Pappor - BF maj 2012
Hejsan! Jag och min sambo väntar vårt första barn med beräknad födsel den nionde maj nästa år. Finns det några andra blivande pappor här i ungefär samma fas av graviditeten?
Hejsan! Jag och min sambo väntar vårt första barn med beräknad födsel den nionde maj nästa år. Finns det några andra blivande pappor här i ungefär samma fas av graviditeten?
Då sitter man på förlossningen, igångsättningen började kl 13.30 med någon slags gel. Sammandragningarna ökade, beslut om ny omgång gel kl 19.30. Om den inte får igång det så tänker dom att vi ska få sova under natten och sedan tas nytt beslut under morgonen för hur man ska göra.
Då kan det bli gel igen, eller någon slags ballongvidgning, eller kanske kejsarsnitt (statistiskt sett så slutar visst 50 procent av tvillingigångsättningarna i snitt)
Nä nu ska jag fokusera på min sambo igen.
Åh hoppas det går snabbt för er, kan bara tänka mig hur segt de är att ligga där och bara vänta. Min sambo hade känningar igår kväll men blev inget av de :/ trött på att vänta nu ju.
@NOLF Spencer vi väntar med spänning på en uppdatering :)
Hoppas allt går vägen idag...
Hej hej, natten var ur mitt perspektiv fruktansvärd och då är det ju inget jämfört med min sambo.
Värkarna funkade bra, man tog hål på hinnsäcken vid 02, vid tre så började man ge värkstimulerande dropp, strax därefter fick min sambo börja med lustgas den funkade ok men efterhand så blev värkarna för jobbiga och kl 07 satte man ryggmärgsbedövning. Själv hade jag inte stått ut en bråkdel av vad sambo gjorde innan jag gett upp.
Sen fick vi sova lite, jag sov kanske 1,5h och min sambo slumrade bara till lite men då hade hon i alla fall inte ont längre.
Nu står det stilla dock, höga doser smärtstim dropp men hon är 7cm öppen, vilket hon har varit de senaste sex timmarna.
Jag måste säga att stå där vid sidan och se den man älskar ha så ont är något av det värsta jag varit med om, jag blir tårögd bara jag skriver om det. Tröttheten tillsammans med att inte kunna göra så mycket mer än att ge vatten och försöka stödja henne var/är hemsk. Vi har det väldigt enkelt vi män och det är en fantastiskt ödmjukande erfarenhet att få.
Usch, blir jobbigt att bara läsa om hur ni har de, hoppas verkligen de sätter fart snart. Kan bara drömma om hur jobbigt de är att bara stå bredvid, tyckte synd om sambon bara när hon hade foglossning och tyckte de var jobbigt att se henne så får se hur de blir på förlossningen. Just i detta skrivande ligger hon och får akupunktur mot foglossningen. Håller tummarna för er!
Allt gick bra, hon öppnade sig och efter några timmar så kom först Freja ut kl 15.29, 2350g och 45cm lång, det blev mer dramatiskt med Hannes, svårt att få honom att komma ut trots två läkare som hängde på sambons mage, till slut blev hjärtljuden dåliga och en väldigt bestämd läkare som lät som hon kom från ryssland och såg ut som en babushka satte sugklocka, men ut kom han, arg som ett bi kl 16.07, 2500g och 47cm lång :)
Nu ligger jag här med Freja på min mage och vill bara gråta av lycka!
Åh så underbart att höra att allt gick bra till slut! :) Stort grattis och ta hand om er! :)
Stort grattis NOLF Spencer skönt att allt gick skapligt efter omständigheterna.
Nu börjar det roliga för er dubbelt upp kan man säga...
Grattis Nolf Spencer. Riktigt skönt att höra att allt gick bra. Riktigt bra kämpat av er båda. :D
Klockan är strax innan halv sex och ligger här på bb med en liten Hannes på mitt bröst, hör hans små korta andningar, helt obeskrivbart!