Inlägg från: pollyann |Visa alla inlägg
  • pollyann

Vi som väntar smått i September 2012

Edds skrev 2012-07-06 14:14:42 följande:
    Ursäkta men nu ska jag gnälla lite till.. Tvekar på att det är mina gravidhormoner ( och om det finns någon som jobbar med detta yrke vet jag om ursäkt för det) men jag blir galen !!!! Jag kan inte ha telefonförsäljare som ringer till mig 4 ggr per dag och LJUGER, när jag har ett litet spädbarn hemma om några veckor.. de rent utsagt ljuger och terroriserar mig. Hur fasen har de helt plötsligt fått upp mitt nr egentligen!

Det ringde just såhär lät det: ( jag har vem ringde appen så jag ser om det är en försäljare)

(jag) hallå

hej det här är bla bla och jag ringer fr...

(jag) jahaa du ringer om mitt bredband abbonemang som enligt er håller på att gå ut.

jaa...

(jag) ja ni har ringt om det 4 gånger igår. Jag är inte intresserad!!

( försäljaren börjar förklara om ngt billigare alternativ)

( jag ) jag bryr mig inte!! Men vad du däremot ska bry dig om är att JAG FÖDER OM EN MÅNAD ( överdrev ) och då ska jag minsan inte ha er ringandes.

klick

Nu måste jag äta jordgubbar och grädde för att bli på bra humör :) har ni en bra fredag föressten?:)
    Har du möjligtvis beställt någon gratis babybox? Det här är priset man betalar!
    Min lösning: spara numret - redigera kontakt - blockera uppringare så kommer de direkt till telesvararen... Man får ju göra om proceduren när de börjar ringa från något nytt nummer men det brukar iallafall ge ett par veckors lugn och ro :) 
  • pollyann
    Flax skrev 2012-07-08 14:52:29 följande:
    Dag och natt: tack för länken med pdfen med avslappningsövningar! Är det nån fler som har tips på förberedelse inför förlossning? Finns inga förberedande kurser där jag bor.
    Nu ska jag iaf spackla en vägg i blivande bebisrummet. Får lite mer arbetsmoral när det e regnigt ute, har galet svårt för att vara inne när solen skiner... Det bästa med att jobba e att man får ta lite fikapauser då och då och käka lite bulle i dricka lite kaffe.:)
    På den förberedande kursen jag går är väl de mest handfasta tipsen att man ska stanna hemma så länge man bara kan och att man ska diskutera i förväg med sin partner vad man har för önskemål... rätt basic alltså. Hon hade ett förslag på att man skulle dra igång något slags projekt under latensfasen, typ sortera foton eller baka bröd för att liksom distrahera sig själv, men det beror nog väldigt mycket på vad man är för person om det funkar eller inte! En av de grejerna som jag känner är knepigast inför förlossningen är hur man ska varva vila med aktivitet, man vill ju vara uppe och gå så att bebis glider neråt men samtidigt spara krafter till krystfasen, men jag gissar att det ger sig när det är dags :)
  • pollyann

Jag blir tokig på detta med försäkringskassan, får olika svar varje gång jag pratar med de, beroende på vem som svarar i telefon. Tror att hela systemet är rätt godtyckligt så det gäller att själv ta reda på vad man har rätt till och sen hävda det!

I övrigt har jag gått in i vecka 35 igår och börjar bli rätt otålig samtidigt som jag vill att den håller sig inne till vecka 37+0 så att vi hinner klart med barnrummet här hemma. Jobbar den här veckan ut sen har vi semester från nästa vecka så då blir det fixar-tid! Sen är jag schemalagd igen från och med 23 augusti men det verkar inte vara någon som tror på att jag kommer till jobbet då... :p 

