Hur arg får man bli på sina barn?
Jag undrar eftersom jag hade en incident med min dotter som är 4,5 år i kväll.. Hon stod och lekte med ett hopprep som hon stod och svingade runt efter att ha lekt med det som en mikrofon.. Jag sa åt henne att inte gör så för att båda jag och hennes lillasyster (1,5 år) satt precis bredvid i soffan. Hon slutar inte utan fortsätter och jag får handtaget på hopprepet på min hand (och det gjorde ont "på riktigt") och sa åt henne -något argare- att sluta upp med det där, hon sa förlåt (vilket hon har lätt för) sedan fortsatte hon ändå fast jag såg inte riktigt det för jag höll på med lillasyster som precis skulle gå och lägga sig. Då händer något och hon viftar med hopprepet igen och PANG den smäller rakt på lillasysters ena ansiktshalva över ögat (det var medvetet) och hon skriker som en gris. DÅ blir jag OTROLIGT arg och tar henne, ganska hårt och sätter henne i soffan och skäller ut henne. (Ja, jag SKRIKER på henne) och går iväg med hopprepet och lägger det på en hylla, tröstar lillasyster som bara skriker och blundar vilket gör mig orolig att det hänt något med ögat. Hon var ju trött och somnar i princip av gråten i min famn.
När jag lagt lillasyster är jag fortfarande så otroligt arg att jag fortsätter att skälla och tar henne med till sitt rum där jag säger åt henne att NU FÅR DU GÅ OCH LÄGGA DIG (annars brukar hon få vara vaken 45 minuter och vi brukar göra något mysigt ihop, lägga pussel eller nåt) men jag känner att jag behöver ge henne en konsekvens och säger att slår man sin lillasyster så får man inte göra roliga saker. Hon är jätteupprörd och ledsen och säger att jag ska sluta vara arg. Men jag klarar inte av att lugna ner mig riktigt (för jag blev så orolig över lillans öga) utan är uppenbart sammanbiten och kort. Går och gör en macka till henne och säger att hon får äta den sedan gå och sova med en gång.
Sen frågar hon (fortfarande ledsen) "Mamma, är du fortfarande arg på mig?" Då inser jag att jag måste skärpa mig och ber om ursäkt för att jag skrek på henne och kramar om henne ordentligt. Hon ber självmant om ursäkt för att jag fick hopprepet på handen och säger att hon ska säga förlåt till lillan i morgon.. Det slutar bra, men såhär i efterhand känns det inte bra att jag blev så arg.. Jag blev sk. rosenrasande och det vete f-n om man får bli så arg på ett barn.
Hur resonerar ni? Får man skrika så på sitt barn?
Förlåt att det blev så långt, behövde nog babbla av mig lite och maken min är borta och jobbar..