska fort... Mycket spring, stress och spring i trappor... Ibland känns det som att pumpen ska ta kål på mig...
    Jag hoppas att orken och uthålligheten ska bli bättre snart på jobbet annars måste jag nog ta upp det med chefen och be om att de måste tänka på vad och hur mycket jobb de prackar på en :/
    jag kan tyvärr inte minska på vad jag gör på jobbet.

men fortsätter det här så får jag diskutera med barnmorskan om hur jag går till väga,
    vill helst undvika sjukskrivning in i det sista, har ändå bara tre månader kvar på jobbet, sen ska jag ha 5 veckors semester å sedan havandeskapspenning!

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012