• Dr Mupp

Spännande lättlästa böcker till 7-åring grabb.

Vad finns det för roliga, spännande lättlästa böcker som kan tänkas passa en sjuårig grabb som precis lärt sig läsa? 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Svar på tråden Spännande lättlästa böcker till 7-åring grabb.
  • Cocarola

Bonniers har en bokserie som heter Lätt att läsa, med illustrationer, luftig text . Där hittar man bl.a. Böckerna om klass 1b av Helena Bross, där man följer barnen i en klass i olika situationer. Olika barn är huvudfigur i de olika böckerna, medan gamla bekanta är bifigurer. Kan läsas separat och i oordning. I Lätt att läsa serien finns böcker med fotbollstema, om en pojke som heter Kasper, de gillade min son också. En fristående bok därifrån som han tyckte om var Legotävlingen. En annan bokserie som sonen gillade var Megakillen (Rabén & S). Böckerna om Strumpmannen tyckte han var kul, mamma not so much (Natur & Kulturs serie Lättläst). Som nästa steg kan jag rekommendera Nelly Rapp och Jo Salmsons fantasyböcker!

• Emilia75

Å, då skulle jag verkligen rekommendera den nya lättlästa fantasy-bokserien om Maya och Havsfolket, det är en lättläst bokserie i fem delar som handlar om Sjöjungfrur och Havsvarelser! Lite annorlunda mot de flesta andra lättlästa böcker som oftast inte är fantasy, utan mer vardagliga.
    Den första delen heter Vattenspår, och den andra Månkraft och den har precis kommit ut.
    De är från 9 år, men jag har en 7-åring som sträckläst Vattenspår utan svårigheter och hon älskade den!

/Em

• Annsofie82

Jag säger också" lätt att läsa". böckerna. Tror tom att demfinns i EXTRA lätt att läsa också... Rekommenderar starkt det underskattade biblioteket :)

• Tuffen

Rekommenderar böckerna om Riddarskolan, t ex "Hemske Harald". Spännande!!!

• bepoe

Lassemajas detektivbyrå är poppis härhemma i alla fall.  

Svar på tråden Spännande lättlästa böcker till 7-åring grabb.