Inlägg från: Ernst Hugo |Visa alla inlägg
  • Ernst Hugo

Oviktigt med barnböcker?

En annan tråd gjorde mig nyfiken på det här med böcker och läsande. Det fick mig att undra om det finns ett stigma kring detta med läsande, som kanske är kopplat till senare utbildning och ställning i samhället. Kanske rent av kopplat till människosyn?

Alltså till frågan. Blir du provocerad om en föräder säger att hon/han tycker att böcker och läsande är oviktigt? 

Come on katten - det svänger ju...
  • Svar på tråden Oviktigt med barnböcker?
  • Ernst Hugo
    Humhum skrev 2011-11-19 14:40:55 följande:
    Nej, jag kan inte säga att jag skulle bli provocerad, däremot tycka att det är tråkigt och synd för barnet att gå miste om det!
    Vi tycker det är viktigt med böcker från sagor för små barn till att läsa som vuxen. Inte bara för allmänbildning utan och för upplevelsen!

Delar din syn tror jag...
    Krake skrev 2011-11-19 14:41:21 följande:
    Hur menar du med stigma i detta sammanhang?

Jag hade inte brytt mig om någon sa så. Jag läser med/för min son, för han gillar det. Lite tidigt att tänka på hans utbildning och ställning i samhället nu dock, så det har inget med det att göra. 
    Med stigma menar jag att att kategorin föräldrar som inte tydligt tar ansvar för att introducerar sina barn för böcker och läsande hamnar i kategorin homofober, kvinnoprästmotståndare, nationalister och andra liknande ställningstaganden som man som "normal" förälder inte kan beblanda sig med. Det provocerar och föräldern som uttrycker en sådan ståndpunkt stämplar sig själv som en dålig förälder i mångas ögon. En förälder som inte antas förstå konsekvenserna av sitt ställningstagande.

• Ernst Hugo
    Krake skrev 2011-11-19 14:56:14 följande:
    Det är inte min uppgift som förälder att försöka odla fram en maximalt lyckad och framgångsrik person utifrån senaste vetenskapliga rön. Iaf inte enligt min syn på föräldraskap. Jag lever med mitt barn och i nuet. 

Mycket mer provocerande än att inte läsa för sina barn är att göra det, men inte av lust och gemensam glädje, utan för att den lille vännen ska bli lönsam. 

Intressant aspekt Glad
Svar på tråden Oviktigt med barnböcker?