• ladysoul77

Hur arg får man bli på sina barn?

Jag undrar eftersom jag hade en incident med min dotter som är 4,5 år i kväll.. Hon stod och lekte med ett hopprep som hon stod och svingade runt efter att ha lekt med det som en mikrofon.. Jag sa åt henne att inte gör så för att båda jag och hennes lillasyster (1,5 år) satt precis bredvid i soffan. Hon slutar inte utan fortsätter och jag får handtaget på hopprepet på min hand (och det gjorde ont "på riktigt") och sa åt henne -något argare- att sluta upp med det där, hon sa förlåt (vilket hon har lätt för) sedan fortsatte hon ändå fast jag såg inte riktigt det för jag höll på med lillasyster som precis skulle gå och lägga sig. Då händer något och hon viftar med hopprepet igen och PANG den smäller rakt på lillasysters ena ansiktshalva över ögat (det var medvetet) och hon skriker som en gris. DÅ blir jag OTROLIGT arg och tar henne, ganska hårt och sätter henne i soffan och skäller ut henne. (Ja, jag SKRIKER på henne) och går iväg med hopprepet och lägger det på en hylla, tröstar lillasyster som bara skriker och blundar vilket gör mig orolig att det hänt något med ögat. Hon var ju trött och somnar i princip av gråten i min famn.

När jag lagt lillasyster är jag fortfarande så otroligt arg att jag fortsätter att skälla och tar henne med till sitt rum där jag säger åt henne att NU FÅR DU GÅ OCH LÄGGA DIG (annars brukar hon få vara vaken 45 minuter och vi brukar göra något mysigt ihop, lägga pussel eller nåt) men jag känner att jag behöver ge henne en konsekvens och säger att slår man sin lillasyster så får man inte göra roliga saker. Hon är jätteupprörd och ledsen och säger att jag ska sluta vara arg. Men jag klarar inte av att lugna ner mig riktigt (för jag blev så orolig över lillans öga) utan är uppenbart sammanbiten och kort. Går och gör en macka till henne och säger att hon får äta den sedan gå och sova med en gång. 

Sen frågar hon (fortfarande ledsen) "Mamma, är du fortfarande arg på mig?" Då inser jag att jag måste skärpa mig och ber om ursäkt för att jag skrek på henne och kramar om henne ordentligt. Hon ber självmant om ursäkt för att jag fick hopprepet på handen och säger att hon ska säga förlåt till lillan i morgon.. Det slutar bra, men såhär i efterhand känns det inte bra att jag blev så arg.. Jag blev sk. rosenrasande och det vete f-n om man får bli så arg på ett barn. 

Hur resonerar ni? Får man skrika så på sitt barn?

Förlåt att det blev så långt, behövde nog babbla av mig lite och maken min är borta och jobbar.. 

• Svar på tråden Hur arg får man bli på sina barn?
  • Alvi

Har inga svar, men en med-skällare väntar på svaren från dem som sitter på dem.

Jag hade nog betett mig precis som du.

• Tilda78

Jag tycker du gjorde rätt man måste markera när ens barn gör något fel. Speciellt eftersom du redan sagt till några gånger tidigare i lugnare ton o hon ändå fortsätter.

Bra att ni ändå kunde krama om varandra lite senare så att ni slapp lägga er ledsna.

• msKitten

Ja, man får bli arg på sina barn. Och man får bli sådär arg.

Men man får också ta på sig ansvaret för hur man beter sig och be om ursäkt om man gick över gränsen. Precis som du gjorde. Jag tycker det är helt ok, som du gjorde.

Du sitter nu och är jätteorolig att du har skadat din dotter eller din relation till henne. Det har du inte Glad 

Du har lärt henne att man kan bli arg, att det är ok men att man också ber om ursäkt om man gick över gränsen. Hon har också lärt sig att andra människor kan bli jättearga på henne men att det inte är så farligt. 

• msKitten

Jag hade dock skippat "gå och lägg dig biten". Det känns som att det räcker med att man blir arg och skriker. Konsekvensen är ju att hon aldrig mer får leka med hopprep inomhus, inte att hon måste lägga sig.

• Ilsa

Jag har gjort som du vid liknande tillfällen. Nästan alltid följt av dåligt samvete och alltid med en ursäkt och en förklaring. Men ibland är det svårt, ibland blir man ju så himla arg - länge. hade nog också skippat konsekvensbiten - med däremot kunnat säga som det var att jag är arg och vill att hon ska gå och lägga sig.

• Muslimska mamman

Det kunde ha gått illa så jag förstår precis din reaktion. Det viktiga är att inte skrika i tid och otid, och att kunna bli sams igen när det lugnat sig.

Muslim är bara förnamnet!
  • Tygtiiger

Jag tänker så här: man får bli hur arg som helst - men man får inte göra vad som helst. Jag tycker det är befogat att ryta och gorma och i allmänhet bete sig när det handlar om ett storasyskon som skadar ett lillasyskon av medveten oaktsamhet - en 4,5-åring kan ju dåligt föreställa sig att ett hopprep faktiskt kan skada lillasysters öga för all framtid, men hon tänkte sig säkert att det skulle göra ont och var nöjd med att sopa till syrran (helt förståelig känsla, även om den inte är ok).

Jag vet inte om jag hade bett om ursäkt för att jag skrek, för jag tycker det är befogat att ställa till en scen när det är skador inblandat. Jag vet ju att jag hade blivit fruktansvärt arg om min sexåring gjort illa sin lillebror. Men jag hade nog bemödat mig om att förklara noga varför jag blev så arg och vad som hade kunnat hända med lillebror/lillasyster.

Jag hade ju blivit lika arg om någon skadat mitt stora barn.             

Krupke, we've got problems of our own!
  • IsaCMoJs

Ja, man får bli så arg!! Liknande har hänt mig också med min 3 åring och man måste säga ifrån om dom inte lyssnar!
    Att säga förlåt för att man gapat och skrikigt är jättebra, man måste visa att även mamma

• Amlin

Jag kan tycka att ibland är en ärlig känsla bättre än all pedagogik i världen. Som förälder måste man få bli arg när något sådant inträffar och jag tror nog att jag med hade tänt till ordentligt.

Däremot behöver du nog inte oroa dig för att dottern inte skulle uppleva att hon fick en konsekvens på beteendet, din ilska lär vara det hon kommer ihåg och tillsammans med att hon inte längre får leka med hopprepet inne så sjunker det nog in.

Svar på tråden Hur arg får man bli på sina barn?