• Makka Pakka

Krypa innan kunna sitta stadigt???

Överallt står det att när barnet lär sig sitta stadigt så är det ett steg mot att krypa, men går det att göra i "fel" ordning?

Min 6-mån kämpar verkligen med att ta sig någonstans när han ligger på magen. Han kan förflytta sig lite i nån form av mask-rörelse. Ställer sig nästan i krypställning och ålar runt i cirklar.   Men kan inte ens sitta med stöd. Han är helt ointresserad av att sitta; antigen ska han ligga på magen eller stå upp med hjälp av oss.. Han är väldigt stark..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Svar på tråden Krypa innan kunna sitta stadigt???
  • viseversa

Oj det har inte stämt på mina barn. Indra tex satt vid 5 mån. hon kröp vid 8mån. Odin satt vid 4,5mån han började krypa vid 7 mån. Så det är ju inte precis nära inpå sittandet som dom började krypa=). Barn är som sagt olika och det är mycket möjligt att lära sig krypa innan man sitter.

• xXMaLoXx

Jag tror de väljer lite själva i vilken ordning de vill ta saker. Det kanske inte är lika intressant att sitta still som det är att röra på sig :)

www.hecate.se Theo 100111
  • Alexi

Vår dotter var precis åtta månader när hon lärde sig krypa och sen någon vecka senare kunde hon sitta själv.

• Mornie Alantie

Min dotter är 6 månader och tar sig runt som en raket sedan strax efter 5 månader. Hon kryper inte riktigt, magen lämnar inte golvet men hon rör händer och fötter i kryprörelser och fort fram går det. Hon kan lyfta sig på raka armar och lyfta rumpan med både tår och knän men det blir inte samtidigt ännu. Sitter stadigt gör hon dock inte. Hon kan sitta en stund men trillar ganska ofta både bakåt och framåt. Det börjar bli lite stadigare nu men det är fortfarande kuddar och passning som gäller. Problemet är att hon kan sätta sig själv, så man får vakta henne som en hök.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Makka Pakka
    Mornie Alantie skrev 2011-12-10 09:39:43 följande:
    Min dotter är 6 månader och tar sig runt som en raket sedan strax efter 5 månader. Hon kryper inte riktigt, magen lämnar inte golvet men hon rör händer och fötter i kryprörelser och fort fram går det. Hon kan lyfta sig på raka armar och lyfta rumpan med både tår och knän men det blir inte samtidigt ännu. Sitter stadigt gör hon dock inte. Hon kan sitta en stund men trillar ganska ofta både bakåt och framåt. Det börjar bli lite stadigare nu men det är fortfarande kuddar och passning som gäller. Problemet är att hon kan sätta sig själv, så man får vakta henne som en hök.

Lite likt sonen. Han kan ta sig lite hit och dit på nåt sätt.. fast inte kryper på riktigt. Han kan också stå med raa armar, rumpan och magen i luften och stå på tå, som plankan typ . Han an fortfarande inte sätta sig upp men han försöker med att lägga sig på sidan och trycka ifrån eller gör en massa sit-ups..
    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Valkyria75

Min son kröp långt innan han kunde sitta. Jag tror inte riktigt han såg poängen med att sitta... Så fort vi satte honom upp så trillade han åt något håll. Men krypa fort kunde han :)
    Det var inte förrän vi satte honom utomhus på gräsmattan som han plötsligt kunde sitta jättestadigt eftersom han tyckte att gräset verkade väldigt farligt... Efter det kunde han plötsligt sitta inomhus också. Ungeför som att han liksom kom på hur man skulle göra...

Så jag hade inte oroat mig, det är nog lite olika...

• alem

Vår dotter börja krypa strax innan 6månader och satt inte stadigt själv förren hon var 7,5 månad kanske och började gå vid 8 månader  

(¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
  • Veladis

Det är ungefär samma muskler som gör att de kan stå i krypställning och sitta stadigt. därför hänger det ihop. men det utesluter ju inte att man kan göra både det ena och det andra först. När man kryperm åste man ju komma på hur man ska flytta armar och ben också.

• Mellanmjölkens land

Dottern började dra sig fram, sen satt hon med stöd (om man satte henne upp), lärde sig åla och fick upp hastigheten ungefär samtidigt som hon började sitta utan stöd. Då stod hon i krypställning och gungade sen ett par veckor tillbaka. Från det att hon började ta sig upp i krypställning tills hon kröp tog det ca 1mån. Efter det tog det en knapp vecka innan hon satte sig upp själv..

• dripdrop

Dottern ålade vid 6 mån, kröp vid 7 mån och satt själv när hon kunde sätta sig upp själv vid 9 månader.

• MinMinna

Sonen satt utan stöd strax innan 6 månader. Sen satt han där han satt till drygt 8 månader då han började åla & krypa. Tror alla i min föräldragrupp satt innan de ålade/kröp faktiskt!

• tulip79

Sonen satt när han var 5 månader. Började "försökskrypa" när han var ca 6,5 mån och kröp när han var 7,5 mån.

• cocos87

Min dotter kröp innan hon kunde sitta! Och då krypa riktigt, inget ålande. Sen efter hon krupit i ca 2-3 veckor så satte hon sig själ och satt stadigt

• cosinus

Mina 3 yngsta har alla krupit innan se suttit, stilla har varit tråkigt och inget att eftersträva. Trean satte sig även upp själv från krypande innan han satt så han ramlade bakåt några dagar innan han kom på tekniken och satt.

• Saxiquine
    Makka Pakka skrev 2011-12-10 08:53:52 följande:

Överallt står det att när barnet lär sig sitta stadigt så är det ett steg mot att krypa, men går det att göra i "fel" ordning?

Min 6-mån kämpar verkligen med att ta sig någonstans när han ligger på magen. Han kan förflytta sig lite i nån form av mask-rörelse. Ställer sig nästan i krypställning och ålar runt i cirklar.   Men kan inte ens sitta med stöd. Han är helt ointresserad av att sitta; antigen ska han ligga på magen eller stå upp med hjälp av oss.. Han är väldigt stark..

Vår son är exakt likadan.
    Försöker få honom att öva på att sitta, men då kör han ner fötterna och trycker ifrån med benen fär att han vill stå och välter bakåt, så vi övar hittills mest i sängen.
    Annars är det bara stå och hoppa i knät som är kul!  
  • Meal

Vår kille kunde krypa innan han kunde sitta, började krypa runt 1-års dagen och satt vid 13 månader. Han har sjukgymnastik och vår sjukgymnast sa att de lär sig krypa innan de kan sätta sig upp. Och hon rekommenderade inte att sätta honom upp innan han kunde göra det själv, så låter precis som det ska vara när utvecklingen går naturligt och man inte sätter dem upp för tidigt med stöd innan kroppen är klar för det

• 3 barns mamma84

Vi alla vet att barn är olika i utveckligen så man ska inte oroa sig.

1:a satt vid 4 månader och kröp sammtidigt gick vid 11 månader utan hjälp 12 steg .
    2:a satt vid 2 månader kröp vid 3 månader och stälde sig upp utan hjälp vid 8 månader och gick 8 första steg .
    3:a satt vid 3 månader kröp vid 4½månad och gick vid 12 månader   

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Krypa innan kunna sitta stadigt???