• cicci85

I vilken bil sitter man bra i framsätet trots att man har bilbarnstol bakom?

Nu har vi en v70 och en multi-tech. Det är astrångt. Jag kan sitta någorlunda men sambon kan knappt knöla in sig. Vi har tänkt byta bil till en rymligare, men vilken? Sambon tycker xc90 men den är ju så gigantisk och är väl inte så värst billig att ha heller... Jag har föreslagit Mondeo men den gillar han inte... Såå lite tips tack

• Svar på tråden I vilken bil sitter man bra i framsätet trots att man har bilbarnstol bakom?
  • Gurkburken

Volvo V70 och Saab 9-5 (olika årsmodeller) har fungerat fint för oss och vi har haft alla våra barn bakåtvända till 5 års ålder. De två äldsta desssutom "modell större" 5-åringar.
    Maken, 189 cm lång, har suttit jättebra framför och barnen har suttit bra i sina stolar.
    De bilbarnstolar vi haft är Britax Two-Way, Britax Freeway och Brio Zento.

Maken har även kunnat sitt framför yngsta sonen i min Kia Cee'd (Golf storlek) även om han haft det något trångt.

Kanske skall ni testa en annan bilbarnstol?

• cicci85
    Gurkburken skrev 2011-12-21 14:15:12 följande:
    Volvo V70 och Saab 9-5 (olika årsmodeller) har fungerat fint för oss och vi har haft alla våra barn bakåtvända till 5 års ålder. De två äldsta desssutom "modell större" 5-åringar.
    Maken, 189 cm lång, har suttit jättebra framför och barnen har suttit bra i sina stolar.
    De bilbarnstolar vi haft är Britax Two-Way, Britax Freeway och Brio Zento.

Maken har även kunnat sitt framför yngsta sonen i min Kia Cee'd (Golf storlek) även om han haft det något trångt.

Kanske skall ni testa en annan bilbarnstol?

Jo, vi ska ju byta till en two-way, får åka och kolla hur mycket plats det blir i fram då. Men bilbyte blir det nog iaf Till en rymligare!
  • Natasha76

Testade montera bilbarnstolar rymligt, dvs långt ut på sätet och ändå satt jag som en kung med tio cm till till instrumentbrädan. Vilken bil var det då... (trumvirvlar...) jo, Renault Grand Scenic. :)

• Natasha76

^Jag ska posta bilder snart på bloggen. Man blir nog minst sagt imponerad av Grand Scenic. Och jag tror Scenic är samma bil men med mindre bagageutrymme, visst? Och kanske bara 5 platser.

• cicci85

Åh, jag hade en Scenic förut, fast en äldre! Såå rymlig och bra med separata säten i bak! Sonen satt ju med raka ben tills han var 5 år/25 kg/118 cm Sambon vill dock inte ha en sån... Kanske får bli en xc90 ändå, vänjer mig väl med storleken!

• Izela

Vi har en jeep Grand cherokee och en britax stol bak bakom förarsätet där min man sitter o han är rätt stor. Finns gott om plats i den bilen.

• bubblan73

har en audi a6 -91 kombi. Där har jag en bakåtvänd bilbarnstol för större barn (dottern är snart 4) och det funkar kanon att sitta i passagerarstolen fram, trots den. Helt suveränt!

• Natasha76

Oj, för en årets XC90 i Finland, medkörd bara 100 mil får man betala 75900 EUR dvs 675000 kronor...

Men en sjusitsig från 2006 medkörd ca 13000 mil får man för halva priset...

Tur att Renault är billiga som begagnade :)

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • cicci85
    Natasha76 skrev 2011-12-21 20:52:22 följande:
    Oj, för en årets XC90 i Finland, medkörd bara 100 mil får man betala 75900 EUR dvs 675000 kronor...

Men en sjusitsig från 2006 medkörd ca 13000 mil får man för halva priset...

Tur att Renault är billiga som begagnade :)

Men fy farao va dyrt! Nån sprillans ny bil blir det absolut inte iaf
  • Natasha76
    cicci85 skrev 2011-12-21 21:06:40 följande:
    Ja, det är typ 100% bilskatt här i Finland. Så därför kör många med gamla bilar. Och har man en finare bil är det verkligen en statussymbol. Men samtidigt blir det litet bilarnas u-land också, när folk inte har råd med tilläggsutrustning osv. Alltså inte för att de skulle vara fattiga på något sätt, utan för att det helt enkelt är sjukt dyrt med bil här.

När jag köpte min Passat i Sverige för 80000 kronor fick jag betala 30000 kronor i skatt hemma på den... Så "lite" eftersom den var begagnad.
  • Natasha76
    cicci85 skrev 2011-12-21 21:06:40 följande:
    Det är också dumt ur säkerhetssynvinkel (att bilarna i Finland är så dyra). Med bakåtvända barn i bilen behöver man stort baksäte, och dessutom är nyare bilar säkrare än gamla. För att inte tala om miljön.
  • vivianne
    cicci85 skrev 2011-12-20 09:23:08 följande:
    Duoflex kan man montera på olika sätt, till max 11 kg med hela stolen på sätet eller för att ge bättre lutning och benplats och alltid efter 11 kg med klacken utanför säteskanten.
    4 år i duoflex
    Lite otydlig bild kanske, men stolen står med kalcken utanför säteskanten.
    Väcker gammal tråd till liv för att du skrämde mig lite med dina inlägg om Duoflexen. Jag hade  nämnligen tolkat bruksanvisningen som att det bara var i framsätet som klacken skulle nedanför sätet efter 11 kg. Ringde därför Akta Graco och jag hade läst rätt, det gäller bara i framsätet. I baksätet (med stödben) kan man alltså ha klacken uppe i sätet till barnet väger 18 kg.

Ville dela med mig om någon annan undrar.
  • cicci85
    vivianne skrev 2012-01-02 18:20:42 följande:
    Väcker gammal tråd till liv för att du skrämde mig lite med dina inlägg om Duoflexen. Jag hade  nämnligen tolkat bruksanvisningen som att det bara var i framsätet som klacken skulle nedanför sätet efter 11 kg. Ringde därför Akta Graco och jag hade läst rätt, det gäller bara i framsätet. I baksätet (med stödben) kan man alltså ha klacken uppe i sätet till barnet väger 18 kg.

Ville dela med mig om någon annan undrar.

Det har jag inte tänkt på, har aldrig hört nån annan som sagt det heller. Undra om samma gäller för AG Cosmic?  När jag läste igenom bruxen så står det ju bara max 11 kg på monteringsanvisning för framsäte, i baksätet står det bara att den kan monteras med klacken på eller nedanför sätet...
Svar på tråden I vilken bil sitter man bra i framsätet trots att man har bilbarnstol bakom?