Kapitelbok för tjej på 5,5 år
Hej!
Jag skulle vilja ha tips på bra kapitelböcker för en tjej på fem och ett halvt år. Alltså längre böcker där man kan läsa ett eller ett par kapitel varje kväll innan läggdags.
Hej!
Jag skulle vilja ha tips på bra kapitelböcker för en tjej på fem och ett halvt år. Alltså längre böcker där man kan läsa ett eller ett par kapitel varje kväll innan läggdags.
Många av Astrid Lindgrens böcker passar ju bra i den åldern.
Absolut, det håller jag med om! Vi har läst många av dem!
Pelle Svanslös?
Fråga på biblioteket, de brukar ha superbra tips!
Lotta på bråkmakargatan och madicken var populära. "Snälle Pelle i svarta grottan" är kort men rätt kul. Önskehunden gillade de. "Hedvigböckerna" - kan det vara något?
Jag skulle tipsa om Lasse Majas detektivbyrå.
Toppen! Ska definitivt prova hedvig-böckerna och Lasse-Majas detektivbyrå! Tack!
Tar gärna emot fler tips!
Miss Amanda Hill är bra. Både Hedvig och dessa handlar om barn i skolåldern, så det beror på om ni tycker det är lite för äldre barn. Vi läser dem nu för 7 o 9-åringen, de gillar dem skarpt. Du kan ju koll-läsa dem först själv.
Kulla-gulla - M S Bergström
Den hemliga trädgården - F H Brunett
En liten prinsessa - F H Brunett
Sune-böckerna
Den hundra och en dalmatinerna av Dodie Smith
Sandvargen av Åsa Lind
Lasse-Maja böckerna, Nelly Rapp monsteragent och böckerna om Mega Vega och Super Nova är mina tips.
Ost till alla möss
Astrid Lindgren-böckerna
Varför inte Nalle Puh?
www.billigaboken.se/bok/9789163858291/Nalle-Puhs-hrna
Böckerna om Emil Waern, kanske? Den senaste heter "Skeppets gåta". Böckerna om Halvdan Viking är också roliga. Den senaste heter "Främlingens grav". Även böckerna om Riddarskolan är roliga, t ex "Den vilda galoppen". Böckerna om Tam Tiggarpojken är otroligt spännande. Jag har två söner (5 och 9), visserligen, men det behöver ju inte spela någon roll för bokvalet.