Inlägg från: pepitaz |Visa alla inlägg
  • pepitaz

Vi som väntar smått i September 2012

Hej hej kommer med ganska sen i gruppen men har BF den 29 September och hade varit trevligt att kunna prata och kanske dela erfarenheter även efter att barnet e fött...Jag bor i malmö och har en flicka på 3 år.
    Jag undrar om det finns några tips på hur man kan göra det lättare för det äldre syskonet att acceptera den nya familjemedlemmen. 

tacksam för svar.. 

• pepitaz
    JePaLuLi skrev 2012-08-25 10:28:27 följande:
    Pepitaz: Välkommen!
    Jag tror det är viktigt att man gör det äldre barnet delaktig. Att han/hon tex får vara med och fylla på blöjor, lägga mer de små kläderna i lådan, välja ut bebisens första gosedjur, bädda spjälsängen etc. Sen finns det massor av böcker att läsa. Uno i mammas mage, Lillefanten får ett syskon, Emma får en lillebror är exempel på böcker små barn brukar uppskatta.

Många köper även en docka till syskonet så de kan ha en egen bebis att tvätta, mata, byta blöjor på mm.
    Hej och tack för tipsen, det jag gjort är att vi har handlat kläder tillsammans  till lillebror, även nåt smått till henne för att hon inte ska känna sig utanför, jag pratar om lillebror som om han redan finns ute med oss, och emma får en lillebror den boken sover hon med:)

Det med dockan verkar vara en bra ide, då kan man byta blöja samtidigt.

En fråga bara, hur reagerade era barn när dom fick se er amma? 
  • pepitaz

Hej hej, är i v. 35+ 4 läääääängtar enormt mycket till att föda, har haft illamående dom första 4 månaderna samt foglossning som kommer och går.Och nu börjar tröttheten slå till igen..och plus i kanten har jag blivit förkyld....e det bara jag som gnäller? ;)

• pepitaz

NICU: lider med dig...hehe, i min första grav så var det nästan som en dröm, alla sa att jag lyste, jag åt vad jag ville, gick knappt upp i vikt och mådde helt enkelt underbart..trodde att det skulle bli lika dant. But no..när ska du föda? 25?

• pepitaz

Har faktiskt aldrig hört talas om det din mamma berättat..en gammal skrock kanske.. Hade en fråga till er, hur långt brukar det ta efter att huvudet fixerat sig att föda? Jag fick min förra flicka i v. 30 så jag har aldrig gått så här långt, allt e som nytt för mig....

• pepitaz

IDAVESTERFLO: jaha så det kvittar när huvudet fixerar sig...synd,var hos barnmorskan idag och huvudet var nästan helt fixerad..och fick för mig att det var dax snart..men men då är det bara att vänta...:P vet du inte vad det ska bli? Jag kunde inte hålla mig för att veta, ska få en pojke:D

• pepitaz

Tror att dom flesta här känner sig tunga och gnälliga, tror jag har bölat 4-5 gånger idag och dessutom sover jag som krattan...har hemska mardrömmar om att min dotter dör i hemska olyckor osv...vaknar alltid gråtandes...fattar bara inte varför man måste drömma om så hemska saker...dom känns så verkliga att man blir deppig ju.....suck och gnäll...

• pepitaz

Superbia: usch va hemskt ja med drömmarna, du räddar ditt barn iallafall, jag känner mig så maktlös...

Jepaluli: men hade du några förvärkar innan du tog shoten....för om du får ditt barn inom 2 dagar så ska jag testa det nästa vecka!!!

• pepitaz

Idag är jag i v 37+0...och kan inte sova...några bra tips på bekväma sovställningar?

• pepitaz

Edds: tack för tipset, men använder två stora kuddar en mellan benen och en jag kramar:D sov bättre i natt men tror nog för att jag e rent utmattad....

Att ha dom här "mensvärk" liknande värkar e de det som kallas för förvärkar?

• pepitaz

Jag e i vecka 38+0 idag och jag vill bara dö av smärta när bebisen rör runt med huvudet!!! Är det bara jag som e så känslig? ;(

• pepitaz

Glömde nästan :D grattis till alla små underbara bebisar som kommit till världen denna vecka!!!

• pepitaz

4 på morgonen i proppisen gick, har börjat få lite smått förvärkar!!! Hoppas hoppas hoppas det e dag nu snart!!

• pepitaz

Woho!!!! Min pojke föddes idag 13:08 3540g och 50 cm lång...och allt började kl 4:00 med att slemproppen åkte av. Nu ligger han och sover och ser otroligt nöjd ut.

• pepitaz

Ida: grattis till dig med!!! Hoppas att du och bebisen mår bra! Och att allt gick bra trots kejsarsnittet.. Min lille man han var ganska snabb och fl var hemsk, skrek som en gorilla;) hade ingen bedövning förutom lustgasen som inte hjälpte ett skit vid slutet.:) men det var värt smärtan!!!

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012