• Fru Ynghagen

Hjälp önskas! Vad är det här för bok?

Min son på snart fem år önskar sig en bok i julklapp, men jag har ingen aning om vilken han menar. Den handlar visst om en pojke som är mörkrädd. Han är ute och promenerar och ser bland annat ett träd som han tror är en drake. Det är möjligt att pojken heter Pelle. All denna information kommer från två ganska osäkra källor, så om ni känner igen någonting av det jag skrev men inte allt, så är det möjligt att det är rätt bok ändå.
    Tacksam för hjälp Skrattande 

21 år och fyrabarnsmamma - fruynghagen.blogg.se/
  • Svar på tråden Hjälp önskas! Vad är det här för bok?
  • mammaannika

Den heter något typ "Pelle får en ficklampa". Jan Lööf är författaren.

• lövet

Pelles ficklampa är en suverän bok - minns den från när jag var liten och nu älskar barnen den. Vi har den som Pixibok.

Gillar sonen Jan Lööf s¨finns det många bra - dom är otroligt fantasifulla. Skrot-Nisse är en annan favorit här hemma liksom Pelle träffar en lokförare, Pelle på Planetfärd , Matildas katter, Sagan om det röda äpplet, Ta fast Fabian och Morfar är sjörövare.  Det finns massor. Det finns ett bra spel oxå - Pelles riddarspel. Ett enkelt tärningspel med enkla regler.

Barnen kan titta hur länge som helst på bilderna  och i ta fast fabin kan man t.ex. leta efter apan på varje uppslag samt att Jan Lööf ritar in sig själv som bifigur hela tiden.

• Fru Ynghagen
    lövet skrev 2011-11-01 11:01:31 följande:

Pelles ficklampa är en suverän bok - minns den från när jag var liten och nu älskar barnen den. Vi har den som Pixibok.

Gillar sonen Jan Lööf s¨finns det många bra - dom är otroligt fantasifulla. Skrot-Nisse är en annan favorit här hemma liksom Pelle träffar en lokförare, Pelle på Planetfärd , Matildas katter, Sagan om det röda äpplet, Ta fast Fabian och Morfar är sjörövare.  Det finns massor. Det finns ett bra spel oxå - Pelles riddarspel. Ett enkelt tärningspel med enkla regler.

Barnen kan titta hur länge som helst på bilderna  och i ta fast fabin kan man t.ex. leta efter apan på varje uppslag samt att Jan Lööf ritar in sig själv som bifigur hela tiden.

Tack så mycket för alla bra tips! Verkar som att det kanske blir fler platta paket till jul då Flört
    21 år och fyrabarnsmamma - fruynghagen.blogg.se/
Svar på tråden Hjälp önskas! Vad är det här för bok?