• pollyann
    NICU skrev 2012-07-26 21:42:55 följande:
    Det här med att baka "inför alla besök"... Vill folk komma och besöka får de sjutton ta med sig fika - inte fanken orkar jag stå och baka i värmen! Haha :)
  • pollyann
    Tinials skrev 2012-08-08 15:27:08 följande:
    Hej på er! 
    Har bara varit aktiv i bildtråden.
    Men nu undrar jag, ni som har börjat packa förlossningsväskan, vad har ni packat ner och har ni några tips på vad som kan vara bra att ha med? Glad 
    Jag har fått lite tips av en kompis som precis fött barn, hon sa att en vattenflaska är himla bra att ha med, en väldigt enkel sak men gör det mycket enklare att till exempel ligga i sängen och dricka vatten! Sen kläder som går att amma i ifall man blir kvar ett par dagar av någon anledning så slipper man vara "fast" i den härliga sjukhusskjortan hela tiden. Sen tänkte jag bara packa lite kläder till bebisen att åka hem i (packar ner storlek 44 och 50) och en filt kanske... och kläder till mig och maken såklart, men det var nog allt! Detta är mitt första barn så jag kanske upptäcker att jag borde packat annorlunda men såhär var min tanke iallafall!
  • pollyann
    Frokenpilla skrev 2012-08-08 16:47:02 följande:
    Går alla här en gång i veckan numera? jag går fortfarande bara MAX varannan.
    Jag har gått var tredje vecka sen vecka 30 (är i vecka 37 nu och förstföderska) men sist jag var där hade SF-måttet dippat lite (31 cm i vecka 36, 1cm + sen vecka 33) så nu ska jag dit imorgon igen och se så att kraken växer som den ska, men så länge allt ser bra ut ser jag egentligen ingen anledning till varför man ska gå oftare än var tredje vecka.
  • pollyann

Såg att ni skrivit lite om hur man får igång bebisen om man tycker den varit stilla för länge och måste tipsa om hushållsmaskiner!! Drar jag igång elvispen eller symaskinen (båda brukar ju automatiskt hamna ungefär i maghöjd) så kickar grisen igång som en galning! Lite taskigt kanske, om det är för att den inte gillar ljudet, men funkar varje gång!

• pollyann

Grattis till alla er som fått leverans redan!

1 vecka över tiden idag och jag börjar ställa in mig på igångsättning nästa vecka... 

• pollyann

Ja nu börjar det bli rejält tradigt... Jag har BM-besök idag, sist jag var där hade SF-måttet växt 3 cm på mindre än en vecka, himla konstigt tycker jag, trodde inte den växte så mycket efter BF!? Sen efter det här besöket får jag börja gå på spec-mvc, känns inte jättekul men det är så klart bra att de håller koll på ungen!

• pollyann
    Edds skrev 2012-09-10 14:36:16 följande:
    jag fick panik idag när min BM  sa att magen växt från 37 cm till 41 på en vecka. 4 cm !! jag trodde jag skulle dö.. men då mätte hon en gång till och hon hade råkat mäta med fel sida.. men veckosidan eller vad de nu var, .. magen hade iallafall bara växt 1 cm... vilket kändes lugnt.

men vad tur att de har koll på dig nu ordentligt !
    Hehe, ja man tycker att 4 cm på en vecka borde märkas rätt tydligt! Men jag tyckte också att det kändes som att magen hade blivit rejält mycket större då när den hade växt 3 cm på en vecka, hamnat högre upp liksom fast de säger att den ska sjunka. Men får du gå kvar på din vanliga mvc? för jag måste flytta till spec-mvc fastän jag mår bra och bebisen verkar må bra och SF-måttet ligger fortfarande på kurvan även om det växt proportioneligt mer nu på slutet.
    Hur är det för er andra som också gått över en vecka? Går ni kvar på er vanliga mvc graviditeten ut? 
  • pollyann

Edds: Ja, ok då är det samma som för mig!
    Och jag håller med dig om att en vecka över tiden inte alls är kul... Har mått bra typ hela graviditeten, inga konstigheter, men nu sista veckan har verkligen sugit musten ur mig både mentalt och fysiskt! Känner mig heldeppad och lite som om jag skulle ha influensa fast utan feber men jag försöker också hålla minen och hitta på roliga saker att göra, svårt bara när det enda man EGENTLIGEN vill göra är att vara med sitt barn :p 

• pollyann

12 dagar efter BF föddes äntligen vår son! 19 timmar med täta värkar sög verkligen musten ur mig och sista biten fick jag hjälp av sugklocka, men det var det värt! Grattis till er andra som fått och till er som gått över tiden: jag lider med er, men rätt vad det är så e ungen ute, även om man knappt tror det på slutet :)

• pollyann

Tack för alla gratulationer! Och grattis till er andra som fått era små! Wow Ida, tappert kämpat med en hel vecka av igångsättning, kan tänka mig att man hinner bli rätt otålig! Lustigt att vi fick våra små på samma dag Edds, men på tiden, det var slutväntat nu! :)

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012