• Ilsa

Barns nyfikenhet på föräldrarnas könsorgan - när ska man säga nej?

Jag vill inte att de rör vid mina bröst ens. Privat, de vill jag ha för mig själv säger jag.

MIn dotter, 4, har också börjat att peta lite på lillebrors snopp, han är 1. Den petar vi på jämt ju. SVårare. 

• Ilsa
    Dimitra skrev 2011-11-01 11:45:43 följande:
    Men petar ni verkligen där jämt? Eller är det främst vid tvätt?, i sådanfall har ni ju ett argument
    Haha, nej kanske inte jämt förstås. Men vid blöjbyte och tvätt. Min dotter tvättar ju sig själv numera, så skillnaden blir ganska stor - på nåt sätt.

• Ilsa

OT- men en kompis till mig har alltid badbyxor på sig när han badar med sin då 2-åriga dotter. Otroligt komiskt.

• Ilsa
    Ruby01 skrev 2011-10-30 15:53:41 följande:
    Min arbetskamrat tycker inte man ska säga ifrån om ett barn gör så, för att barn är nyfikna på föräldrarna, och om man säger nej så kommer barnet att skämmas för det som har med kropp och kön att göra.

Vad tycker ni?      
    Det är ju helt olika saker att vara nyfiken på sin_egen_kropp och pilla på den än att vara på nyfiken på nån_annans_kropp och ta sig friheten att ta på den. Dina gränser om dig själv lär ditt barn att sätta gränser gentemot andra.
  • Ilsa
    Dimitra skrev 2011-11-01 11:56:48 följande:
    Är man fyra år förstår man nog att den lille behöver hjälp med tvättandet och vill att blöjan ska sitta bekvämt? Att ni inte grejar där för att ni är nyfikna eller tycker det är kul utan för att lillebror inte kan själv

Fast vad vet jag, jag är inte i samma sits riktigt än
    Jo men precis. Vi brukar säga till henne. Men som alltid - när lillebror bara skrattar - är det svårt för henne att ta oss på allvar. OT nu kanske.
  • Ilsa
    Shasti skrev 2011-11-01 12:23:30 följande:
    Precis. Däremot tycker jag det är helt okej när dottern tex konstaterar i duschen att "du har hår på muffen mamma!". Ja säger jag då, det får man när man blir äldre... osv osv. Har redan berättat lite kort och enkelt för henne om mens och att det har samband med bebisar osv. Hon ska ju jämt vara med när man är på toa och så, även om det börjar bli bättre nu när hon är 3,5. Men såna tillfällen kan vara ett bra sätt att berätta det ena och andra.
    Exakt så har jag också gjort. Vi har nyss börjat läsa en bok som heter Snoppar och Snippor. www.bokus.com/bok/9789197873192/snoppar-och-snippor-om-skillnaden-mellan-pojkar-och-flickor/

Vissa saker är lite för tidigt, de hoppar vi över.
  • Ilsa
    Anna Paulita skrev 2011-11-02 21:21:23 följande:
    Jag tänker så här. Att ta varandra på könsorganen är något en man/kvinna, kvinna/kvinna eller man/man gör i ett lustfyllt tillstånd. Det är en förhållandevis intim "sysselsättning" så att säga. det är inget som är passande mellan barn och vuxen, alltså ska man alltså säga infrån som vuxen om det händer. Vi har aldrig haft den situationen hos oss men både jag och min man skulle sagt i från, fast utan att på något sätt skuldbelägga barnet. Det är så klart viktigt också.

Såg just Uppdrag Granskning och enligt utredningen i Sandviken ska man säga ifrån innan det händer tydligen.  
    Fast han hann väl inte säga ifrån, det var väl i sömnen?
  • Ilsa
    Shasti skrev 2011-11-02 22:04:37 följande:
    Nej det var under morgonbuset. Han sover tydligen naken och dottern bara greppade tag och sa "mjölka". Hade väl sett någon kossa bli mjölkad i nåt sammanhang och satte spenar i samband med snopp. Låter helt logiskt tycker jag. Killen sa ifrån direkt och sen var det ingenting mer med det. Mamman berättade historien för sin syster bara på kul eller bara ett sånt där tillfälle man kan skratta åt som förälder. Denna missförstod totalt och anmälde henne för att "dottern brukade få mjölka pappans snopp". 
    Aha, jag kom in i programmet först efter en stund. Onödigt att sova naken kan jag tycka, men det står ju givetvis inte i nån som helst proportion till allt vedervärdigt som familjen utsattes för.
Svar på tråden Barns nyfikenhet på föräldrarnas könsorgan - när ska man säga nej?